/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke fjerne partition
Fra : marcussen1
Vist : 1957 gange
500 point
Dato : 14-12-09 14:01

På en HDD på 320 GB ligger OS på de 80GB, resten de 240 GB, vil jeg gerne have fjernet . HDD er en SATA. Jeg har forsøgt med Killdisk og formatere hele disken, men hver gang jeg geninst. kommer begge partitioner tilbage. Er der et bud på, hvad jeg skal gøre?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-12-09 14:06

Du kan slette den i diskhåndtering-

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-09 14:10

Det har jeg forsøgt uden held. Hvordan skal jeg gøre, jeg har måske gjort det forkert.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-12-09 14:11

Prøv med Partition Magic

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-12-09 14:12

Højreklik på partitionen i diskhåntering/ slet disken

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-12-09 15:04

http://www.hirensbootcd.net/
med hirensbootcd kan du klare næsten alt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-09 16:29

Hvis du sletter det hele og geninstallerer ------------er det så med en recovery CD

Har du været i > start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering

Der kan du slette den partition som styresystemet ikke ligger på.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-09 17:23

Jeg har faktisk prøvet det hele. Når jeg går i diskhåndtering kan jeg kun konvertere den disk jeg vil have væk. Partition Magic kan heller ikke hjælpe mig (jeg kender godt dens funktioner). Og som skrevet kan Jilldisk heller ikke. Hele HDD virker som den skal.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 14-12-09 19:04

" Jeg har faktisk prøvet det hele"
du har vist ikke sat dig ind i mit forslag

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-09 19:31

jerik.........
Jeg har downloaded Hirensbootcd, men kan ikke rtigtig finde ud af bruge. Er Du evt rar og fortælle mig, hvordan den bruges.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-09 19:40

Jeg er ikke sikker på at du får prøvet noget af de forskellige forslag ordentligt.

Når du:
1. start > h-klik på computer > administrer > diskhåndtering

2. Ser du så dette billede:
...... http://peecee.dk/upload/view/210764

3. Og kan du også få dette frem.
....... http://peecee.dk/upload/view/210763

hvor langt når du.
1.
2.
3.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-09 20:43

eyvind........
Når jeg som Du skriver kl 19:40 har jeg 3 muligheder:
1. Konverter til dynamisk disk
2. Egenskaber
3. Hjælp

det kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 14-12-09 20:47

Hvis jeg klikker på den partition, jeg vil af med, står der:

1. Ny partition
2. Egenskaber
3. Hjælp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-09 21:33

Dette er når du højreklikker på der hvor der står >>>>DISK 0<<<<
Citat
1. Konverter til dynamisk disk
2. Egenskaber
3. Hjælp

De farvede områder er partitioner på DISK 0

Har du så et gråt område hvor der står ualokeret - hvor du har valget ny partition.
Det er området hvor der kan laves og formateres en partition.

Hvis du vil udvide dit C: drev (den partition med windows) så windows fylder hele harddisken skal det gøres med den Hirens CD som du har hentet.

Hvis du har NERO brænderprogram kan du lave en bootdisk med Hirens CD

Har du Nero brænderprogram.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 15-12-09 16:36

Eyvind....
desværre er jeg først tilbage nu.
Hirensbootcd har jeg på en CD, men ved ikke hvordan, jeg skal bruge den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 11:59

Ok - det haster ikke.
1. Er den Hirens brændt som iso/image/billedefil/........................eller bare lagt på en CD.
2. Hvilket brænderprogram har du brugt.

