/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
mister kølervæske
Fra : mmax
Vist : 4207 gange
100 point
Dato : 19-12-09 16:15

jeg har en opel astra årg 96 der mister kølervæske skal efterfylde efter hver 100.km der er kommet ny køler i for ca 4 måneder siden den starter og kører upåklageligt ????????????

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-12-09 16:25

den er vel utæt

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 19-12-09 16:28

prøv at få taget en toppaknings test.. det samme gjorde min gamle bil.. bruger den osse olie?

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 19-12-09 16:30

se evt om der er noget hvidt snask i olie låget der hvor du fylder olie på..

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 19-12-09 16:32

Utæt toppakning på vandkanalen giver hvid røg ud af udstødning (varm motor)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-12-09 17:10

Er spændebåndene skruet efter ? Kan du se hvor vandet kommer ud ?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-12-09 17:41

Man sætter en lille håndpumpe med måler på ekspressionsbeholderen og pumper op til et tryk der
svarer til når vandet er varmt,derefter kan det ses hvor utætheden er. Hvis måleren falder uden man
kan se en udsivning, er det sansynligt at det er toppakningen der er utæt. Mvh.K.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-12-09 17:43

Problemet med et utæt kølersystem er at det lækkende kølevand fordamper øjeblikkeligt når motoren er driftsvarm.
Man kan ikke se dryp fra utætheden.
Dog kan man være heldig at se der stiger damp op fra utætheden.
Her skal man tænke på, at det IKKE er normalt at det skal "ryge lidt" fra motoren.
Ethvert spor af damp eller "røg" skal derfor straks forfølges.

Når motoren køler af, falder trykket i kølesystemet, det drypper derfor fortsat ikke.
De fleste værkstedet kan lave en tryktest på en kold motor, så man direkte kan se hvor kølervæsken pibler ud.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-12-09 17:52

Beestone

Citat
Her skal man tænke på, at det IKKE er normalt at det skal "ryge lidt" fra motoren.
Ethvert spor af damp eller "røg" skal derfor straks forfølges.

Alle biler damper/ryger lidt fra udstødningen det er da normalt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-12-09 17:53

Hvor meget vand skal der på hvergand ?

og fylder du den helt op til randen hvergang ?, Hvis JA så er det derfor at den bruger vand for hver 100 km. Fordin vandet udvider sig når det bliver varmt, og det sender den ud gennem trykventilen / kølerdækslet, så prøv lige og tjek om den har brugt meger vand efter yderliger ca. 100 k.

For jeg tror ikke at den er utæt, det er kun fordi du tror at den skal være heldt fylt op til randen, og det skal den ikke, vandet skal have plads til at udvide sig når det bliver varmt.

Du har selvfølgeligt tjekket at alle spændbånd er spændt ordentlig

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-12-09 04:29

Du har fået flere gode råd vedr. overfyldning damp og spændebånd, men hvis du ikke finder det dér, så skal du også kontrollere slangerne, de behøver ikke at se møre ud.
Jeg havde et mikroskopisk hul i en kølerslange "heldigvis" sendte det en ultrafin stråle lige over på strømfordeleren, så skidtet gik i stå, så snart motoren var driftvarm. Jeg kunne ikke se strålen, men fugten på strømfordeleren, og mærke strålen, da jeg ville tørre strømfordeleren.
Så når den er varm, skal du prøve at føre en hånd eller et stykke køkkenrulle ned langs alle slangerne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-12-09 09:59

Jeg formoder, at dit system har ekspantionsbeholder. Derfor er det muligt, at enten låget til beholderen eller på køleren ikke slutter til - slap fjeder. Hvis din vandmængde i beholderen står melle de to streger, er der ikke noget problem. Husk altid, at fylde i beholderen ved kold motor, efterfølgende, vil overskuds kølevand blive presset ud af beholderen og du har den korrekte mængde.

Godkendelse af svar
Fra : mmax

Dato : 06-03-10 02:21

Tak for svaret Eyvind.