/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
2 i en harddisk
Fra : lham
Vist : 562 gange
500 point
Dato : 07-12-09 09:59

har hørt noget om at man til back up kan få en kasse med 2 HD i som hele tiden indeholder samme informationer og kan køre både manuel og automatisk back up. Hvad hedder ådan en dims og er der nogen der har links/prissammenligninger ? ( min 500GB XP home )

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-12-09 10:06
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-09 14:37

DLink laver også en NAS server med plads til 2 harddiske ca. 1200 kr.
Dertil skal lægges 2 stk harddiske, som ikke er med.

http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=nas+dlink&sp=

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-12-09 16:48

Du kan sætte dine HDer til at køre RAID så de spejler hinanden. Læs her om teknikken

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-12-09 17:13

Jeg forestillede mig bare en kasse med 2 ens -også datamæssigt -ens HD-diske hvor jeg ikke, skulle gøre andet end at sætte usb stik ( og evt power stik ) til og så gik resten automatisk indtil den dag hvor en af de 2 diske brød ned og jeg så bare købte en ny og proppede i og så igen var kørende med en updateret HD ( ja 2 ), men det skal åbenbart være indviklet ??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-12-09 17:31

Derfor skal du også køre RAID. Du er jo nødt til at fortælle dine HDer hvad de skal ellers er det jo kun et alm lagermedie.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-12-09 08:35

Filaja
Alt det der med raid går hen over mit hovede og må vel være noget der foregår inde i 2-box kassen,set fra mit tastatur/mus skal der der bare være kommet en extra HD med automatisk/manuel mulighed for at gemme data.
Hvor svært skal det gøres -teknik for teknikere-selvforklarende brugervenlighed for slutbruger uden nørd gener !!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-09 08:58

En NAS server er faktisk det du vil med indbygget spejling af to harddiske. Grunden til at den sælges uden harddiske, er den store forskel i pris/størrelse/hastighed/kvalitet på harddiske.
Men du kommer ikke udenom lidt indstilling af den NAS server, men så kører det også bare.

Alternativt kan du også "bare" købe en køreklar ekstern backup harddisk og så en gang i mellem selv kopiere over på endnu en ekstern harddisk.

Eller købe 2 stk backupharddiske og lade dem køre samtidig.

Ps. Nogle tegnestuer bruger uskiftelige backup medier i en cyklus på 7 dage som også sikrer fejlbetjening af lagringen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-12-09 09:01

ROLIG ROLIG
jeg har ikke forhøjet til 500 point hvad der sker inden i kandu ved næppe vorherre selv

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 250 point
Dato : 08-12-09 09:16

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 11-12-09 06:47

Tak for svaret Eyvind.
Jeg tror jeg ender med at have 2 externe kørende samtidig med parralelskrivning
Da jeg ikke kan finde ud af at "høvle point af" får du de 500 som kandu i "sin visdom " tildelte dig, men så meget var svaret nu ikke "værd"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-09 09:59

Takker for de ubrugelige point.

Jeg lægger mine data på memorystick.
Laver backup af hele partitionen med styresystemet og programmer en gang i mellem.
Mine backup ligger på to USB harddiske og da jeg kører med flere styresystemer, har jeg en del harddiske liggende med backup.
Som ekstra sikkerhed har jeg en selvkørende memorystick med ubuntu som kun snakker med banken.