/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
2 takt info
Fra : scootergrisen
Vist : 973 gange
100 point
Dato : 14-12-09 17:01

Er her nogen som kunne tænke sig at donere noget viden og billeder, manualer om 2 takt scootere ?

Altså de dele som er forskellige for en 2 takt iforhold til en 4 takt som reedvalve, skyllekanaler, topstykke, olie, oliepumpe osv.

Info om 2 takt indtil nu :
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/specieltfor2taktscootere.html

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad en reedvalve egentligt er godt for fordi der sad da ikke reedvalve på puch maxi så hvorfor sidder de på scootere nu ?

og pumper oliepumpen olien ud ?

og er der altid huller i stemplet på en 2 takt altså dem til skyllekanalerne ?

Gerne hvis i har nogle billeder af reedvalve, udstødning med blindrør osv osv.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-12-09 18:22

Citat
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad en reedvalve egentligt er godt for fordi der sad da ikke reedvalve på puch maxi så hvorfor sidder de på scootere nu

ikke på puch men har du aldrig skilt en yamaha før?

en reed valve er en envejsventil der forhindrer luft/brændstof i at blive skubbet "baglængs" i systemet.
hvis du husker din maxi, så kom der altid lidt brændstof tilbage i luftfiltret

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 16-12-09 15:24

nej har aldrig skildt en yamaha ad før.

jeg kan sku ikke engang huske luftfilteret på min puch maxi. det længe siden.
Men hvad skulle der så ske ved at der kom lidt benzin/olie tilbage fra motoren til karburator og luftfilter ?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 27-02-10 19:16

Ja olie pumpen, " pumper olien ind i indsugningsstudsen hvor det bliver blandet med luft/benzin" nogle få scootere for blandet olien i karburatoren.
Hvis denne pumpe fx har været ubenyttet i længere tid ved at man bare har blandet olie i benzinen, og man lige pludselig fylder olie og vil bruge pumpen igen. Virker den ikke igen da denne pumpe aldrig må køres tør..

Nej på moderne scootere er der ikke huller i stemplet men i stedet skylle kanaler i cylinderen..

Skal nok lige få lagt nogle billeder op ang. hvordan du fjerner blindrør, uden det kan ses af politiet. Fordelen ved blindrøret frem for et tyndt forrør, er at den ikke påvirker motoren ved lavere omdrejninger, men først ved de høje omdrejninger ved at der dannes resonans som forhindrer motoren i at trække godt i de resonans feltet "De høje omdrejninger"

De der "reed valve" du nævner.. Kaldes som regelt bare for membranen på en scooter, du kan få forskellige membraner af carbon og lign. som virker bedst inden for forskellige omdrejninger felter.. Normalt kun nødvendig at skifte hvis du vil over de 10000+ rpm