/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Stabilitet af mobilt bredbånd
Fra : 1980
Vist : 1040 gange
100 point
Dato : 08-12-09 21:49

Jeg vil lige høre jer, hvor stabilt I oplever mobilt bredbånd er (tænker primært på 3 og Oister).

Jeg bor i et område, hvor dækningen skullle være den bedst mulige, men er der dage, hvor det ikke kører så godt eller slet ikke kører?

Kan mobilt bredbånd erstatte alm. (fastnet) bredbånd, hvis man ønsker en rimelig stabilitet?

Jeg ser frem til at høre jeres meninger. Jeg spørger fordi jeg overvejer at få mobilt bredbånd fra Oister og helt skippe fastnetbredbånd.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-12-09 22:20

Oister benytter "3"'s netværk. Her kan 3 levere op til ca. 7 Mbit, mod en god betaling.
Jeg har selv haft mobilt 3, men selv om jeg ikke har mere end ca. 1 km. til hver af de to sendermaster de har her i byen, så var der næsten ingen dækning indendørs, da deres antenner er placeret uhensigtsmessigt i forhold til min bolig.

Dette netværk er kun rimlig effektivt i de større byer, og de har ikke satset på landområderne, så til det generelle mobile brug er det intet værd.
Deres reklame om deres dækning og tilslutning er en sandhed med kraftig modifikation.

Jeg bruger i stedet for TDC, de er ikke de billigste, men det virker hver gang, uanset hvor jeg er, og kobler mig op.

Telenor, som er et sammenrend af Sonofon og en del andre selskaber, har også et ret godt netværk.

Kunne man så bare få alle disse egoistselskaber til at være fælles om netværket, så ville vi i Danmark, have et super mobil netværk. (Men sådan spiller klaveret altså ikke)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-09 22:48

Jeg har også TDC, jeg er i forskellige steder af landet en gang imellem, og TDC virker altid lige meget hvor jeg er.

Accepteret svar
Fra : Luke2000

Modtaget 100 point
Dato : 08-12-09 23:11

Har 3 i Århus-området, har aldrig (haft det 4 månder) oplevet at det ikke virkede.

Hat før haft Telia samme sted, ca. 12 (Månder) har en gang oplevet at der var en periode på ca. 10 timer. ingen små nedbrud.

Jeg bruger det ca. 20-30 timer om ugen, hvor det er på.

Så alt i alt så virker begge super i Århus.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-12-09 23:57

Nu kan du jo også bo lige i nærheden af en sendemast, og så skulle det jo da også gerne virke.
Jeg bor i en afstand til de to nærmeste antenner, med en afstand på ca. 600 og 1000 meter.
Den på 600 meter, gemmer sig bag en del bebyggelse, og den på 1000 meter er placeret nede i byens centrum, med et niveau forskel på ca. 30 meter. Her er der også en del bebyggelse imellem.

Min 3 opkobling er en router med mobilt modem, og den kørte helt nede på laveste niveau, når der var signal, og om aftenen, var der ikke noget signal.

Nu er det sådan at sådanne HF signaler med den frekvens, let lader sig bremse af genstande der står på linie mellem sender og modtager. Signalet suser ikke bare lige uden om; så her har deres antenneteknikkere ikke taget højde for geografien, for at opnå maximalt dækning.

Jeg har ellers forslået en langt bedre position, hvor virkningsgraden ville være langt bedre, og en større dækningsområde til f'ølge. Men det ville de ikke, så jeg bad dem om at stoppe mit abonnement, på grund at dårlig dækning.
Det blev også lukket ned, men de vil stadig have penge for den manglende forbindelse. Men det får de ikke! - De har jo ikke leveret den vare, som de i deres reklamer frehæver som landets mest dækkende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-12-09 11:58

severino
Hvor jeg kender det. Jeg bor ved siden af en sendemast (100 m) og vi har problemer med signal i huset fordi der er jernbeton. Min TDC forbindelse virker fint, men mine sønners er dårlige. De har heller ikke TDC.

I kolonihaven havde jeg et problem med anden udbyder, men efter jeg fik TDC, så virker det.
TDC kan bare det der med signaler.
Om det så er fordi de har monopol eller ikke, det kommer ikke mig ved. Signalet skal bare virke.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 10-12-09 09:49

Jeg bor ikke i en af de større byer og det fungerer fint. Hastigheden svinger mellem 1,8 og 2,2 Mbit. Det er nok et spørgsmål om hvor mage der er på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-12-09 14:08

Dit svar kan vist ikke bruges til ret meget marc43 i og med vi ikke aner hvilken by du taler om.
Men som jeg har nævnt tidligere, så har "3", og her under oister, satset på mobilmaster i byer med en vis mængde borgere, som kunne tænkes at ville bruge deres 3G-netværk. Det er jo her de kan score kassen.
Ude på bøhlandet, hvor befolkningen er ret tynd, vil det være for dyrt at sætte master op, i forhold til den trafik man kan tjene penge på.
Grunden til at "3" har slået sig så godt igennem, er den, at de var de første der gik benhårdt ind for 3G telefoni med billed af dem man talte med på telefonen. Det var der rigtig mange der lod sig logge af, og til en rimlig pris (den gang). Når et nyt produkt skal markedføres, så benytter man lave priser som loggemad, indtil de har et kundeunderlag, som var deres hensigt. Herefter stiger priserne op til et mere normalt leje.
Nu kan man jo ikke sammenligne priserne på prisen alene. Man skal også se på,hvad det er man får for pengene, som ekstra tjenester og funktioner. Alt taget i betragtning, så er prisforskellen ikke særlig stor. Men hvis man gør op med sig selv, hvad det er man har behov for, i sit abnnement og vælger ud fra dette, så kan der spares nogle kroner. Men som regel vil de billige også have et dårligere serviceniveau.
Men hvis man absolut vil have det billigste, så skal man også indstille sig på, at det ikke hjælper at brokke sig, når det ikke flasker sig til ens nærighed!

Godkendelse af svar
Fra : 1980

Dato : 13-01-10 10:11

Tak for svaret Luke2000.