Hvis den er brændt rigtigt, så det er blevet til en boot CD

Læg Hirens bootCD i skuffen, luk skuffen og luk comp. ned.
Start comp. og med piltast vælg "Start BOOTCD"
Enter
Tryk på 1 ..............som er partitions tools
Enter
..............nu er der flere muligheder, PartitionMagic er god, men kan finde på at lave kludder.
..............så derfor vil jeg bruge "Acronis disk director"
Tryk på 2
Enter .............og lad den selv starte op
Klik på manuel mode og klik på "OK"

...............Nu kan du se din harddisk og du kan slette den----------arbejd stille og roligt
............de farvede striber er partitioner og den første gule er den med styresystemet i (windows)
...........Hvis striben til højre for den gule er grøn - (unalocated)---------skal du ikke gøre noget ved den
...........Hvis striben til højre for den gule er blå (logical)-----skal den slettes.
Når striben til højre for den gule (primary) er grøn --------så er vi klar til at udvide den gule partition.

Marker den gule partition.......der kommer en rød streg under
Op og klik på disk og vælg "Resize"
..............nu undersøges din harddisk
..............nu kan din partition flyttes og udvides
Du skal rette tallet i "partition size"
.............tallet skal være lidt større end end tallet nu + det der står i "unalocated space after"
.............eks. gul = 30 GB og grøn = 50 GB............ret det gule tal til 82 GB
..............nu vil den selv rette til det rigtige tal, som fylder hele harddisken
.............når tallet befor og after er o byte så er hele harddisken klar til at blive ændret
Klik på OK
............nu kan du se at din partition (gul streg) har udvidet sig

>>>>>>>men der er ikke sket noget endnu..........ikke før du klikker oppe på det ternede flag.
..............er du i tvivl om det ser rigtigt ud .....så kan du fortryde med klik oppe på den krøllede blå pil

...............men ser det rigtigt ud
Klik på det ternede flag.
Klik på proceed ...................nu er der ingen vej tilbage, så du er nu sikker på at det er ok

...............nu vil den arbejde et stykke tid, og må ikke afbrydes. En bærbar skal være sat til stikkontakt.
................der kan gå laaaaang tid

Som afslutning > klik på det røde X oppe til højre
..............når den standser ved R > tryk din CD ud
Sluk computeren eller tryk på tasterne Ctrl+Alt+Del (på een gang)
Nu genstarter den forhåbentlig op med en større windows.

Er du i tvivl så spørg.

En god ide er måske at lige printe denne tekst ud for anvisningen skal følges præcis.

Til andre.....................har jeg lavet fejl så ret mig venligst.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-12-09 16:04

Eyvind........
Jeg kan ikke boote på CD'en.
Når jeg pakker den ud er der følgende:
BootCD - BurnCDCC - BurnToCD - Changes10.0-10.1 - DefaultKeyboard - HBCD Customize -Hiren's BootCD.10.1

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-12-09 16:06

Den er brændt med CD Burner XP, jeg har også forsøgt med Nero, samme resultat. Begge som ISO.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 16:29

Når den er hentet fra nettet.
.........skal den ikke pakkes ud.
start CD burner
I øverste venstre rude Find mappen hvor din iso fil ligger
Nu vil der ligge en iso fil i øverste højre rude
træk den ned i nederste højre rude
Og nu spørger den om du vil brænde en iso fil......................følg anvisningen

Så bør den lave en boot CD

I Nero
start nero
Kopi > brænd billede til disk
find filen (evt. filtype alle)
marker
Åbn
brænd

Så bør også Nero lave en BOOTCD

Men det er jo vigtigt at computeren også kan boote fra CD
Ellers skal du lige ind i bios.
Er det en nyere bærbar vil du måske kunne vælge boot i starten med tasten F12

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-12-09 19:02

Nu har jeg forsøgt at brænde med både Nero, CD-Burner og andre, og det er ennu ikke lykkedes, filen ligger på skrivebordet, men ingen af brænderne kan finde den. Kan det være muligt at det er en forkert Hirens-version, jeg har downloaded, der er jo rigtig mange at vælge imellem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 19:52

Jeg henter den lige og afprøver - det ser ud som at du har ret med et den skal åbnes først.
Vender tilbage snart

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 20:10

Nu prøver jeg at hente den.
http://www.hirensbootcd.net/
Så scroller jeg ned forbi "select a version"
Og klikker på "download" lige under
Dette billede vises
http://peecee.dk/upload/view/211197/full
Jeg vælger gem
Og gemmer på skrivebordet i en mappe hirens som jeg har lavet
Dobbeltklik på filen du har hentet og den åbner
Det er filen med en rund skive på som hedder en billede fil.
Træk filen over på skrivebordet (nero kan nemlig ikke finde den)

start Nero
kopi > brænd billedefil > find filen > nu virker det.............................

