/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
boligforhold
Fra : michael_30
Vist : 1989 gange
500 point
Dato : 14-12-09 20:44

Hej
Min kæreste og jeg har købt hus sammen 1/9-09. Min kæreste kan ikke finde sig tilrette i huset, og vil flytte tilbage, hvor vi tidligere har boet. Men jeg vil gerne blive.
Nu var mit spørgsmål så, hvad kan vi gøre for at det bliver billigst muligt, at min kæreste kan komme ud af ejerforholdet på huset?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-12-09 20:47

De penge hun har skudt ind, dem kan du give hende og så få rette i tingbogen hvem der står som ejere. For du skal stå som eneejer. Et evt. lån skal også rettes, så det kun står i dit navn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-09 21:00

Er huset faldet i værdi siden i købte det?? For så skal hun have lidt mindre med i hånden end hvad hun gav

Måske hun skal give det lidt længere tid at vænne sig til huset, det er da sørgeligt at hun flytter, ikke kun fra huset, men også fra dig

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 14-12-09 21:03

Citat
De penge hun har skudt ind, dem kan du give hende og så få rette i tingbogen hvem der står som ejere. For du skal stå som eneejer. Et evt. lån skal også rettes, så det kun står i dit navn.

Skal jeg så omlægge lånet?
Jeg mener, betale låne omkostninger igen til realkredit og bank. Jeg skal vel også først have deres accept før at hun må gå ud af lånene?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 14-12-09 21:15

Citat
Er huset faldet i værdi siden i købte det?? For så skal hun have lidt mindre med i hånden end hvad hun gav

Nej, huset er ikke faldet i værdi. Men er midt i en ombygningsproces, som skal være færdig juni 2010. Derefter er huset så 200000kr mere værd.

Citat
Måske hun skal give det lidt længere tid at vænne sig til huset, det er da sørgeligt at hun flytter, ikke kun fra huset, men også fra dig

Ja, det er...
Hun vil bare væk, for jo længere hun bliver i huset, jo mere begynder det at gå ud over mig....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-09 21:22

Ja.. lånene skal omlægges, så de kun står i dit navn

Kedelig julegave at få, for det er dyrt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-09 21:24

Citat
Jeg skal vel også først have deres accept før at hun må gå ud af lånene?

Det tror jeg ikke bliver noget problem... pt er der desværre ret mange huse der går på tvang, så de vil da hellere lade dig overtage huset, en at risikerer at miste endnu mere ved evt. tvangsauktion

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-09 22:03

Hej michael-30 .

Ja det er da en mega trist julegave at få.
Men når det er sagt skal du altså henvende dig på advokatvagten.
De VED hvad du skal gøre og det er ganske gratis at få hjælp der.
Kig i dette link hvor den nærmeste er for dig. Du skal møde personligt op og kan være anonym .
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771
Det skylder du dig selv.
God jul trods alt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-12-09 22:04

Jeg har oplevet det samme med en veninde, og hendes ven valgte ikke at omlægge lånene. Det betød så at den dag han ikke havde råd til at betale hele lånet, så hæftede hun for restbeløbet. Sådan kan du også gøre det, men det er bare det at står hun på halvdelen af lånet og du betaler det hele, så får hun stadig skattefradraget for det halve lån.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-09 22:08

Du behøver ikke en advokat, tal du blot med din kreditforening/bank

En advokat kan være nødvendig hvis i ikke er enige, men det lyder da trods alt som om i godt kan blive enige om at flytte fra hinanden... og hvis i så skal bruge en advokat, så nytter det ikke at bruge advokatvagten

Citat
Hvis du kommer til Advokatvagten med dit problem, kan du være helt anonym. Der bliver ikke skrevet noget ned eller lavet en sag. Du får blot en hurtig juridisk bedømmelse af din situation.

Der er en gratis advokat her

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-09 22:11

Citat
Du behøver ikke en advokat, tal du blot med din kreditforening/bank

Jeg siger IKKE at michael behøver en advokat....jeg siger det er en god ide at rådfører sig med en.
Og det ER gratis der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-09 22:18

Nåå oki, så har jeg misforstået dette

Citat
Men når det er sagt skal du altså henvende dig på advokatvagten.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-09 22:26

Citat
Nåå oki, så har jeg misforstået dette

Ja tilsyneladende.
Gode råd er gratis og det er de også der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-09 22:35

Ved advokatvagten, får man oplyst om man har brug for en advokat eller ej

Har man brug for en advokat, kan man ikke længere bruge advokatvagten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-09 22:50

En advokat kommer I ikke udenom såfremt begges navne står på skødet.

