/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Børn og knive
Fra : Holst-Hansen
Vist : 843 gange
200 point
Dato : 04-12-09 10:08

Hejsa..

Har lige snakket med en lærer som for kort tid siden opdagede at en af hendes 12 årige elever havde en kniv med i skolen. Det var en folde model hvori der var en ske og div. andre ting. Hun hendvendte sig til skole ledelsen og fik blot at vide at det var helt lovligt og man ikke ville gøre noget i dette tilfælde. (bladet på kniven er ca. 6 cm.) Hvorledes er lovgivningen på dette område med henhold til børn og knive?

Mvh
Holst-Hansen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-12-09 10:16

Foldeknive hvis klingelængde, er max 7 Cm, uden lås på bladet, må bæres på offentligt tilgængelige områder (Dog visse undtagelser; fritidsklubber, herberger mm, - hvor der slet ikke må bæres kniv).

Og når man ikke må have den med i en fritidsklub, har den heller ikke hjemme i skolen

http://arms-gallery.dk/side3011-V%C3%A5benlov.html

På steder hvortil der er offentlig adgang er det forbudt at bære kniv med mindre det sker under udøvelse
af bærerens erhverv eller fritidsinteresse. Undtaget herfra er foldeknive med en bladlængde på max. 70 mm som ikke kan fastlåses i udfoldet stand.

Dette betyder at såfremt man normalt altid går med sin lommekniv på sig, skal man vælge en model med en bladlængde på max 70 mm og som ikke kan låse bladet, samt åbnes med to hænder.

For de større knive , låseknive og multitænger betyder det at kniven kun kan medtages offentligt i forbindelse med udøvelsen af erhverv eller fritidsinteresse. Man kan altså eksempelvis transportere sin kniv hjemmefra og til lystfiskerpladsen, men hvis man på vej hjem får lyst til at fejre fangsten på en café, er det ikke tilladt at bære kniven der.

Det er heller ikke tilladt at lade en sådan kniv ligge i bilen med mindre man kan godtgøre at den er en relevant del af ens arbejdsværktøj eller fritidsudrustning og er undervejs mellem hjemmet og destinationen hvor den lovligt kan anvendes.

Desuden er sikkerheden i de fleste lufthavne skærpet meget igennem de seneste år, så selv en lille lommekniv må ikke medbringes i kabinen men skal checkes ind med bagagen.

Ovenstående er i store træk de konsekvenser, som ændringerne i våbenloven har haft for brugere af knive. Våbenloven i sin fulde ordlyd kan findes på Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer

Danmark har som det eneste land i verden en så stram lovgivning vedrørende knive og derfor laves Leatherman & Victorinox knivene specielt til Danmark.

Dette betyder at man skal afholde sig fra at købe Leatherman & Victorinox i udlandet, dette være sig en udlandsk webshop eller på ferien rundt om i verden.

To håndsbetjent kniv: Kniven kan kun åbnes med 2 hænder, denne udgave er lovlig.

En håndsbetjent kniv: Kniven kan åbnes med en hånd, denne udgave er ulovlig. Straffen for en enhåndsbetjent kniv er første gang 5000 kr. anden gang kan man straffes med fængsel.

http://www.xtragrej.dk/info.asp?text=17

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-12-09 10:17
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 04-12-09 10:52

Citat
Hvornår må man medtage en kniv på et offentligt tilgængeligt sted m.v.?
Selvom der ikke kræves tilladelse til en kniv, er det langt fra sikkert, at den må medtages på et offentligt tilgængeligt sted m.v.

Det er nemlig som udgangspunkt ulovligt at medtage knive sådanne steder.

Det fremgår af våbenloven, at det er forbudt at bære og besidde knive og dolke på offentligt tilgængelige steder, på uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende.

Der er dog følgende undtagelser til forbuddet:

Foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Hvis medtagelsen af kniven har et anerkendelsesværdigt formål, såsom erhvervsudøvelse, jagt, lystfiskeri, sportsudøvelse eller andet lignende anerkendelsesværdigt formål.
Hvordan måles længden af klingen på en foldekniv?
Ifølge retspraksis måles et skarpt våbens klingelængde fra skæftet, således at man medregner et eventuelt krummende, uslebet stykke af bladet til klinge, idet et sådant stykke ved knivens anvendelse som stikvåben fungerer som en del af klingen

her er så nævnt uddannelssteder http://www.politi.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=0&page_id=3172&query=knive&hiword=KNIV%20KNIVEN%20KNIVENE%20KNIVENS%20KNIVES%20knive%20http://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/knive_vaabenloven.htm

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 04-12-09 11:46

Tak for svaret Nordsted1.