/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Skrappe danskere
Fra : webgun
Vist : 1831 gange
50 point
Dato : 10-12-09 01:49

Nu er jeg selv DK statsborger men bor i NO. våbenloven er som bekendt streng i DK så jeg vil spørge jer danskere hvad i mener om våbenloven her i NO.
er den for slap, eller er den for hård, jvf. dansk "lovgivning eller hvad kalder man det".
1. Her kan du, såfremt du opfylder vilkårene for medlemskab i en given skytteforening, få tilladelse til feks. en Desert Eagle Cal.50AE. det kan under ingen omstændigheder lade sig gøre i en dansk skytteforening.det er max cal.357mag...hvorfor det???
Og blankvåbentilladelse som man jo skal have i DK, hvis man feks. aver en gammel sabel/sværd eller lign. fra bessen. her hører den slags under "lejetøj". der er ikke noget som hedder "blankvåben" her i NO.
Og du kan gå ind i den nærmeste sportsbutik og købe den fedeste !"rambo" compoundbue, med de mest drapelige pilespidser du kan forestille dig, det er "lejetøj", og kræver absolut ingen jagttegn, du skal bare være 18år. er det OK??
Ægte samurai svær og ligende er også under katagorien" lejetøj".
Hvad syntes i om det? selv er jeg self. vældig fornøjet med reglerne, men jeg er jo også kun dansker en uge om året.
Jeg syntes at den danske regering er nogle svagpissere, og ikke ved en skid om våben.
Hvorfor har de sat den begrensning på pistol ved cal.357.???

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-12-09 02:21

I Norge har man indnu ikke haft de problemer,som man har i Danmark med forskellige mindre befolknings grupper. Det er nok for klaringen på, at den Norske våbenlov er anderledes end den Danske.

Men jeg kan udemærket følge din tanke gang. Jeg er også vred og fustreret over at den Danske våbenlov skal være så stram,som den er blot fordi en mindre gruppe af samfundets borgere ikke kan holde sig i skindet..

Jeg tror nu nok at våbenloven på sigt også vil blive strammet i Norge. Selv i U.S.A. er man på vej imod en stramning. Det er som med rygeloven - der går politisk mode i det og fornuften forsvinder.
Hvorfor skal nogle straffes blot fordi de har værktøjet til at kunne begå en forbrydelse, man burde hellere give dem en præmie,som har haft våben i en menneske alder uden at bruge dem ulovligt...

At der kal være love og regler på området er uden for diskusion,men de skal være fornuftige og til at overholde for almindlige brugere. ( bekendtgørelsen om knive )

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 10-12-09 13:25

Våbenloven i danmark er jo en joke. Dem der vil have våben skal nok få fat i det.

Det eneste det får ud over, er samlere og folk, der vil have det for "sjov"
Men ja, sådan er det vel bare og bliver jo nok kun værre.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-12-09 14:18

Citat
1. Her kan du, såfremt du opfylder vilkårene for medlemskab i en given skytteforening, få tilladelse til feks. en Desert Eagle Cal.50AE. det kan under ingen omstændigheder lade sig gøre i en dansk skytteforening.det er max cal.357mag...hvorfor det???

Tjaaa----det skyldes måske at vi bruger håndvåben til skiveskydning og derfor ikke har brug for at våbnet kan stoppe en kampvogn
Citat
Og blankvåbentilladelse som man jo skal have i DK, hvis man feks. aver en gammel sabel/sværd eller lign. fra bessen. her hører den slags under "lejetøj". der er ikke noget som hedder "blankvåben" her i NO.

Hvis den slags våben incl. samuraisværd og compoundbuer skal kaldes legetøj, er der noget galt med den norske lovgivning, ikke den danske.
Citat
Jeg syntes at den danske regering er nogle svagpissere, og ikke ved en skid om våben.

Den mening har du jo lov at have
Citat
Hvorfor har de sat den begrensning på pistol ved cal.357.???

Hvad skulle en skytteforening med mere??
Citat
det er "lejetøj", og kræver absolut ingen jagttegn, du skal bare være 18år. er det OK??

NEJ det er absolut ikke OK, i hvert fald ikke her i Danmark

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-12-09 18:43

Hej webgun.

Jeg må vel hellere lige give mit besyv med.

