/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Salg af kolonihave
Fra : Fru_Petersen
Vist : 1807 gange
20 point
Dato : 16-12-09 12:02

Jeg er ved at sælge min kolonihave m. hus, som jeg købte tilbage i 2002. Haven m. hus blev dengang vurderet til 20.000 kr. Nu har jeg fået at vide af bestyrelsen, at mit hus IKKE tæller med i vurderingen, idet det ligger mindre end 2,5 m. fra skel. Haven er derfor vurderet til 9,130 kr.
-Det er korrekt at huset ligger mindre end 2,5 fra skellet, men det ligger jo samme sted som da jeg købte huset.
Skal jeg acceptere bestyrelsens besked og acceptere at jeg har tabt 10,000 kr. på huset eller vil jeg få ret, hvis jeg gør indsigelse?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-12-09 12:14

Jamen hvordan så papirerne ud i 2002.. det må være samme retningslinjer

Kommentar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 16-12-09 12:19

Ifølge bestyrelsen er vurderingsreglerne ændret efter jeg købte hus i 2002. Det er korrekt at der er lavet ændringer, men jeg kan ikke finde noget om at huset ikke skal med i vurderingen, hvis det ligger mindre end 2,5 m fra skel.

Det undrer mig også meget, da adskillige huse i haveforeningen ligger mindre end 2,5 m fra skel. Mange af disse huse repræsenterer en langt større værdi end mit hus. Så jeg kan forestille mig at der er mange der ville protestere, hvis bestyrelsen har ret i deres påstand.

Er der en kolonihave-jura ekspert til stede

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-12-09 12:22

Du skal anke over vurderingen. De 2,5 m er reglerne nu, men dit hus er jo opført efter andre regler.
så hvis det var mig der stod i den situation ville jeg kræve at få en ny vurdering.
Jeg har også kolonihave hvor en del af huser ligger 1 m. fra skel, men har ikke hørt det skulle have
indflydelse på vurderingen. Den nye vurdering skal så foregå med andre vurderingsmænd fra kredsen.
mvh
Smokei

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-12-09 12:27
Kommentar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 16-12-09 13:13

Tak for jeres hurtige svar.

Smokei, jeg er helt enig i din vurdering. Men jeg mangler dokumentation på at jeg har ret. Linket skriver ikke noget om det med reglerne for skel - hvilket jo kunne tyde på at vi har ret .

Men at diskutere med vores kolonihavebestyrelse, er som at slå i en dyne, så derfor søger jeg dokumentation for at jeg har ret i mit synspunkt.

Jeg ved at jeg kan anke sagen op til 14 dage efter at jeg har underskrevet salgsaftalen, men det koster vel også noget at anke, så jeg vil helst have bragt sagerne i orden og undgå at bruge tid, penge og kræfter på at gøre en større sag ud af det.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-12-09 14:22

Prøv og ringe til kolonihaveforbundet og spørg efter de regler du efterlyser vedr. din sag.
Det ville jeg forsøge at gøre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-12-09 14:25

Her er Kolonihaveforbundets hjemmeside

http://www.kolonihave.dk/

Kommentar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 17-12-09 09:38

Mange tak for svar.
Jeg har kontaktet kolonihaveforbundet, som har bedt mig kontakte min egen kreds.
Min egen kreds kunne ikke rigtig give mig et svar. De henviste til at jeg skulle kigge i vurderingsreglerne, hvilket jeg har gjort og der fremgår ikke noget om det med 2,5 m. fra skel....

Jeg afventer stadig svar fra bestyrelsesformanden i kolonihaven. Jeg har udbedt mig at hun dokumenterer de regler hun henviser til.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-09 11:47

Der har været forskellige regler om hvor langt der skal ligge fra skel. Det har også betydning om der ligger et hus tæt på. Da dit hus blev bygget, så skulle de bygges 1 mtr fra skel, men i dag skal nybygninger ligge 2,5 mtr fra skel.

Man river ikke gode huse ned fordi de ligger for tæt, så jeg forstår ikke den vurdering, hvis det er p.g.a. 2,5 mtr reglen.

Hvor i landet ligger din kolonihave? Det kan være jeg kender en i området, som kender reglerne.

Kommentar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 17-12-09 12:58

Hej Granner

kolonihaven ligger i Tårnby på Amager. Det er altså kreds 1.
Det kunne være dejligt, hvis der er nogen der kender reglerne :).

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-12-09 13:03

Her kan du se reglerne for Kreds 1

http://www.kolonihave-kreds1.dk/

Klik lidt rundt på siden, så ser du hvem du kan henvende dig til.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 17-12-09 13:22

Jamen er det ikke noget du kan bruge

Citat
OBS !
Kultur & frtidsforvaltningen har i et brev til kreds 1 meddelt følgende: CITAT:
Med henvisning til møde g.d. skal meddeles, at Kultur og Fritidsforvaltningen FOR SIT VEDKOMMENDE IKKE KRÆVER; AT BYGGERI OPFØRT FØR 1992 NØDVENDIGVIS SKAL OPFYLDE DE FREMSENDTE BYGGEREGLER, MED MINDRE BYGGEMYNDIGHEDERNE, brandvæsenet eller andre myndigheder forlanger det. citat slut.

AT BYGGERI OPFØRT FØR 1992 NØDVENDIGVIS SKAL OPFYLDE DE FREMSENDTE BYGGEREGLER,

Dette må da være linjen???

http://www.kolonihave-kreds1.dk/ under jeres byggeregler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-09 13:23

Hov forkert fremhævning

FOR SIT VEDKOMMENDEIKKE KRÆVER

Godkendelse af svar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 06-01-10 19:57

Tak for svaret Nordsted1.