/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
mis i blok
Fra : webgun
Vist : 1084 gange
100 point
Dato : 12-12-09 01:48

mig og min kæreste vil gerne have en kat. vi er begge opvokset på landet og med katte, og vi elsker kattg hvad der følger med
Men nu bor vi en blok med mange legligheder, vi bor på 3. sal. i en dejlig leglighed med en fin veranda som dækker hele legligheten, den er vel 20kvm(verandaen). vi kan godt montere en kattelem i verandadøren så missen kan få frisk luft, ligesom vi har planer om at etablere en ekstra kattebakke på verandaen.
Men vi er lidt bange for at missen kunne finde på at stikke af fra verandaen, hoppe over til naboen, eller endnu værre ned på jorden(ca 6mtr). omvendt syntes vi også at det er synd at den skal være "100% indekat", for vi har også tit verandadøren til at stå på klem" på krog" og så vil missen jo kunne fise ud på verandaen alligevel.
Hvad har i med arferring med det at have kat i blok??.
Ellers har vi snakket om at købe en sele til missen, og tage den med på gåtur til elven, men det er vel også synd for missen at give den smag for "virkeligheden" når vi jo bor på 3.
Vi trenger nogle gode erfarringer fra jer der ude.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 02:04

Beklager evt. sprogvansker, jeg har taget lidt skade af det Norske, men i forstår nok alligevel.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-12-09 02:17

Hvis i må have kat i jeres lejlighed, kan i få afdækket altanen HELT, med ståltråds net, da en kat ikke kan bedømme hvor langt ned der er fra 3. sal. En dyrlæge har engang sagt at katte kan få "sommer kuller" og pludselig springe efter en sommerfugl, uden tanke på hvor den er.
Det er ikke synd at have indekatte, ja jeg siger katte, for der skal helst være to, og helst fra samme kuld. I får ti gange mere fornøjelse af to katte, end af en kat, og der er ikke mere arbejde af den grund, og når kattene skal være alene hjemme har de hinanden. Alle katte avlere, vil også anbefale jer to katte, når det skal være inde katte. I vil også blive anbefalet at vælge en race der er avlet til at være indekat. Det kan f.eks være perserkatte(som jeg selv har tre af, og ELSKER HØJT)eller siameserkatte, som er fremavlet til at være inde. Perserkatte er meget rolige og elsker at lægge sig i solen og slænge sig. Siameserkatte er en kontaktsøgende kat, som man skal give meget opmærksomhed.
Men uanset hvilken race i vælger, så vælg to. Hvis i ikke køber kattene fra en avler, skal killingerne alligevel være 12 uger gamle. Katte avlere må ikke sælge en killing under 12uger, da den i de sidste 4 uger lære at være "voksen" af sin mor, men mange ikke avlere, sælger/giver væk killinger på 8uger, og det kan medføre at katten bliver "over kærlig eller lige glad" med sine mennesker
Men jeg vil ønsk jer held og lykke med KATTENE. Jeg ved i vil få stor glæde af dem.

malmin

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 02:32

Jeg kan godt forstå det med 2 katte, for self. vil de kunne underholde hinanden når vi ikke er til stede. men vi vil altså helst bare have en kat, og vi har ikke nogen planer om at det skal være med stamtavle,osv. vi ønsker bare en alm, kat. self. er vi ops på alderen, vaksinisioner osv. vi er jo begge opvokset med katte, men de har altid haft mulighed for at gå ud i den vilde verden, som det har passet dem.det er jo ikke muligt hvor vi bor nu.
Derfor er vi lidt engstelige ved at skulle have kat i et blokbyggeri, vi vil jo gerne kattens bedste.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-12-09 02:42

Hej ikke nogen svar herfra, jeg bor på landet og har ikke nogen problemer med at kattene skal være inde, jeg skriver kun fordi du lige skal se denne video (den er sat ind ved at trykke på Youtube ikonen, lige som du skal trykket på Citat ikonen den anden fra venstre, når du vil sætte citater ind)
hvem mon synes at legen er sjovest ?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 02:46

Malmin.
Jeg ser fornuften i at afdække verandaen helt, men det er ikke lov at gøre det, så den mulighed er udelukket.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-12-09 02:53

Det vil være et rent uheld hvis misser mister balancen og falder ned, katte kan godt se det ufornuftige i at springe så langt ned

