/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
overbelastning af sene
Fra : marhel
Vist : 1133 gange
200 point
Dato : 02-12-09 19:46

Jeg har i følge min læge en overbelastning af biceps musklens lange sene, som giver mig en smerte i skulderen ved forskellige øvelser. De øvelser skal jeg i følge ham, holde mig fra et stykke tid - fint nok det giver god mening.

Han anbefaler at jeg træner mine triceps, ved primært armstrækninger? Hvordan hænger det sammen? Hvilken indflydelse har det på mine biceps?

Hvis i ikke har luret det nu, så ved jeg ikke meget om anatomi, og heller ikke så meget om træning endnu. Jeg stoler på at det min læge siger, og jeg burde selvfølgelig bare have spurgt ham, men prøver bare at forstå hvordan "behandlingen" og "problemet" hænger sammen?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 02-12-09 20:03

bla bla bla

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 02-12-09 20:19

Øh hvad?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-09 20:26

Jeg har nu heller ikke meget forstand på det.

Men når du har overbelastet en muskel så kan du aflaste den ved at optræne øvrige muskler, f.eks
når man har dålig ryg, er det ikke hele muskulaturen der er dårlig, og man kan afhjælpe smerterne
ved at bruge de raske muskler.

Gav det nogen mening??

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 02-12-09 21:50

OK, jeg skal prøve at forklare.
Ved overbelastning af en sene, skal man afholde sig træning. Det betyder ikke at du ikke må bruge musklen der har denne sene. Det du skal gøre er at bruge musklen rigtigt uden belastning, stille og roligt. Ved en overbelastning er det vigtigt ikke at fortsætte overbelastningen. Men bruge armen stille og roligt så en fornuftig blodforsyning kan reparere den skadede sene.

En muskel skal ses som et stort bundt elastikker holdt sammen med elastisk stof af en art. Selve musklen er elastikkerne og det elastiske væv fortsætter ud af og forbi musklen og danner senen.

Du har overbelastet det elastiske stof som danner senen. Så du må bruge armen, bevæge den men ikke belaste den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-09 00:22

Problemet er at muskler kan trænes store og stærke langt hurtigere end de tilhørende sener og keletdele.
Derfor går det nemt galt hvis man for hurtigt træner muskler.

Det er også typisk at sportsskader sker på sener og evt skelet.

Der er ikke andet at gøre end at indse, at træning ikke må gå for hurtigt frem og ensidigt satse på store muskler.

Det er som at tune motoren voldsomt i en bil uden at forstærke drivaksler og gearkasse tilsvarende.

Hvis man så bare giver gas går det galt med transmisionen.

Godkendelse af svar
Fra : marhel

Dato : 03-12-09 06:53

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-09 12:32

Selv tak.

Kommentar
Fra : peptalk

Dato : 04-02-11 10:15

jeg kender en akupunktør der måske kan hjælpe. Mielczarek.dk

Kommentar
Fra : peptalk

Dato : 04-02-11 10:15

akupunktør i århus