/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan ophæves HD's opdeling?
Fra : cristian2
Vist : 1135 gange
50 point
Dato : 02-12-09 11:25

Jeg har 20 GB på min HD (Dell Latitude D505, Win. XP). Min harddisk er opdelt i C og D-drev og mit C-drev er propfyldt (Jeg har gjort alt for at slette unødige filer). Derfor vil jeg gerne udnytte al den tomme plads (8 GB) på D-drevet. Jeg har hørt at det er bedst at lave det om til ét drev i stedet for to. Derefter har jeg hørt at programmet "Partition Magic" netop kan gøre det. Jeg har hørt at jeg derved kan bevare alle mine programmer og egne filer og at der ikke skulle være nogen risiko ved det.

Er det korrekt?

Jeg har været inde på følgende side som er freeware:
http://www.download3000.com/download-partition-magic-count-reg-14230.html

... men den vil ikke downloade. Jeg kan i al fald ikke finde præcis det sted jeg skal få den til at downloade - den cykler bare rundt imellem de samme sider uanset hvor jeg klikker.

Er der nogen der kan hjælpe mig videre - måske er der et bedre site, jeg skal ind på?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-12-09 11:30

De 8GB er HDD recoverypartitionen, den må ikke slettes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-09 11:35

Citat
Tak for hjælpen!

Hjælpen er, som peet49 skriver, at du skal holde fingrene væk fra den partition.....

Du må købe et extra drev og gemme der....

20 GB er INTET i vore dage

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-12-09 11:42

Det er korrekt at du kan lave det om til 1 partition.

Men det er ikke korrekt at det er ufarligt.

Du mister recovery, så hvis noget senere går alvorligt galt kan du ikke redde computerens styresystem.

Med partition magic er der en risiko for at noget går galt, od så står du med mistede data, og en computer, du ikke kan få til at køre ordentlig igen.

Køb en lille ekstern usb harddisk , hvor du lægger al det der fylder, og som du ikke bruger hele tiden. Aldi havde små ekstene på ca 500GB til en rimelig pris for nylig. Der er måske nogen tilbage i butikkerne. Den forsynes via usb, og kræver ikke selvstændig ekstern strømforsyning.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-12-09 12:07

Mange tak for hjælpen ind til videre!

Jeg har i forvejen en ekstern harddisk på 400 GB. Men jeg har fået at vide at "det bliver noget rod med stierne" hvis jeg sletter Windows på C-drevet og installerer det på den eksterne hd. Det kommer aldrig til at køre ordentligt. Problemet er at jeg fra starten fik opdelt min harddisk i C og D. Jeg skulle bare have beholdt den i ét, så var der ingen pladsproblemer. Men Windows fylder 6,5 GB og "Documents and settings" fylder cirka 2,5 GB. Så der er vel ikke noget jeg kan flytte jævnfør Transor:
Citat
hvor du lægger al det der fylder, og som du ikke bruger hele tiden
.

Er det ikke muligt at "flytte" størrelserne på C og D-drevene uden risiko (i dag er de cirka 10 GB hver) - så jeg gør C-drevet større og D tilsvarende mindre?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 12:15

Citat
Jeg har hørt at det er bedst at lave det om til ét drev i stedet for to.
Det er det ikke.

Ved ændring af partitioner er der altid en risiko.
Den Partition Magic er kun en prøveversion. Hold fingerene væk.

Du har brug for en ekstern USB harddisk til alle dine filer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 12:20

Partition Magic er ikke et sikkert program mere...............den laver fejl på nyere computere.

Du kan ikke bare flytte rundt på C: drevet ........................det går galt.

Der findes et Linux program som hedder gparted og det kan godt ændre dine partitioner.
Det kan dagøres på denne måde.
Formindske D drevet
Udvide C drevet

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-12-09 12:48

Citat
Der findes et Linux program som hedder gparted og det kan godt ændre dine partitioner.

... og det indebærer ikke tilsvarende eller anden risiko som Partition Magic

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-09 12:49

Citat
Problemet er at jeg fra starten fik opdelt min harddisk i C og D

Hvis det er noget DU SELV har gjort, er problemet ikke så stort, selvom det stadig kan gå galt.....

Men så ville jeg da montere en ny, større HD i stedet....