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-12-09 02:54

Når katten ikke kan komme og gå, som det passer den, er det meget, meget godt der er to katte. Et menneske kan ikke erstatte en anden kat, og den rigtige natur, vil kun være luften og de kradse træer i har på altanen. Derfor er det vigtigt at killingerne ikke har prøvet det frie liv, før de bliver indekatte.
Jeg har to almindelige katte, der er kommet af sig selv, de blev neutraliseret, og er helt optaget i familien, men det skal være meget koldt, eller vådt, før de to katte vil være inde hele tiden. De tre andre, der aldrig har været ude, går ikke frem og tilbage foran døren, for at komme ud, ligesom de to andre.
Det er lettere at lære en indekat at blive glad for det frie liv, end det er at lære en ude kat - selv en killing - at det er bedst at være inde, når den har prøvet friheden!!!! Sådan de det bare.
Derfor, få jer en kat der ALDRIG har været ude, og sørg for der ikke er skovkatte gener i killingen, da vil den sikkert altid have udlængsel.
Man kan ofte købe en ægte kat hos en avler, uden stamtavle, hvis man bare sørger for at få katten neutraliseret. Da vil katten være meget billigere, end med stamtavle.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-12-09 03:00

Til o.v.n.
Jeg har flere gange oplevet katte der springer ud efter fugle/sommerfugle fra 3. 4. 5. sal. Det er deres jagt gen det får katten til springe ud efter byttet. Og en kat kan ikke bedømme om der er to eller ti meter ned. Ring selv til den nærmeste dyrlæge og spørg.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 03:27

malvin.
vi er bare intreseret i en af de små misser som er gamle nok til at komme fra moderen, er stueren(så vidt det er muligt i den alder) og vi vil helt sikkert vælge en (alm) mis som man jo altid kan få enten gratis, eller for en 50er. vi har ingen ønske om en racekat. min søster har haft en racekat som var virkelig dejlig, og jeg har da fuld forståelse for dem som har racekatte. men vi vil altså bare have en vanlig mis

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-12-09 03:32

Jeg ønsker jer held og lykke, med at finde den rigtige kat for jer

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 03:51

Ja self. vil vi gerne have en dejlig kat, men jeg spørger efter erferinger jvf. det først nævnte spørgsmål.

Kommentar
Fra : AnBi72

Dato : 12-12-09 09:23

Min erfaring med at luft kat i snor som du spørger om, er bestemt ikke positiv. Katten elskede at blive luftet på Bisbebjerg kirkegård, men den sad efterfølgende konstant og hylede foran døren for at komme ud. Heldigvis flyttede vi, og katten går nu frit ind og ud.
Af de fem katte jeg har og har haft er én faldet ud af et vindue på fra første sal, hvilket ikke er noget problem for en kat. Det er selvf. lidt værre med 3. sal, men mange katte vil da overleve det fald. Om foråret er det på dyrehospitaler sæson for "nedfaldskatte", når folk åbner deres vinduer for at få frisk luft.
Mit råd er: Få en kat eller to. Hold dem inde og tag chancen. Lad dem ikke blive for interesseret i altanen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-09 10:23

Citat
og vi vil helt sikkert vælge en (alm) mis som man jo altid kan få enten gratis, eller for en 50er.

Katte er også dejlige og jeg forstår godt dem, der gerne vil have kat.
Måske du vil opfatte mit indlæg som et surt opstød, men det er blot ment som ting til eftertanke:

Okay, I vil ikke give noget for en kat.
Men ud over anskaffelsen, ved I så egentlig hvad det koster at have kat, og især indekat?
Det koster mange flere penge end de fleste lige forestiller sig, og med en melding om, at I helst ikke vil betale for en kat, så forestiller jeg mig, at I måske heller ikke helt har gennemtænkt de øvrige udgifter, da anskaffelsen er langt den mindste del af det at have kat.

Hvis man vil have indekatte er det lig med, at man fratager katten en meget stor del af dens naturlige udfoldelsesmuligheder.
Derfor stiller det krav til boligens indretning at forsøge efterligne de ting som katte gerne vil for at få en velfungerende kat, der ikke bliver en plage og ødelægger møbler o.s.v. i frustration.
Altså katte skal have mulighed for at løbe, klatre op, huler de kan gemme sig i, legetøj o.s.v.
Klatrestativer, kradsebrædter, planter som katten kan spise af når det er nødvendigt for dens helbred for at komme til at kaste op (de hår katten sluger når den soignerer pelsen).