Der skal laves et overdragelsesskøde, at din kæreste sælger sin halvdel af huset til dig.

Og det skal tinglyses.

M.h.t. økonomien.
Hvis I begge står som lånere, skal lånene laves om, det nemmeste vil selvfølgelig være såfremt kreditor godkender, at du alene overtager lånene..(men papirerne skal laves om under alle omstændigheder, og det vil koste et gebyr), eller den dyrere model, om der skal optages et nyt lån.

Hvis der er friværdi i huset, skal kæresten jo selvfølgelig have det halve af den pris I bliver enige om, at værdisæte huset til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-09 22:56

Citat
En advokat kommer I ikke udenom såfremt begges navne står på skødet.

For år tilbage, havde vi et mega dyrt huslån (renten var på 18%), den eneste måde vi kunne få ændret det var ægtefællehandel, da vi begge stod for lånet, "solgte" jeg min andel til manden, på den måde fik vi renten ned---------------og vi var ikke hos advokat, BRF klarede det hele for os

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-09 23:17

Citat
da vi begge stod for lånet, "solgte" jeg min andel til manden,

Lige nøjagtigt DER er forskellen.
I VAR/ER GIFT.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-12-09 23:51

Ja og min veninde var ikke gift med manden. Optog lån til bolig sammen med ham og havde hus med ham.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 00:00

Citat
Lige nøjagtigt DER er forskellen.
I VAR/ER GIFT.

Og hvor er lige forskellen... parterne er enige... det er ikke dødsfald eller uenighed der er tale om, men voksne mennesker der er blevet enige om at manden bliver boende i huset

Om man sælger sin del til en kæreste eller ægtemand, er fuldstændig underordnet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-09 00:04

Reglerne ændrer sig hvis man har boet sammen i under 2 år. Der er andre regler hvis man bor sammen i over 2 år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 00:13

Granner01... hvilke regler, der er her tale om to der har købt hus sammen, og den ene sælger til den anden--- og de er enige???

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-12-09 06:50

Hvis det "skal gå lige efter bogen" er der i princippet tale om en ny bolighandel. Fraflytter betaler halvdelen af salgsprisen. Handelsprisen delt med to, den fraflyttede betaler diff. og der hjemtages nyt lån - enkelt men dyrt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 10:06

UANSET hvor enige parterne er kommer I ikke ud over en advokat....

At banker og kreditforeninger af og til kan klare opgaverne betyder IKKE at der ikke er brugt advokat - det er bare deres egne....

At ægtefælle skifte ofte kan klares uden de store kontroverser er specielt - det samme kan IKKE bruges mellen 2 "fremmede" selvom de bor sammen.

Så her er, UANSET hvordan man vender og drejer sagen, tale om en NY handel...

Og tro endelig ikke banker og kreditforeninger BLOT godkender at den ene overtager det hele - de vil blæse på om de risikerer tvangsauktion - kan den ene, alene, IKKE godkendes af kreditselskaberne er der KUN en udvej - TVANGSSALG...

Så alt ialt kommer I længst ved at sælge INDEN det går helt galt.

Så har man tænkt sig om til næste gang man "blindt" laver så store handler i fællesskab....

Alternativet kunne være at "færdiggøre" byggeriet i fællesskab og leje det ud - en "dårlig" pensionsopsparing der måske kan udvikle sig godt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 10:52

Citat
At banker og kreditforeninger af og til kan klare opgaverne betyder IKKE at der ikke er brugt advokat - det er bare deres egne....

Ja.. og??

Citat
At ægtefælle skifte ofte kan klares uden de store kontroverser er specielt - det samme kan IKKE bruges mellen 2 "fremmede" selvom de bor sammen.

Hvorfor??

