/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
pasta og kikærter
Fra : Citronsorbet
Vist : 2708 gange
40 point
Dato : 09-12-09 15:43

kan man lave pasta eller noget der minder om af udelukkende kikærtemel -altså uden mel.? hvis ja. kan nogen finde en opskrift?

mvh freja

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 09-12-09 16:04

Tja, jeg ville simpelthen prøve, hvis jeg var dig.

Opskriften laver man på slum.

Jeg har lige været på en uges madlavningskursus i Toscana her i efteråret.

Du hælder en rimelig mængde "mel" ud på bordet.
Så laver du en fordybning midt i melet.

Ned i "hullet" propper du hele æg (jeg foreslår to stk.) (uden skal vel at mærke og en god slat olivenolie + et pænt drys salt.

Så begynder du at røre med en gaffel. Begynd i midten og rør lidt efter lidt mere og mere af melet med.

Når det er knap så vådt fortsætter du med fingrene.

Dejen skal være således, at hvis du trykker med en finger "springer" dejen tilbage.

resten af melet børster du til side, det skal du jo bruge, når du ruller ud.

held og lykke

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-12-09 16:34

http://www.karensunivers.dk/Kogebogen/Pastaretter/boghvedepasta.htm

Hvis man kan bruge boghvede mel , kan man vel også bruge kikærtemel

http://www.naturoghelse.dk/shop/fiberhusk-glutenfri-bagemiddel-3178p.html

og her er forklaring på fiberhusk.

Men prøv først det som frieda skriver

Kommentar
Fra : Citronsorbet

Dato : 09-12-09 17:50

jeg prøver sku. så må det bære eller briste

Kommentar
Fra : Citronsorbet

Dato : 09-12-09 18:34

jeg kan så fortælle jer at det sagtens kan lade sig gøre. det har en lidt anden smag men en perfekt konsistens. kan sagtens erstatte hvedemel. men måtte tage foodprocessoren i brug for at røre det ordentligt rundt

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 09-12-09 19:03

Neeeeeeeej,
skal laves i hånden

Kommentar
Fra : Citronsorbet

Dato : 09-12-09 21:42

ja det kan du sagtens sige frk feinsmecker der har været i toscana, men det var ikke lykkedes uden min fooooodprocessor

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 09-12-09 22:32

... på træ

Kommentar
Fra : Alnus

Dato : 15-12-09 01:07

Det bedste resultat opnås ved at kombinere alm. hvedemel og kikærtemel (konsistens og smag).
Hvis det er et spørgsmål om at undgå gluten kan du eksperimentere med at erstatte hvedemel med rismel.

3/4 kop kikærtemel
1 1/4 kop hvedemel
1/4 tsk. salt
ENTEN 1/2 kop varmt vand
ELLER 3 æg
2 spsk olivenolie
en knivspids pulveriseret rosmarin
1/4 spsk. hvidløgs paste
evt. grønkål/spinat der er findelt i blenderen

Ælt på bordet som normal pastadej (se fremgangsmåde nettet elleer i kogebog) i mindst 5 minutter. Her blander man langsomt ingredienserne sammen. Konistensen skal være fast, smidig, elastisk og ikke klistrende. Lad dejen hvile køligt i en halv time eller mere.

Konsistensen er altafgørende og det kan være nødvendigt at tilsæte en skefuld vand eller en smule mindre mel undervejs. Du kan derfor ikke bare veje af og blande sammen.

Kikærtemel har en lidt speciel smag og lugt, hvorfor det går fint sammen med eksotiske krydderier. Har du prøvet pakora? Det er let at lave og alletiders anvendelse af kikærtemelet.