Så til katten selv.
En indekat skal kastreres (hankat)/steriliseres (hunkat), da det kan være særdeles uheldigt for en kats fysik og psyke, såfremt den holdes forplantningdygtig og ikke har mulighed for at parre sig.
Det koster fra ca 1000 for en hankat og op til et par tusinde for en hunkat at få det ordnet.
Fordi:
Hankatte bliver frustrerede, rastløse, går og hyler for at komme ud, begynder at strintpisse på ALT i boligen.
Hunkatte kommer i løbetid. og hvis den ikke parres, kommer den i løbetid med kortere og kortere mellemrum. Katten bliver så forstyrret hormonelt, at den kan blive totalt skør af det.
Derudover er hunkatte der gennemgår mange løbetider uden parring, i stor risiko for at udvikle livmoderbetændelse, som hvis det altså opdages før det er for sent, koster mange penge at operere for.

Så er der udgifter til vaccinationer, ormekure, loppekur (og jo, indekatte kan også få orm og lopper og blive syge)

Så til spørgsmålet om altanen. En kat vil helt sikkert elske muligheden for at have adgang til en altan.
Men det bør kræve en afspærring, så katten ikke har risiko for at kunne falde ned.
Der er så mange katte der falder ned fra altaner eller ud af åbentstående vinduer fordi ejerne ikke forestiller sig, at katten enten selv hopper ud eller falder ned.
Og ud over brækkede ben og ryg, hører smadrede kattekæber med til skadelisten.
Kan du høre "dyrlægetaxameteret" tikke, hvis altså katten ikke er så skadet, at aflivning er eneste mulighed

Kattefoder.
Det koster nogen hundrede kroner om måneden at fodre en kat optimalt.
Dog lønner det sig i sidste ende i form af sparede dyrlægeregninger til en kat der får helbredsproblemer grundet for dårlig fodring.

En eller to katte?
Der er dem, der ligefrem mener det er dyrplageri at holde en kat alene som indekat.
Og ingen tvivl om, at for langt de fleste katte vil det gøre rigtig meget godt for dens adfærd og trivsel at have en artsfælle.
Dog er det vigtigste når man anskaffer indekatte, at de aldrig nogensinde har fået lov til at komme ud tidligere.
Jeg synes også at ideen med at gå tur med en kat er dårlig, for man risikerer, at katten vil sidde ved døren hele tiden og hyle for at komme ud.

Så til sidst
Har i overvejet muligheden for, om I kan acceptere en kat der springer op på bordene, klatrer i gardinerne, vælter tingene ned, ødelægger potteplanterne, kradser i møblerne, tapetet og gulvtæpperne, måske er urenlige, for de ting er hverdag for rigtig mange mennesker der vælger at have indekatte

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-12-09 17:08

Til dova.

DET ER SÅDAN DET SKAL SKRIVES.

Selvom i har harf kat webgun, er der meget stor forskæld på inde katte og ude katte. Derfor så hvis i virkelig ønsker at jeres kommende katte skal have det bedst muligt, så lyt til dovas råd.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 15-12-09 02:01

dova.
Nu vrøvler du igen. vi er begge opvokset med katte og kender deres behov. vi har jo altid haft kat med kattelem så den kan suse ind og ud ad kattelem som det passer den, og med gode erferringer. men nu bor vi ligesom på 3. og vil gerne give missen frisk luft.
vi er ops på alt dit lort med vacc, osv, foder, kattebakker, osv.
Fortæl os noget vi ikke ved og gerne med nogle link, nu har jeg jo før taget dig i "skråsikkert" at råde 100% fejl???
Og hvis man råder 100% fejl, er det nok bedre at holde sin kæft ikk? Doo,hva?.tænk hvis folk skulle gå fra hus og hjem, på dine råd???.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 15-12-09 02:21

Øj Øj. Jeg vidste ikke at du var så dårligt et menneske dova, men det ved jeg så nu!!!!!!!!!!!!!!

Når der kommer så mange dårlige råd til jer unge mennesker, fra os katte elskere, så prøv at google på indekatte. Der vil i sikkert blive meget bedre informeret.

I kan også google på nogle kattehjem, og få nogle råd der, men der er kattene sikkert for dyre!!!!!

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-12-09 01:52

Ja pas på DooHvaa. han/hun udtaler sig gerne på et ekstremt uvidene grundlag, så drop doohh!vas meldinger, så kommer i længere!.