/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lexikon
Fra : Højris
Vist : 1439 gange
200 point
Dato : 18-12-09 01:31

Hej !
Jeg har lige været indlagt en uge, på et skittilpashus.
Jeg bad om at få journalen med hjem. Det fik jeg så.
Er der et sted, på nettet med en ordbog fra lægelatin til Dansk.
Højris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-12-09 06:46

Godt du kom ud, forhåbentlig rask.

Apoteket har en medicinsk ordbog her

http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/Medicinsk%20ordbog.aspx

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-12-09 08:15

og sundhed.dk tror jeg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-12-09 09:38

Det hjælper dig nok ikke meget. Journaler er skrevet i et fagsprog, som kun fagfolk forstår rigtigt.
Den er også fuld af forkortelser og underforståede vendinger.

Få hellere en læge, eller lægesekretær, til at forklare dig indholdet.

Endelig er det sådan at efter , at patienter har fået ret til indsigt skriver man ikke mere noget interessant eller kontroversielt i den officielle journal.

Du bliver ikke klogere af den , men risikerer bekymringer over noget, du misforstår.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-09 09:44

http://www.lundstrom.dk/Ordbog.htm

Men på sygehuset eller hos din læge skal hjælpe med at oversætte den såfremt du beder om det

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 18-12-09 13:59

Jeg kan næsten med 100% sikkerhed, at du ikke kan bruge Dovas link til fertilitetsklinikken

Jeg har en ordbog - medicinske fagudtryk for sygeplejersker... hvis der er nogle ord du ikke kan finde i vagnr link, så prøv at skrive ordet, så kan jeg tjekke om det står i min bog

Jeg åber lige for pm, hvis det er noget du ikke vil have ud på nettet

Fortsat god bedring

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 24-12-09 12:08

Tak for svaret Nordsted1.
Det viser sig, at ved at google nogle af de latinske ord, får jeg en nogenlunde forståelse af hvad der står, sådan lidt mellem linjerne.
Glædelig & godt Højris.