Jeg synes at den danske våbenlov er helt i orden.
Du kan, såfremt du ikke er straffet, købe og få våbentilladelse til nøjagtig den riffel du måtte ønske dig - der er faktisk ingen cal. begrænsning.

Med hensyn til revolvere og pistoler. Det er rigtigt, at grænsen går til cal. 357 for revolver og 9 m/m for pistol. Men det skyldes at skytteforeningerne ikke har skydning til større cal......med mindre det drejer sig om sortkrudts våben. Når vi taler om sortkrudts våben, må du f.eks. besidde og anvende en revolver, cal. 45.......såeeee mon ikke, vi er dækket rigeligt ind nu.???

Og for det ikke skal være løgn, kan du tilladelse til at skyde med en sortkrudts-kanon.
Såeee igen, mon ikke kvoten er ved at være opfyldt.?

Det eneste jeg er utilfreds med, er den nye knivlov

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-12-09 21:42

Der tager du helt fejl webgun i DK kræver det en våben tilladelse, at eje en sortkrudt kanon.

Samtidig kræver det en polititilladelse for at fyre den af.. Voldspillene i Nyborg fik eksempelvis ikke en sådan tilladelse for blot at affyre seks sortkrudts rifler

Så jo våbenloven i DK er strammet betydeligt i de seneste år

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-12-09 12:56

Hej bb1.
Du skrev;
Citat
Der tager du helt fejl webgun i DK kræver det en våben tilladelse, at eje en sortkrudt kanon.

Nu var det alså mig der skrev det med kanonen...
- Og ja, selvfølgelig kræver det våbentilladelse + div tilladelser.
Påstod jeg, at det ikke gjorde det.????????

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-12-09 14:56

Undskyld H.H. selvfølgelig skal du have æren: Og for det ikke skal være løgn, kan du tilladelse til at skyde med en sortkrudts-kanon.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-12-09 17:35

Om jeg kan få tilladelse til en sortkrudts kanon..????

Det tror jeg faktisk godt jeg kan. Det skal bare være i forenings-regi - og som råder over et godkendt areal til formålet.....og at kanonen er glatløbet.

Må jeg i den forbindelse henvise til;

De Broderlige Danske Forladerskytters Selskab. Omtalte forening skyder og saluterer med kanon.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-12-09 17:47

Du har fuldstændig ret H.H. - men det nye er at du selvom du har tilladelsen ikke må affyre den uden tilladelse fra politimesteren. Det måtte man før indførelsen af den nye fyrværkerrilov.

Så jeg har ret når jeg skriver: Der skal en tilladelse til for at eje en sortkrudtskanon og der skal en tilladelse til for at kunne benytte den.

Jeg kan oplyse, at jeg er medlem af H.Bogerlige skyttelag og har til dem lavet tre kanoner lige som jeg har to må her hjemme. Du kan se ældre billeder på min hjemmeside under foto.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-12-09 18:43

Citat
Du har fuldstændig ret H.H. - men det nye er at du selvom du har tilladelsen ikke må affyre den uden tilladelse fra politimesteren

Nemlig.!!!!
Politimesteren, som nu hedder Politidirektøren, skal selvfølgelig underrettes når der skal gang i kanonen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-12-09 22:12

Jeg kender ikke forretningsgangen hos politiet - måske har de en sortkrudtsmester og måske indføre de snart, at der også bliver en stilling, som prutmester????

Jo for når de på klimatopmødet seriøst kan diskutere om kør prutter for meget - hvad så med menneker - hvem skal kontrollere det????

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-12-09 22:31

Citat
Jo for når de på klimatopmødet seriøst kan diskutere om kør prutter for meget - hvad så med menneker - hvem skal kontrollere det????

Hvad fanden bb1, har du ikke hørt det.???
Fra 1. januar 2010, får du tilsendt fra miljøministeriet, en anordning, som skal stoppes op i røven. Det er en pruttæller.
Den tæller simpelthen antallet af de prutter du slipper i løbet af et døgn, samt mængden af den gas der nu måtte være.
Du skal selv aflæse pruttælleren hvert kvartal og indberette til vedkomne myndighed. Altså samme system som aflæsning af el og vand.....ja og gas

Klaus Bondam fra Det Radikale Venstre, har i øvrigt foreslået, at de første 10 prutter i døgnet skal være afgiftfrie...
Men det vil Socialkammeraterne skide på, der skal ikke være noget at prutte om.......bare betal hvad det koster.

