/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Valg af varmepumpe?
Fra : Graupner
Vist : 3194 gange
50 point
Dato : 07-12-09 12:47

Hej Alle sammen,

Jeg er ved at skrive ønskeseddel som indeholder en varmepumpe til sommerhuset. Har pt. el og det er jo absolut ikke økonomisk.

Hvordan skal man vælge den bedste og billigste varmepumpe? Jeg ved godt at disse to ting aldrig hænger sammen, men pumpen skal være i den absolutte billige ende. Personlig finsnaskrise

Har du nogle gode links til kvalitetsvarmepumper til lav pris, så kom med dem!

På forhånd tak,

Kenneth

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-12-09 13:05

Billig og bedste er to forskellige ting.

Billig = Kinesere fra Bauhaus, Bilka og lignende steder. Parallel importerede apparater, med ringe lejer og dårlig garanti.

Bedste: www.IVT.dk eller www.danmarkspumpen.dk men pas på, i særdeleshed Panasonic parallelimporteres lystigt. Kvaliteten kan kendes på 5 års skriftlig totalgaranti og det betaler man for. Men de to nævnte har 10° varmepumper specielt beregnet for sommerhuse.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-12-09 14:28

Kik efter effekten. I dag kan du få en luft til luft, der skal bruge 1 kwh og afgive op til 4 kwh!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-12-09 15:12

Det sidste ny er luft til luft der giver 6,5 kwt for 1
Herlige fået det oplys af min servicemontør, havde service på mine Toshiba varmepumper, som er kvlaitetsvarmepumper der har effect ned til -15 grader
prøv www.gidex.dk som er eneimportør.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-12-09 15:38

Panasonic's HE'er har COP 5,4 IVT's flagskib har COP op til 7,3 og bibeholder positiv COP ned til -30°

Disse ekstreme tal er ikke ved fuldlast. Ejheller Toshibaens.

Kommentar
Fra : Graupner

Dato : 07-12-09 16:58

Hej alle sammen,

Tak for Jeres svar.

@ 3773 - Ja, pris og kvalitet hænger desværre sjældent sammen, men jeg har et småstramt budget. Jeg har alligevel skrevet en mail til dem du linker til. Tak, men jeg skal nok have en billigere løsning.

@ alka - Det vil jeg gøre! Tak for rådet...

@ kj - Jeg har også sendt dem en mail, men det ser desværre også ud til at være i den dyre ende.

Som sagt, tak for Jeres hjælp, men jeg skal nok hav en som er lidt billigere. Har I anbefalinger til dette, er de meget velkommen. Mit hus er desuden to-delt. 1. del er ca. 10-15 m2 - 2. del er 25-30 m2.

På forhåns tak og god aften,

Kenneth

Kommentar
Fra : Graupner

Dato : 07-12-09 16:59

@ 3373 Pris og god kvalitet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-09 08:03

Det bliver det rene lotteri. Kineserne har ringe holdbarhed og de fleste er så ringe lavet at de dårligt lader sig reparere. Så en i bauhaus (meget billig). Den var energiklassse D. Dvs COP ved 7° var så ringe som 2,43. Prøv at regne lidt ! Hvis varmepumpen f.eks skal præstere 8000 kWh om året, bruger den billigste i bedste fald måske 3292 kWh. Køber du en HE9 med 10° falder dit forbrug, alene af den grund du kan nøjes med 10° i huset når du ikke er der. Dette sparer nok ikke under 20%. Dvs behovet er pludselig kun 6000 kWh. En HE'er kan producere denne varme med et forbrug i omegnen af 1111 kWh.

Nu kan du ikke helt regne sådan, idet det er mere retvisende at anvende COP'en ved 0° som gennemsnit. Men det giver en ide om hvor vi er henne. Kolding Kommune har en HE'er i en skovbørnehave. Den har minimeret opvarmningsomkostningen med nogle og halvfjerds %.

Dernæst garanti. Det er surt at spare en tus i indkøb, og bagefter ikke få den fine garanti som danmarkspumpen og IVT giver. 5 år giver en god sikkerhed for at man almindeligvis mere end har tjent varmepumpen hjem i garantiperioden. Faktisk har jeg hørt om et fælleshus der fik to stk Danmarkspumpen. De sparede 17500 kr pr anlæg pr år, ialt strømpenge tilbage 35000. Så lidt over et år og de var tjent hjem.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-12-09 09:01

I en bygning har jeg en varmepumpe med 2 invertere, en til os selv og en til vores lejer, ialt varmer den 172 kvm op. Elforbruget er faldet fra ca. 55.000 kwt til 29.000 kwt.

Kommentar
Fra : Graupner

Dato : 08-12-09 10:18

Hej 3773 - Tusind tak for dit svar og vejledning. Den bedste løsning er nok at jeg spare noget mere op

@ kj - Det er helt vildt hvad man kan spare.. Skal bare have skiftet snarest muligt.

Ved i hvilken model som passer bedst til mine behov. Mit hus er desuden to-delt. 1. del er ca. 10-15 m2 - 2. del er 25-30 m2. Altså i alt ca. 45m2.

Tak, Kenneth

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-09 10:50

Billigste en enkelt "en til en'er". Duo-split er normalt noget dyrere. Hvis huset er bare nogenlunde åbent, kan du ved snedig placering af indedelen godt dække flere rum (så længe dørene er åbne).

Skulle jeg vælge:

HE9 Danmarkspumpen alternativt NE9 (og ikke fra en af snydeimportørerne)

eller

IVT 12 KHR-N (bedste og bedste filter) alternativt lillebroderen IVT 9 FR-N. Alle fire enten meget gode eller fremragende gode. 5 års garanti på de nævnte.

Kommentar
Fra : Graupner

Dato : 22-12-09 13:28

Hej igen - Vil bare sige tusind tak for jeres hjælp. Hvordan fordeler jeg point?

Har lånt en petroleumsovn og ser om jeg falder over et godt tilbud på et pumpe til jaunar.

Glædelig jul

Kommentar
Fra : Graupner

Dato : 24-12-09 12:13

Hej igen... Stadig på udkig!

Nogen som her erfaring med denne?

http://www.billigvvs.dk/Ventilation-klimaanlaeg-Klimaanlaeg-varmepumper-Andes--Andes-Scansign-Duo-klimaanlaeg-%282-inde-dele%29-luft-til-luft-337025.html

Man får selvfølgelig hvad man betaler for, men det er også kun til mit lille kolonihavehus..

Glædelig jul alle sammen

K

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-12-09 11:51

Spild af penge. Billig lort. Elendig montagefirma.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-12-09 11:56

Katastrofal dårlig virkningsgrad. Er oftest ualmindelig ringe i frost. Stiller af samme grunde heller aldrig op til test, hverken i DK og slet ikke i Sverige. Se nogle af dem der duer http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?tab=2