Du må jo så have en recovery på CD/DVD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-09 12:51

Citat
eller anden risiko

ENHVER ændring af HD indebærer en risiko

Det er ikke uden grund at ALLE opfordrer til backup inden....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-09 13:51

Den her kan udføre opgaven for dig, slet D partionen genstart computeren og udvid C partiomen og genstart igen, EASUS er ret sikker at bruge, men igen BACKUP inden du rører dine partioner:
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-09 13:52

Det er et program som kører under Windows, det du ændrer - ændres når computeren genstarter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 13:58

Ændres partitionen inde fra windows - foregår den ved hjælp af en batch som kører ved genstart.
Er der vrøvl med partitionen og den batch ikke får lov til at blive færdig.............kan XP ikke startes igen.

Det er ikke noget jeg har hørt eller læst .......................men prøvet selv.

Ændring af C: drevet bør altid foregå "udefra" via en Livekørsel enten med disketter eller CD

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-12-09 14:05

Det vil jeg gøre. Altså - flytte alt hvad jeg har på D-drevet over på min eksterne harddisk først. Alt hvad der ligger på C-drevet (Windows, programmer, Dell osv.) er det vel ikke hensigtsmæssigt at flytte over på den eksterne via usb som sikkerhed. For er der ikke noget med at man ikke kan flytte de filer frem og tilbage alligevel - de skal af- og geninstalleres hvis de skal noget? (Beklager min manglende viden på området, men jeg må erkende at der er andet jeg er bedre til end it!).

Fortsat mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-09 15:40

Citat
Dell osv.

Pas nu på - du modsiger dig selv....

Hvis Dell har noget liggende på D er det jo ikke dig selv der har oprettet D - og så skal du holde fingrene væk....

Så med mindre du HAR en RECOVERY CD/DVD må du IKKE slette D......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-09 15:53

Nu vil jeg stille dig nogle spørgsmål, som kan hjælpe på forståelsen af din harddisk, og det du skal lave.

1. Har du selv installeret XP
2. Har du selv lavet partitionerne
3. Hvad ligger der på D:
4. Har du kigget på din harddisk med diskhåndtering.
..........H-klik på denne computer og vælg administrator
..........vælg så diskhåndtering
..........du kan nu se din harddisk med farvede firkanter
5. Hvad er der ud for Disk 0 >>>>
6. Kan du hente og brænde en CD ( når den hentes skal den gemmes på D:)
7. Har du diskettedrev

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 02-12-09 18:18

er det en gammel pc du har??? for hvis det er før den tid de begyndte at ligge skjulte paritoner med recovery på .. så burde Partition Magic nemt kunne klare problemet,,,

kan du ikke brænde nogle cd`er ud med systemgendannelse på så er du på den stikkere side inden du begynder...

Ps du mister nok dine data når du gør det så smid lige de ting ind på den eksterne hd som du skal bruge

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-12-09 21:42

Citat
Nu vil jeg stille dig nogle spørgsmål, som kan hjælpe på forståelsen af din harddisk, og det du skal lave

1. og 2. Jeg har ikke selv installeret XP og partitionerne. Det har en bekendt.

3. Mener du hvor meget? I givet fald: opfyldt med 8,34 GB (plads til 16,22 GB i alt på D)

4. og 5.
Disk 0: Grundlæggende 27,95 GB online.
C: 11,72 GB NTFS, I orden (system)
D: 16,22 GB FAT, I orden

6. Ja, jeg kan brænde og hente CD'ere.
7. Der er ikke noget floppydrev, men usb-ingang og cd-drev

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-09 00:59

Uanset hvilken af forslagene du vælger så er der en risiko for at Windows ikke vil starte efter ar du har ændret på C partionen, men hvis du har backup af alle dine filer, så kan du godt forsøge med EASUS den er nem at bruge og sandsynligheden for at det går galt er meget lille, sker der noget så du ikke kan starte XP igen (forsøg mindst 3 gange før du opgiver) så kan du bare installere Windows XP igen og denne gang lade hele harddisken hedde C, det gør den automatisk hvis ikke du vælger andet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-09 09:41

En CD som kan ordne det for dig er denne.
http://sourceforge.net/projects/gparted/files/old-gparted-livecd/

Du skal hente denne:
gparted-livecd-0.3.4-11
>>gparted-livecd-0.3.4-11.iso

Den skal hentes og gemmes på skrive bordet i en mappe
(har du ikke plads så læg den på dit D drev i en mappe)

Med eks. brænderprogrammet Nero > kopi > brænd billedefil /image
find den iso fil som du hentede og brænd

Nu har du en Live CD som selv kan boote op hvis comp er sat til at boote fra CD
Men det kan vi snakke om når du har lavet den CD.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-12-09 18:19

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-09 23:25

Selv tak