Såeeee....pas på brunkålen pr. efterdags.....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-12-09 23:28

Ja godt det ikke er brunkål jeg servere for mine gæster til jagten i morgen, så var jeg nok blevet hængt ud, som miljøsynder i ekstrabladet, men den tanke med om det er politiet, der nu skal til at kontrollere om antallet og støjen fra prutterne overholdes eller det er miljøministeriets folk, syntes jeg er tanke vækkende. Det kunne jo også være det frivillige sønderjydske brandvæsen, for man må vel formode,at de skal bære åndedrætsværn, sikkerheds skoene kan de nok undvære

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 00:44

Nu kender jeg en del sortkrudtskytter, og 2 af dem har altså kanoner. ikke den slags minikanoner men modeller af fuld størrelse. de kommer kørene til træf med dem på en trailer/vedhænger. de bliver ladet med et kilo sortkrudt og lokumsruller som ammo, og det til stor morskab for de fremmødte. en fransk feldtlavet(eller hvordan det staves) er der flere dansker som besidder men, self, med tilladelse.
Jeg har ikke hørt at man skal have tilladelse til at affyre dem, og det ved jeg også at dem som ejer kanonerne ikke har haft når vi blæste dem af.
Desuden har det altid vrimlet med våben som medlemmerne IKKE har tilladelse til. Det er fuldt accepteret medlemmerne imellem, for det er jo udelukkende af "teknisk interesse" at de har de våben.
Og er der noget smukkere end at stå foran en gammel mand på 70+ og hører hans historie om de fantastiske historiske våben han finder frem fra tasken??. Lov eller ej??

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 01:01

bb1.
Det er ikke helt rigtigt at vi ikke har haft de samme problemer i norge, men det kommer bare aldrig i dansk presse. i dk er det jo indrevandre kontra hells angels, og HA, kontra bandidos, da det stod på. her i norge er feks. hells angels , uskyldigheden selv, ja du hører aldrig om dem i norsk presse overhovedet. her er det 3 grupper som styrer underverdnen, og det er Youngguns, A-gjengen og B-gjengen. HA og BD er ligesom bare en "strikkeklub" her, og vil altid være det.
Dansk presse har nok i DK , de er jo danske og lider "ufrivilligt" under den danske snævertsynethed. her i NO nævner de ordet "Danmark" mindst 4 gange hver dag i radioen, i DK nævner de sku ikke ordet "Norge" bare en eneste gang om dagen. Og danskerne tror de er så nationale, meen faktum er at de ikke aner hvad "national" betyder.
Men OK, det får du aldrig en dansker til at indrømme.
PS. for evt, udenlandsdanskere er ovennævnte kritik ikke for at genere jer, men det forstår i nok

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-09 01:38

Webgun prøv lige dette link sådan kan to Danskere også være:

Link: http://bit.ly/LQil3 funny magic show

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-09 01:41

Undskyld Webgun linket virker ikke. Jeg arbejder på, at finde det rigtige. De råd jeg fik i en anden tråd af eksperten virker ikke- UNDSKYLD....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-09 01:46

Vi forsøger igen. Denne skulle virke:

http://www.youtube.com/watch?v=P_0kBD_4T6o#

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 02:17

bb1.
jeg kan ikke se linket, men vi slider en del med forbindelsen for tiden. jeg har sagt til kæresten at de nok har stengt for signalet pga Obamas besøg, ligesom de stengte E6 fra Oslo til Gardamoen
men hun tror mig ikke

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-12-09 02:32

Herned går det fint blot jeg dobbelt klikker på linket,men du kunne jo prøve at kopiere det og sætte det ind i adresselinien.

http://www.youtube.com/watch?v=P_0kBD_4T6o#

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 04:02

dabj.
vender tilbage imorgen og svarer på dine spørgsmål

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 12-12-09 04:09

bb1.
du siger self. undskyld til mig fordi at du tog fejl på afsenderen på ovennævnte kommentarere

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-12-09 20:07

Oppe i Norge der boede tre trolde
troldefar og troldernor
og lille Olle-Bolle.
"Bøh", sagde troldefar
"Buh", sagde troldernor,
men den lille Olle-Bolle
sagde ikke spor.
"Bøh", sagde troldefar
"Buh", sagde troldernor,
men den lille Olle-Bolle
sagde ikke spor.

God week-end