/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
lejeindtægt på selvangivelsen
Fra : executor
Vist : 2542 gange
50 point
Dato : 14-12-09 10:26

Hvor skal jeg skrive lejeindtægten fra udlejningen af mit hus på min selvangivelse???

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 14-12-09 10:51

B indtægt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-09 11:21

Du skal bede om at få en udvidet selvangivelse.
Og du skal lave et regnskab der skal sendes med, hvor du fratrækker de udgifter du kan (f.eks. forsikring, ejendomsskat, vedligeholdelse på bygningen og andre udgifter du betaler i forb. med huset) og så er der en rubrik hvor det skattepligtige overskud skal skrives på

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-12-09 12:23

Det er korrekt som dova skriver. Reglerne er sådan at hvis du udlejer din lejlighed eller hus i mere end 12 måneder, så skal du opgive din lejeindtægt som selverhvervende under enten virksomhed eller kapitalafkastordning. Du kan nemt findt noget om dette på internettet.
De fleste alm. lønmodtagere med udlejning vælger kapitalafkastordningen.
Hvisd du ikke selv bor i huset hele kalenderåret, så skal du ikke betale ejendomsværdiskat af huset.
Du opgiver lejeindtægten minus ejendomsskat, forsikringer og vedligeholdsudgifter (kun vedligehold, ikke forbedringer og renteudgifter) Dette beløb sætter du i rubrik: 221
Renteudgift på evt. prioritetslån i lejligheden/huset sætter du i rubrik: 488
De andre renteudgifter på andre bank/prioritetslån ( ikke det udlejede hus) sættes i rubrik:41
Du kan vælge et kapitalafkastbeløb til rubrik: 440 Dette beregnes nok som 4% af ejendomsvurderingen ( De 4% er ikke fastsat endnu af SKAT )
Hus du ikke har boet i huset hele året kan alle udgifterne til ejendomsskatter, forsikringer m.m. fratrækkes, men du må kun medregne lejeindtægten for de måneder hvor du har udlejet. A´conto beløb, så som forudbetalt husleje skal ikke medregnes i den årlige lejeindtægt, da dette beløb bruges som betaling for de sidste månedshuslejer i forbindelse med fraflytning og så skal medregnes i det kalenderår hvor lejeren fraflytter.

Kommentar
Fra : executor

Dato : 14-12-09 12:57

jeg takker mange gange jeg tror bare at jeg tager op på skatte kontoret og får dem til at hjælpe mig. jeg tjener ik noget på at leje det ud.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-12-09 13:25

Det kan du også gøre executor. Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men gå til SKAT, da du ikke skal forvente at borgerservice ved noget om dette.( hvis det findes ved din bopæl )