/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
HUSLEJE? Hvor meget?
Fra : PrincessPia
Vist : 660 gange
20 point
Dato : 10-12-09 16:13

Hej

Jeg vil udleje min lejlighed mens jeg venter på den bliver solgt. Eller fremleje, det er en andelslejlighed.

Mit spørgsmål er så:

Hvor meget må jeg tage i husleje?

Jeg betaler 2800kr excl el og varme. Min lejlighed er på 56 kvm. og ligger i kbh, grænsen til frederiksberg.

Skal man kontakte skattekontoret?

Årh I kan godt se jeg er helt grøn på det her område. Og hader det virkelig. hehe håber I kan få mig til at forstå det hele lidt bedre

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-12-09 16:19

husk at få skrevet i kontrakten, at lejligheden skal fraflyttes når den bliver solgt. ellers har du et seriøst problem, for du kan ikke opsige en lejer bare fordi du sælger lejligheden. og lejeren har 12 måneders opsigelse hvis ikke lejemålet er tidsbegrænset. og det forudsætter samtidig, at du selv rent fysisk flytter ind i lejligheden bagefter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-09 16:21

Huslejen ser rimelig ud, men sørg lige for at læse i vedtægterne mht udlejning/fremleje, det er ikke alle andelslejligheder det er muligt at leje ud til anden side.

Sørg for at kontrakten bliver udformet således at det er muligt at sige lejer op på normal vis, lejere kan virkelig trække den ud samt at nogle desværre ikke vedligeholder samt ligefrem kan ødelægge det indvendige hvor det så bliver umuligt at få det erstattet.

Kommentar
Fra : PrincessPia

Dato : 10-12-09 16:22

Okay så det er nok at jeg skriver i kontrakten at der skal fraflyttes når lejligheden er solgt?? Og har lejeren så alligevel 12 måneders opsigelse?

Kommentar
Fra : PrincessPia

Dato : 10-12-09 16:27

Okay jeg ikke sætte lejen højere end den står der. Altså et vedligeholdes beløb oven i huslejen? Jeg ved foreksempel at en veninde skal leje en lejlighed mindre end min, til 5.500 kr.?

Og en anden veninde der lejer ud, 1 værelse fælles køkken bad til 4000 kr???

Så kan jeg ikke se at min lejlighed skulle være billigere at leje ud, når lejer vil få HELE 56 kvm for sig selv??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-09 16:56

Du må nok ikke "score" på fremleje af andel, ihvetfald er den første Du kommer op at toppes med lejeren når han på et tidspunkt lurer sig frem til de faktiske udgifter.
Igen......læs vedtægterne for Din andel.

Lejligheder må man slet ikke score på, udlejer man et par værelser skal der betales skat lige så snart lejeindtægten overstiger 50% af det man selv betaler, 60% hvis værelserne er møblerede.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-12-09 17:11

Citat
Okay så det er nok at jeg skriver i kontrakten at der skal fraflyttes når lejligheden er solgt?? Og har lejeren så alligevel 12 måneders opsigelse?

Der er ikke 12 måneders opsigelsesfrist i en lejlighed, men 3 måneder i henhold til lejeloven.

De 12 måneder er hvis der er tale om et hus.

Men mit forslag er, at du kun udlejer tidsbegrænset, da det kan være særdeles svært at få en lejer ud igen, og det er ikke nok grund på en kontrakt uden tidsbegrænsning, at lejligheden bliver solgt, hvilket også vil forringe chancerne for salg, når evt. købere hører at lejligheden er udlejet.

Lejeindtægten er skattepligtig, d.v.s. at du skal udfærdige et regnskab hvor visse udgifter kan fratrækkes , eks. forsikring, ejendomsskat, udgifter til vedligeholdelse som du betaler o.s.v. (ved udlejling skal du lave udvidet selvangivelse, da det betragtes som erhverv at udleje en "hel" bolig)

M.h.t. lejens størrelse er det i og for sig ligegyldigt hvor meget du selv betaler, dog er der nogen retningslinier for hvad der betragtes som en rimelig leje pr. måned (i henhold til LLO).

I Kbh.s området er det ca 800 kroner pr kvadratmeter om året, og det er så 56 x 800 = 44800/år = ca 3740 / måned.

Kommentar
Fra : PrincessPia

Dato : 10-12-09 17:44

Okay tusinde tak Dova Nu kan jeg da finde hovede og hale i det

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 10-12-09 19:55

Citat
Jeg vil udleje min lejlighed mens jeg venter på den bliver solgt. Eller fremleje, det er en andelslejlighed.

Måske skulle du som der tidligere er nævnt undersøge om din Andelsforening tillader Fremleje/Udlejning.

Kommentar
Fra : PrincessPia

Dato : 10-12-09 20:10

Jamen det må vi gerne