Citat
Og tro endelig ikke banker og kreditforeninger BLOT godkender at den ene overtager det hele - de vil blæse på om de risikerer tvangsauktion - kan den ene, alene, IKKE godkendes af kreditselskaberne er der KUN en udvej - TVANGSSALG...

Mon ikke parterne har tænkt på det, inden kæresten valgte at flytte... og jeg er ikke så sikker på, at nogen kreditforeninger er ligeglade med at et hus går på tvang

Citat
Så alt ialt kommer I længst ved at sælge INDEN det går helt galt.

Så har man tænkt sig om til næste gang man "blindt" laver så store handler i fællesskab....

Nu ikke så pessimistist

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 11:09

Citat
Hvorfor??

Pga arveregler

Har ægtefællerne f.eks. særeje er det IKKE så nemt....
Normalt laves den slags blot for at opnå nye financieringsmuligheder.. (kapitalfrigørelse)

Citat
og jeg er ikke så sikker på, at nogen kreditforeninger er ligeglade med at et hus går på tvang

Næh - men det er bankerne og kreditforeningerne

Citat
Nu ikke så pessimistist

Jeg er såmænd blot REALISTISK

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-09 12:40

Jeg giver Refi ret.

Det er problematisk når de to ikke er gift. De har ikke en gang været sammen så længe at de falder inden for reglen om samboende. Det er der først efter (tror jeg 2-3 år).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 15:15

Citat
At ægtefælle skifte ofte kan klares uden de store kontroverser er specielt - det samme kan IKKE bruges mellen 2 "fremmede" selvom de bor sammen.

Hvorfor??

Citat
Pga arveregler

Har ægtefællerne f.eks. særeje er det IKKE så nemt....
Normalt laves den slags blot for at opnå nye financieringsmuligheder.. (kapitalfrigørelse)

Den forklaring købere jeg ikke, der er ikke nævnt noget om dødsfald særeje eller andre ting som kunne gøre at der skulle være noget specielt i dette spørgsmål

Hvorfor blander du arveregler ind i en handel??

Granner01... kan du ikke skærer dette ud i pap for mig

Citat
Det er problematisk når de to ikke er gift. De har ikke en gang været sammen så længe at de falder inden for reglen om samboende. Det er der først efter (tror jeg 2-3 år).

Der er ikke en skilsmisse som sådan... det er en handel mellem to samboende

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-12-09 15:28

Arvereglerne er ændret og så følger andre regler med. Som 2 der vælger at bo sammen der bliver de ikke skattemæssigt og arvemæssigt nogenlunde ligestillet med ægtepar før de har boet sammen i et vist antal år. 2 mennesker der har boet sammen i mange år uden at være gift kan en af dem overtage et lejemål hvis den ene dør. Hvis de lige er flyttet sammen må den overlevende flytte.

Sådan bliver det også betragtet i mange andre dele af samfundet. Så der er stor forskel på om man lige er flyttet sammen eller man har boet sammen i 4 år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 15:43

Granner01.... der er ikke tale om indbo.....udelukkende om huset, hvor de ejer 50/50

Den ene skal købe den anden ud....

Jeg fatter ikke rigtigt hvofor du og Refi blander arveloven/særeje ind her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 15:48

Nordsted1

Jeg blander IKKE noget sammen - jeg forsøger at forklare dig hvorfor man ikke BARE kan "slette" en partshaver...

Realistisk set er det underordnet om de har boet sammen i 20 år....
Det er panthavernes sikkerhed vi taler om... og særlig i disse tider

Der har gifte en fordel (uden særeje) da de så "kautionerer" for hinanden (og læg nu mærke til citationstegnene.....)

Men vil "sælgeren" kautionere for en evt. omlægning er muligheden da til stede - men det er nok også lidt urealistisk

Du kan ikke bare forvente banker og kreditforeninger godkender den ene... Det vil være YDERST sjældent det sker med mindre vedkommende VIRKELIG er kreditværdig da de derved forringer deres muligheder.... - så det vil blive betragtet som et NYT køb af den ene part.

Det er DIG der ikke er realistisk UANSET hvor mange gode argumenter du kan finde - såden fungerer det ikke i praksis....

