/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Kan jeg bruge eksternt lydkort
Fra : steenfibiger
Vist : 1213 gange
300 point
Dato : 02-12-09 14:48

Jeg har en PC som ikke giver lyd fra sig, og når jeg søger på fejlen siger den at der ikke findes noget lydkort. Kan det evt være fordi det oprindelige lydkort er gået i stykker? Jeg kan ikke huske, om der har været et lydkort fra starten?
Men kan jeg løse problemet ved at købe et eksternt lydkort til et USB-stik? F.eks. fra Sandberg USB Sound Box 7.1. Kræver det ekstern strømforsyning? Kan jeg sætte en USB hub i USB stikket, hvis der ikke er USB-stik nok i PC-en? Det handler primært om at få lyd, når jeg vil høre en radioudsendelse eller et TV-program gennem min PC. Jeg er ikke PC-mekaniker og vil nødig skille den ad for at sætte et lydkort i, da jeg ikke har erfaringer med det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 15:59

Du burde kunne bruge dette som du nok også har set:
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-58
Det ser ikke ud til at der skal bruges ekstra strømforsyning.
Men det er jo også dine højtalere/forstærker som leverer lyden.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-12-09 17:18

steenfibiger - er du sikker på, at du bare har fået afinstalleret lydkortet?

En af mine bekendte gjorde netop det i forbindelse med, afinstallering af skype.

Hvis du evt. fortæller om det er en bærbar/stationær PC, og hvad den hedder - er der større chance for, at nogen kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-12-09 18:15

Jeg har ikke haft skype eller afinstalleret noget. Det er en ældre stationær PC og når jeg analyserer den siger den at der ikke findes noget lydkort. Jeg går efter en simpel løsning, og hvis et ekstern lydkort virker, vil det være det nememste for mig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-09 02:00

En simpel løsning er at bruge en usb lydkort som du selv er inde på, snup du bare den som Eyvind viser eller hvis det skal være billigere så se her: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=204352&SamleMenuID=&gruppe=1010&Extended=0&SiteID=1&Show_description=1&serie=&producent=Sandberg&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=
nej ingen ekstern strøm til en usb lydkort medmindre den indeholder en forstærker, den får strøm nok fra usb stikket

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-12-09 09:50

Det er en stationær ACER PC og der er lydkort i, har den tidligere ejer sagt. Enten er lydkortet på et tidspunkt blevet deaktiveret eller også er det brændt af. Jeg vil prøve at trykke på Delete, når jeg tænder for min PC for at komme ind i BIOS. Jeg vil prøve om jeg kan aktivere lydkortet igen. Hvordan gør jeg det?
Hvis det ikke virker køber jeg et eksternt USB-lydkort og prøver at få det til at virke.
Tak for jeres tips

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-09 12:34

For at komme ind og ændre i computerens opsætning, så skal du trykke på en tast mens computeren starter, tryk gerne mange gange for at ramme det rigtige tidspunkt, på nogle ældre computere ruller en masse tekst ned over skærmen og der står det sort på hvidt hvilken tast du skal trykke på, eventuel Press Delete to enter setup, så trykker du på Delete tasten.
Andre måder kan være en bjælke nederste i skærmen, der kan så for eksempel stå: Press F2 to enter setup, så skal du trykke på F2 og det skal være inden Windows begynder at starte.
Du kommer ind i en menu med tekst og du manøvrer med piltaster og Enter + Esc tasterne, på min gamle computer skulle jeg bruge piltater ned til en linje som hedder Advancet Chipset Features, trykke på Enter for at se hvad der er derinde, der var så en linje som hedder OnChip Sound, piltaster ned til den og trykke på Enter for at se mulighederne, den kan enten være Auto eller Disable, den skal være Auto hvis ikke den er så brug piltaster hen til Auto og tryk på Enter, ellers tryk på Esc for at gå tilbage uden at ændre noget.
Tryk på Esc for at gå tilbage til hovedmenuen og hen til Intregrated Peripherals og tryk på Enter, i den menu er der en linje som hedder Onboard Legacy Audio den skal være Enable hvis den er Disable så tryk på Enter når du er på den linje og brug piltaster for at markere Enable, tryk igen på Enter for at ændre.

Hvis du har ændret noget i computerens Setup og vil gemme, så tryk på F10 og bekræft ændringer med Y for ja og tryk på Enter, så genstarter computeren og hvis du har Enable dit lydkort og den før var Disable, så har du lyd på igen.

