/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleskab..død kompressor......
Fra : Clipper18
Vist : 988 gange
20 point
Dato : 09-12-09 22:11

Hej
Bosch indbygnings skab med frysebox i toppen gik pludseligt død.
kompressor nægtede at starte, tjekkede termostat ingen fejl.
tjekkede så Danfoss 103N0050 starter modulet med ePTC styringen, igen fejl.
Kompressor står bare og brummer næsten ikke mærkbart (dvs. "springer ikke i gang)
den brummer så ca. 40 sec. og holder "pause" 20. Antager ePTC bliver varm og slår fra da der løber strøm i Auxiliry winding = start viklingen
Nå..den lokale Hårde Hvide vare mand dømte kompressoren død = låst stempel eller lign.
Kigger så noget på 13N50050 kredsløbet og piller den af da jeg mistænker den for at slå "fra" for hurtigt. Påtrykker så 230V AC på main winding og med løs ledning påtrykker jeg 230V på AUX winding i få sekunder indtil intern beskyttelse fuse i motoren slår fra. Det gentager jeg så et par gange og pludselig "hoster" kompressoren igang!
Så langt så godt. Mistænker den næsten død kompressor for at ha' låst pga varme (den bliver lidt over 60 grader) Konstaterer at køling i indsbygningskabet nok ikke har været OK (godt nok 9'ende sæson..) øger køling og monterer en AC 230 blæser over C og N (dvs. efter termostat kontakten og til nul) så den starter når termostaten lukker fasen ind på main winding på kompressor motoren.
Spørgsmål: Det er som om at kompressor nu kører meget længe, op til 40 min. for at holde skabet på en "4" på termostaten = 5 grader. Er det pga. min ekstra køling, dvs, min AC motor jeg har indføjet efter termostaten? jeg kan ikke lige se i mit "kredsløb" at de skal betyde noget. ELLER..er det normalt et køleskab kører i 40 min?
MVH

Erik

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-12-09 22:46

Det er absolut ikke normalt at et køleskab kører i 40 min. , Jeg tror ikke din køling har noget med det at gøre, prøv at pil den fra og jeg tror at du får samme resultat nu da du har "nødstartet" kompressoren.
Måske ny kompressor vil hjælpe.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-12-09 22:47

Det lyder utroligt at kompressoren skal køre i 40 min. for at holde køleskabet koldt, trænger fryseren ikke til at blive afrimet/afiset, for hvis der er meget is på siderne i fryseren, vil kompressoren kore i længer tid end normalt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-12-09 05:57

du bliver sgu nok nødt til at bide i det sure æble og købe et nyt køleskab.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-12-09 06:53

Citat
Kompressor står bare og brummer næsten ikke mærkbart (dvs. "springer ikke i gang)
den brummer så ca. 40 sec. og holder "pause" 20
.

Det du hører, er klixonrelæet - et lille relæ, hvor der sidder en "modstand" i. Den summer når komp. ikke går igang. Det er en "sikring" for ikke at komp. skal "stå af", når komp. ikke vil starte.

Brugeren tager typisk fejl af, og tro komp. kører, men det er det relæ, der summer. Det er en "fjeder" der udvider sig, og nå den er varm/rødglødende nok, slår den strømmen fra til komp. Så årsagen til at den slår fra kan skyldes, at startrelæet er gået - eller måske komp., men det er sjældent komp, og oftest startrelæet. Hvis du tager klemdåsen af og kikker ind, så vil du kunne se om det er det er klixonrelæet. Komp. bliver typisk varm i den situation.

Kommentar
Fra : Clipper18

Dato : 10-12-09 13:27

Hej igen
tak for de mange "indspark"
1) Det er en skam jeg ikke lige kan vedhæfte Danoss 103N0050 motor styre modulet, så vil man se hvordan det hele er forbundet. de bruger ikke længere en PTC modtand til at styre hvornår AUX viklingen skal kobles af. De bruger ePTC som er en (som jeg forstår det) en Tric styring med indbygget timer, derfor mit 20/40 sec. forhold hvor jeg kunne mærke kompressoren "brummede" = motor prøvede at dreje.
2) jeg fik motoreon "kickstartet" uden om 103N0050'er men den sidder der selvfølgelig nu og virker som den skal. Grunden til jeg beskrev min "kickstart" var til alm. fælles oplysning.
3) Ny kompressor er "no go" den koster 1500-2000 og skal monteres af en kølemand da der skal loddes, hældes væske på, suges luft ud mv.
4) min AC Fan blæser kun luft rundt og sørger for mere ventilation op og på fordamperen, så det burde ikke ha' noget med køletiden at gøre.
5) Det er jo ikke et A skab, så måske har den altid kørt så meget, nu er jeg bare opmærksom på det, da jeg kan hører min AC fan som jeg enten piller af igen eller dæmper. (seriemodtand)
6) frysebox, den er afrimet, men der er ikke meget i den pt, måske derfor den ikke holder så godt på energien?
7) lågen på køleskabet. Ja..det har jo været uden og et integret skab har jo den ulempe at lågen også skal holde skabsfronten = meget tung, det ser ud til den "halter" lidt med at holde tæt i toppen, det er jo en stor låge der dækker hele skabet. Lågen til fryseren er inden i køleskabet.

Anyway..tak for forslag..jeg bakser lidt videre med det og skal nok vende tilbage om der sker nyt i sagen.

MVH
Erik