/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Kan jeg lave vaccum med trykluft ?
Fra : Pete.Sinner
Vist : 4540 gange
200 point
Dato : 14-12-09 20:06

Kan jeg lave vaccum med trykluft ?
Eller en anden ´´nem /billig´´ måde !
Helst med en del ´´ minus´´ bar eller hvad det hedder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-09 20:10

Ja det kan du med en injektor.

Luft gennem indsnævring, hvor der er boret et hul på tværs af luftstrømmen.
Nu kan der dannes lidt undertryk via en slange på tværhullet.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 14-12-09 20:13

Det kan du da godt, hvis du blæser trykluft ind i et T stykke,vil der blive dannet et lille undertryk i røret der vender nedad, men det er vist ikke særligt effektivt

He, -du kommer ikke under minus 1 bar=lufttomt

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 210 point
Dato : 14-12-09 20:13

Hvis du har behov for stort vaccum kan du bruge indsugningen på en kompressor.
vh Ben

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-09 20:28

Ja, eller en gummi-øre sprøjte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-12-09 20:29

hvor meget vaccum har du behov for og til hvad
der er flere løsninger der ikke koster det store , men det kommer jo lidt an på dit behov

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-12-09 21:07

Eyvind skrev lidt forkert - det hedder en ejector. Prøv at google ejctor pump, steam ejector, compressed air ejector, og venturi nozzle. Det skal nok give pote.

Og, som andre også skriver: Tag dog for pokker at fortælle hvad du skal bruge det til, så man kan komme med et specifikt bud på et svar, istedet for at skyde i blinde. Man spørger jo heller ikke bare om "er der nogen der ved hvilken slags maling der er god?"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-09 21:14
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-12-09 21:23

Du skal bare have en wondergun!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-12-09 22:05

Du har vist ikke helt styr på hvad du vil have, når du skriver en del minusbar. Du kan ikke komme længere ned end nul, og det er 1 (én) bar under atmosfæretryk.
Og som alle skriver: Til hvad, hvor meget og hvor mange kubikmeter pr. sekund?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-12-09 22:28

Kan købes hos Harald Nyborg. Her kaldes det bare en oliesuger, eller en bremseudlufter

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9044&Grp=&n=10

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-12-09 06:51

Citat
Eller en anden ´´nem /billig´´ måde !

der er mange måder at lave vaccum, også billig,
du har formentlig en støvsuger,.. fås både i 'tør/våd' udgave,

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-12-09 06:51

En fx malerpistol bruger systemet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-09 11:22

Regulært vakuum - nej. Du kan lave ejektorsug, har faktisk selv bøvlet med det for år tilbage.

http://kandu.dk/questionhist.aspx?qid=11882

Afhængigt af hvor stort vakuum og om det skal vedligeholdes eller opretholdes kan en rækker pumper bruges.

Der nævnes en støvsuger. Den vil være god til forsøg og kortvarig kørsel. Der kan normalt opnås undertryk på omkring et par meter vandsøjle. Men pas på kølingen af støvsugeren. Den skal helst have lidt luft med igennem.

Ringkammerblæsere kan anvendes kontinuerligt, men bør også tilføres lidt køleluft. Afhængig af størrelse og omløbstal kan opnås tryk større en støvsugeren. Men det er temmelig kostbart.

Stempelkompressor, a' la trykluftkompressor kan i nogen tilfælde anvendes, men afhænger lidt af ventilerne og deres virkemåde. Ikke optimalt.

Vakuumpumper kan købes i forskellige afskygninger, og blandt andet kølebranchen anvender dem. Kan ikke flytte meget medie, men kan suge sig helt ned. Reciprotor og Becker har regulære vakuumpumper. Men de er ikke gratis.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-09 11:27

Billigt forsøg, kunne laves med en køleskabskompressor. Henvend dig til nærmest kølefirma og se om de har en kasseret een til at stå der kan køre endnu. Eller har noget gammelt R12-noget til at stå på hylden som de vil sælge for en slik. Hvis du kan finde et fungere køleskab kan du tage det med til et kølefirma og få dem til at tømme den for kølemiddel og klippe kompressoren af til dig. Lad være med selv at klippe den. Det er forbudt og noget stygt miljøsvineri.

Men sådan en kompressor kan ikke holde til at køre med luft kontinuerlig. Det mister den på sigt livet af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-12-09 12:03

http://www.reciprotor.dk/default.asp?mode=ecommerce&action=article&id=133 bare et eksempel. Vi anvender nogle pumper derfra. Altid fine produkter.

eller

http://www.becker-danmark.dk/index.php?pageid=14

Kommentar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 15-12-09 15:32

Det er til noget produktion af sterinlys, hvor suget hiver sterinen igennem et lille cobberrør ( lang forklaring

Men som Benjamin.Hansen Skriver:
Hvis du har behov for stort vaccum kan du bruge indsugningen på en kompressor.
vh Ben
det virkede perfekt

Godkendelse af svar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 15-12-09 15:33

Tak for svaret Benjamin.Hansen.