Det bedste vil være at sælge

Det næstbedste vil være at den ene HAR MULIGHED OG KAN GODKENDES som eneskyldner

Det trediebedste vil være at de bliver ENIGE om at lade to og to være lige og finder en indenbyrdes ordning men hvor BEGGE stadig er ejere... Og det kræver virkelig et "godt" venskab når man er på vej væk fra hinanden

Sidste mulighed er at BEGGE forlader "skuden" og BEGGE derefter har gæld...

Da der med al sandsynlighed IKKE er noget overskud på nuværende tidspunkt, tværtimod, vil det ikke kræve "penge op af lommen" for nogen af parterne - MEN DET KRÆVER STADIG KREDITORERNES GODKENDELSE - og den er MEGET tvivlsom....

Muligt spørger HELST vil "godkende" noget "positivt" - men den holder ikke i praksis...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-12-09 16:51

Citat
Muligt spørger HELST vil "godkende" noget "positivt" - men den holder ikke i praksis...

Nemlig refi...det holder ikke.

Få nu fat i advokatvagten og forhør dig om dine/jeres rettigheder så er DU på den sikre side.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-12-09 17:30

Citat
Realistisk set er det underordnet om de har boet sammen i 20 år....

Det har jeg jo også sagt hele tiden, men prøv at se hvad Granner01 skriver

Citat
Der har gifte en fordel (uden særeje) da de så "kautionerer" for hinanden (og læg nu mærke til citationstegnene.....)

Tror du selv på den,når de går fra hinanden??

Citat
Du kan ikke bare forvente banker og kreditforeninger godkender den ene... Det vil være YDERST sjældent det sker med mindre vedkommende VIRKELIG er kreditværdig da de derved forringer deres muligheder.... - så det vil blive betragtet som et NYT køb af den ene part.

Når jeg læser Michaels spørgsmål og svar, ser det ikke ud som om økonomi er det største problem, og jeg tror stadig på at kreditforeningen hellere vil have han har et skrabet budget og kan blive i huset, en at huset skal på tvang... forøvrigt sætter f.eks banken leveomkostningerne meget højere end det behøves, hvis man virkelig vil blive boende, så kan man meget, bare man får lov at bevise det

Citat
Det næstbedste vil være at den ene HAR MULIGHED OG KAN GODKENDES som eneskyldner

Var det ikke også det, spørgsmålet drejede sig om

Citat
MEN DET KRÆVER STADIG KREDITORERNES GODKENDELSE - og den er MEGET tvivlsom....

Den blev allerede nævnt igår

Hvis der endelig skal tages kontakt til en advokat, så synes jeg lige så godt, man kan vælge en der kan hjælpe hele vejen igennem - gratis, istedet for en der kun kan rådgive

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 17:40

Citat
Tror du selv på den,når de går fra hinanden??

Nej - ikke i dette tilfælde

Men det skal ses i sammehæng med at der blev omtalt "ægtefælleskifte"

Længere er den egentlig ikke....

I "gamle" dage var det blot at "kopiere" skødet men med et nyt navn - dermed sparedes skødeskrivning..... Selvfølgelig med kreditorernes accept....

Men den går ikke længere da det nu er digitaliseret.....

"Rytteri"auktionernes tider har skiftet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-09 17:42

Citat
har købt hus sammen 1/9-09

Og der klapper fælden/mulighederne allerede.....

Der er sandsynligvis ikke engang tinglyst skøde endnu

Så SÆLG hurtigst muligt selv med mindre tab....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 13-02-10 15:32

Citat
Så SÆLG hurtigst muligt selv med mindre tab....

REFI, kan du uddybe det? Det er stadigvæk ikke tinglyst

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-10 15:46

Det kommer vi jo ikke længere ved

Da det ikke er tinglyst endnu kan I ikke engang sælge....

Dvs. - det kan I godt - men det har ingen umiddelbar virkning før I har papirer (skøde) på ejendommen....

INGEN banker eller kreditforeninger vil låne penge ud til et huskøb/salg der IKKE er skøde på....

Men hvor langt er I kommet - noget er der vel sket på 2 mdr.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 16-02-10 19:08

Ja hun har skrevet sig op til et par lejligheder. Vi har ikke besluttet hvad der ellers skal ske, andet end hun flytter når der bliver en ledig.
Syndes sku det er svært at beslutte hvad der skal ske derefter