/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Cirkelafsnit
Fra : freddie13bt
Vist : 3938 gange
140 point
Dato : 04-12-09 07:52

Jeg kender kordens længde og buens højde. Hvordan udregner jeg buens længde ? Brobyggeren.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-12-09 08:50

lav dine lektier selv, klovn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-09 08:55

Se i en matematisk formelsamling. Det er al for svært at skrive formler her.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-12-09 09:02

På:formel.dk under matematik/geometri/cirkelafsnit står det du skal bruge, radianer kan du hygge dig lidt med her:http://da.wikipedia.org/wiki/Radian

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-12-09 09:13

Her er en formelsamling

http://www.formel.dk/matematik.htm

Og smæk lige denne side i foretrukne, den kan du få meget glæde af

http://duda.dk/Grundfag/Matematik/matematik.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-09 09:49

Den er ikke helt nem og kan næppe løses bare ved at henvise til formelsamlinger.

Prøv først at tænke dig til hvordan du ville konstruere cirkelen, finde centrum...

Du tegner din kendte kårde k vandret og afsætter på midten højden h opad.
Når du forbinder h s øveste punkt med et af kårdens endepunkter har du en ny kårde l,
som du jo kan finde ved pythagoras formel...

Centrum ligger jo på h´s ´forlængelse nedad, men det ligger også på den nye kårde l´s
halverings linie.

Ud fra den nu fremkomne ligebenede trekant med sider r og grundline l, plus halvveringslinien,
bør du være i stand til at beregne radius r, og brug så kårde formlen...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-09 10:14

Nå er det stadig for svært?

Kalder du k/2 = k2 og l/2 = l2 har du
l^2 = sqrt ( h^2 + k2^2 )

kalder du de 2 ens vinkler ved grundlinien l for v og v/2 for v2 har du herefter
v = arctan ( k2/h )

kalder du så topvinklen for u og u/2 for u2 har du endelig
u= 180 - 2 * v og sin (u2) = l2 / r dvs r = l2 / sin (u2)

Den ønskede buelængde er så s = 2 * r * sin (u)

Kommentar
Fra : lham

Dato : 04-12-09 12:06

hvis det er noget du skal bruge i "handymandregi" så ternet papir ( evt millimeterpapir ) passer trekantsvinkel og vinkelmåler så kan alm forholdsregning og cirklens omkreds 2 pi r hurtigt klare problemet, men er det matematikgymnastik så er det nok svendgiversen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-12-09 12:21

Rettelse s = 4 *r * sin (u)

u er jo vinklen til den mindre kårde l og vi husker jo alle kårdeformlen:
kården er lig med diameteren gange sinus til buens halve gradstørrelse...

gymnastik er sundt, dette er simpel geometri,
og selv med millimeter papir skal man jo kunne konstruere sig frem til centrum...

Det jeg kaldte vinkel halverings linie hedder iøvrigt midt normal; kræver passer og lineal...

Nu er jeg så bange for at opgaven skulle være afleveret i dag,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 05-12-09 08:35

Før jeg spurgte her havde jeg søgt mange steder og vidste godt det var en af de svære, men jeg håbede der var en der kendte til en formel. Brobyggeren.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-09 09:37

Det kan altså ikke klares med en enkelt formel som eksempelvis kårdeformlen,
men som jeg har vist, ved beregninger med 4-5 formler efter hinanden...

Har du målene på kårde og højde kunne det være sjovt at finde cirkel og buelængde?

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 05-12-09 15:44

Korden er 4125 og højden 545.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-09 16:35

Dette er kopieret fra Excel, flyt selv overskrifterne: 6 i øverste linie, så 4 og så 3...

u og v er vinkler i rent tal, vg og ug er de samme i grader, 2 står for halve:

k   k2   h    l   l2   v
4125   2062,5   525   2128,269544   1064,134772   1,321544185

vg   u   ug u2
75,71890426   0,498504283   28,56219147   0,249252141

r   omk   s

4313,839286   27104,65162   4300,934718

radius er så tæt på 4314 og buelængden er tæt på 4301

Der er anvendt formlerne i mit svar ovenfor...
hilsen Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 140 point
Dato : 05-12-09 16:56

Rettelse s = 4 *r * sin (u)

Rettelse Rettelse:

s= 2 * r * u hvor u er vinklen i rent tal...

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 06-12-09 13:45

Mange mange tak for det Svend...........hilsen.............Freddie

Godkendelse af svar
Fra : freddie13bt

Dato : 06-12-09 14:16

Tak for svaret svendgiversen.