Du behøver ikke være nervøs, du kan altid gå baglæns ud af BIOS igen ved at rykke på Esc og den sidste gang så starter computeren med Windows uden du har ændret noget.

Det kan være lidt anderledes på din computer, det er det på min anden computer, der skal jeg trykke på F2 for at komme i Setup og menuerne er lidt anderledes.
Men nu har du en fornemmelse af hvad det er du skal se efter og du ændrer med piltaster og Enter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-12-09 12:38

Men start med at se efter i Enhedshåndtering, ved XP skal du højre klikke på Denne computer og klikke på Administrer, i det nye vindue kan du klikke på Enhedshåndtering i venstre side, se efter gule advarsler og se efter hvad der står under Enheder til lyd video og spil, der skal være et lydkort hvis ikke der er, så kan du gå i BIOS og se efter om det er slået fra Disable og slå det til Enable

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 04-12-09 08:48

Det er rigtigt, at jeg har XP Professionnal. Tak for alle jeres tips. Jeg ser på problemet i weekenden.

Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-12-09 12:08

Spørg mere hvis du er i tvivl om et eller andet

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 05-12-09 20:58

Nu har jeg prøvet at gå ind i Enhedhåndtering og kørt et program der viste at der var fejl ved C-Media AC97 Audio Device og kørt et program der vsite at der var fejl ved driveren til C-Media AC97 Audio Device, og et andet fejlsøgningsprogar sagde at der driveren til Realtek AC97 Audio Druiver ikke var opdateret. Jeg kunne ikke finde de pågældende driuvers på nettet med havnede hele tiden på Driver Robot, som ville opdatere mine drivere for $29,95, herunder også den pågældende driver til lydkortet. Jeg har også fundet lydkortet AC97 Audio Device i BIOS, hvor den står på Auto.
Nu véd jeg ikke om jeg skal betale $ 30 for at opdatere mine drivere gennem Driver Robot eller købe et eksternt USB-lydkort til 200-300 kr.
Har I du et forslag til hvad der er bedst og sikrest?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 21:24

Du får sandsynligvis intet ud af at købe Driverobot du burde kunne opdatere den driver fra Enhedshåndtering, højre klik og klik på Opdater driver lad Windwos søge og giv tilladelse til at søge på nettet.
Hvis det ikke lykkes, så højre klik igen på lydkortet og denne gang vælger du Fjern, du får en advarsel om at du er ved at fjerne enheden, klik ok til den og genstart computeren, Windows finder så selv dit lydkort og installerer en passende driver.
Lykkes det heller ikke så skal vi have fundet en virksom driver til lydkortet og du skal først skrive navnet på lydkortet hvis vi skal hjælpe med at finde en, du kan få hjælp til navnet ved at bruger det gratis program Everest:
http://www.majorgeeks.com/EVEREST_Free_Edition_d4181.html
klik på et af download linkene i midten og klik ikke på noget på den nye side som åbner.
Men du kan stadig bruge en ekstern usb lydkort og opgive at få den indbyggede til at virke, det er nu smartest at have udstyret indeni computeren, min mening

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-09 21:27

Det skal være den her, 99% sikker den sidste procent kan ikke gives uden flere oplysninger: http://download.cnet.com/C-Media-AC97-Audio-Device/3000-2110_4-154788.html klik på den grønne Download now knap

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 05-12-09 21:31

Jeg har lige set på den driver, det er ikke et program som skal installeres, du skal opdatere driver fra Enhedshåndtering og pege på den udpakke zip mappe du har hentet (avancerede indstillinger) spørg mere hvis du vil gå den vej

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-12-09 22:14
Kommentar
Fra : edison

Dato : 06-12-09 15:37

hvis der er gået kuk i Driverne , så er den nemeste løsning at i enhedshåndt at slette lydkort og alle driver. genstart pc, og så finder xp den normalt selv.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-12-09 17:18

Tak for svaret o.v.n.. Jeg endte med at købe et USB SoundCard fra CREATIVE i SATURN i Berlin, og nu virker lyden! Glædelig jul og tak for dine mange svar.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-12-09 17:57

Tak i lige måde godt du fik lyd på maskinen igen, jeg havde selv en computer hvor lyden forsvandt og købte et nyt lydkort til indbygning, der var mange forslag i mit daværende spørgsmål, men enten forstod jeg den ikke eller lydkortet var dødt