Ps. Nu kan jeg bedre forstå at du havde problemer - det var lige at jeg fik det.
Når man henviser til download sider og de har ændret sig opdages det ikke altid.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-12-09 20:48

Jeg skal lige høre hvad du scroller ned til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 20:59

Nu prøver jeg at hente den.
http://www.hirensbootcd.net/
Så scroller jeg ned forbi "select a version"
Og klikker på "download" lige under

I select a versionlader jeg være med at gøre noget.

Men måske har du den iso fil allerede.

Den du hentede og dobbelklikkede på havde måske den isofil
Men nero kan ikke finde den ------------------derfor trak jeg den ud på skrivebordet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 21:12

Hiren's.BootCD.10.1

Citat
Jeg kan ikke boote på CD'en.
Når jeg pakker den ud er der følgende:
BootCD -
BurnCDCC -
BurnToCD -
Changes10.0-10.1 -
DefaultKeyboard -
HBCD Customize -
Hiren's BootCD.10.1 <<<<<<<<Det er denne du skal bruge

Du har den jo- jeg var bare ikke vågen - det er denne du skal bruge
Hiren's BootCD.10.1
Træk det ud på skrivebordet..............så kan Nero finde den.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 16-12-09 21:52

Mon det er den rigtige, jeg har nu.
Når cd'en er i drevet og bliver læst, står der:
Hiren'sBoot CD og når jeg klikker der, kommer der en boks frem, der hedder "Hiren'sBoot CD - Program Launcher".
Når jeg klikke i "Browser Folder" er der et hav af værktøjer, og under "Menu" i boksen er der ligeledes adgang til forskellige værktøjer.
Kan du se, om det er den rigtige jeg har downloaded.
Desværre må jeg lukke for iaften, men foreløbig tak for hjælpen.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-09 08:12

Dette program sletter ALT (partitions inkl.): http://www.dban.org/

Prøv det...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 17-12-09 10:03

molokyle..........
Jeg mener at have hørt, at dban sletter alt, også når man, som, har flere interne HDD. Er det rigtigt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-09 13:48

Du skal boote fra den CD altså den skal ligge i skuffen når du starter.

Så får du et valg - og du skal vælge boot fra Hirens bootCD

Og så skal du vælge
og så vælge

Nu starter den Acronis.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 17-12-09 14:52

Eyvind.........
Så er den hjemme, alt er som jeg ønskede det; jeg var godt nok lidt tung i det og takker mange gange.
Mvh Niels

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 17-12-09 15:02

Ok - jammen så tillykke med det.

Ps. hvis du vil have en lille partition ude til højre - kan Acronis godt skrumpe den ind.
Lad dog altid primær partition ligge i starten (til venstre)

Den Cd har også et backup program som kan gemme data fra en partition.
Eks. hele dit styresystem og programmer pakket ned til det halve.
Det skal lægges på en anden harddisk eller partition.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 17-12-09 15:15

Tak for tipset

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 17-12-09 19:25

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-09 20:07

Jamen, Tillykke ...med det noget 'komplicerede' svar

Citat
Jeg mener at have hørt, at dban sletter alt, også når man, som, har flere interne HDD. Er det rigtigt?

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet?

Men:

Joeh... DBAN sletter ALT på dén fysiske ..eller dé fysiske harddiske du ønsker ...og ikke andet.

Har du DATA på andre drev end netop dét drev du vil slette?

...så lader du da blot være med, at slette dette/disse drev.

</MOLOKYLE>