/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
d-link og speesteam 2601
Fra : caleb
Vist : 357 gange
200 point
Dato : 23-04-03 18:44

min ven som har dynamiske ip adresse skal ha en d-link 604 router. først prøvede vi lige med en speedsteam 2601 router og der gik det fint. for der kunne man gå ind på routeren og vælge direkte ´forbindelse-> forbindelse fra DHCP klient. (som det nu er).. men hvad hedder dette på en d-link router??

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 23-04-03 19:33

Jeg forstår ikke helt problemet. Skal din ven ha' routeren til at køre på en ADSL (eller kabel) som tildeler en dynamisk IP-adresse (WAN)???

Hvis dette er tilfældet så findes indstillingerne under WAN på forsiden i routerens opsætning. Der er desuden også en wizard hvor man kommer igennem alle de vigtigste opsætninger.
Som standard er DI-604 sat op til at både få en dynamisk WAN IP-adresse, samt tildele dynamiske adresser (DHCP) på LAN siden.

Har jeg misforstået spørgsmålet???
mvh/HJP

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 23-04-03 20:05

nej det er noget i den stil..

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 23-04-03 20:06

nej det er noget i den stil.. men det er bare hvad forkortelesn hedder
for der er noget som hedder pppoe og pppoa osv.. hvilken protokol skal man vælge der??

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 23-04-03 20:17

På forsiden er der en "WAN" knap i venstre side. På den side står der "WAN type". Denne skulle gerne være "Dynamic IP Address". Hvis dette ikke er tilfældet, så tryk på "change..." knappen og vælg dynamisk (nr 2 fra oven).

Dette virker hvis det er en ADSL eller kabel-modem forbindelse med dynamisk IP-adresse.

PPPoE bliver normalt ikke brugt af de danske internet udbydere. Hvad er det for en internet-opkobling vi snakker om???

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 23-04-03 21:02

i har hjulpet mig meget.. nu er der bare et sted hvor jeg skal skrive MAC-adressen ind.. så er der en knap som hedder clone MAC-adress. og så kommer der nogle tal i rubrikken. så det er fint.. men den MAC-adresse er jo kun på et netkort.. hvad skal det bruges til ..??

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 23-04-03 21:04

altså kan andre folk ik komme på internettet hvis du ikke har været inde og manuel "clone en MAC-adresse" eller er det bare den her ene gang.. for mac adressen er jo hardware adressen på net-kortet.

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 23-04-03 22:31

Det burde ikke være nødvendigt at anvende "clone MAC-address". Hvilken internet opkobling har du?

Jeg har engang anvendt funktionen i forbindelse med et TDC On-Cable Webspeed abonnement. Hvis det er en ADSL, så burde det ikke være nødvendigt. Der sker blot det at man kan få sin router til at "simulere" samme MAC addresse ud mod WAN som et af netkortene på LAN-siden. Det har ingen betydning for hvem der kan komme på internettet gennem routeren. Nogle internet-udbydere låser et abonnement til en MAC addresse, bl.a. TDC kabelmodem.

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 23-04-03 22:32

okay nu jeg har vist nok selv fundet ud af det.. det næste problem er at d-link 604 routeren ikke gider at åbne nogle porte til en bestem lokal ip adresse... den siger at den port allerede er i brug.. nogle forslag?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 23-04-03 22:47

Hhhhhhmmmmmm, jeg formoder det er under "Advanced"....."Virtual Server" du kigger.
Hvilken port(e) er der tale om?
Er det flere porte til den samme IP-addresse?

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 24-04-03 16:30

bare er skal fx ha åbnet 9110 og 27015 så jeg kan køre gamevoice og counter-strike. Men den vil ikke åbne dem ordentligt . jeg skriver porten ind og angiver lokal ip-adresse og så sætter jeg kryds i enable... så trykker jeg apply og så virker det ik.... vi fik 9110 til at virke men så virker 27015 ik. og hvis jeg åbnede fx 1337 porten og hostede gv på den så virkede det heller ik.. så der er noget galt.. men hvad :D

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-04-03 16:50

Du har forhåbentligt husket at genstarte routeren efter du har trykket "apply"???

Kører du DHCP på din lokale maskine? Det kan du nemlig ikke når du bruger "virtual server". Så skal din lokale maskine have den samme IP-adresse hele tiden, ellers bliver din tabel forkert på et tidspunkt. Jeg ved ikke om DI-604 laver noget kludder når man laver en route til en dynamisk IP-adresse.

Er det ikke noget med at CS skal bruge en ekstra port foruden 27015? Jeg mener jeg har en anden 27xxx-port enabled samtidig.... Det tjekker jeg lige i aften.

Du er vel klar over at du ikke behøver enable 27105 for at kunne spille CS, men kun når du vil starte en CS-server? Hvordan kan du egentlig se at 27015 ikke virker?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-04-03 16:51

Læs 27105 som 27015

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 24-04-03 18:19

www.myip.dk og så skriver jeg port 27015 ind.. og dette gør jeg fra en anden computer.

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 24-04-03 18:20

og har genstartet routeren.. efter apply

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-04-03 20:11

Den side siger da ikke noget om hvorvidt en port er åben eller ej, eller ta'r jeg fejl???
Den kan kun bruges til at tjekke éns WAN IP-data.
Prøv eventuelt https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2. Men den tjekker mig bekendt kun de "almindelige" porte: 80, 21, 25 etc.

Hvis du vil have tjekket om din CS-port er åben, så bare start et spil og se om der er nogen der kan connecte til den. Men husk at du kan sagtens connecte til andre servere uden selv at route 27015.

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 24-04-03 20:12

Træk et punktum fra: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 25-04-03 13:57

nogen som kender et program, hvor man kan se alle porte som er åbne og ik åbne...????

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 25-04-03 15:25

Du kan roligt regne med at når DI-604 Advanced Server har en port sat til en bestemt IP, så er der hul igennem til denne fra WAN-siden. Men for din normale udgående trafik behøver du intet foretage dig. Der skal ikke åbnes nogen porte for det.
Hvorfor tester du ikke bare f.eks. CS-porten ved at hoste et game og la' en eller anden connecte til det udefra?

En router blokerer ikke for anden trafik end den der initieres udefra. Grunden til at du skal "åbne" nogle porte for at kunne spille starte en CS-server er, at maskiner udefra kan ikke se hvilke maskiner der sidder bag routeren. Derfor "router" man en bestemt port til en bestemt maskine.

Kommentar
Fra : caleb

Dato : 25-04-03 20:21

ja nu er jeg ligesom ikke dum vel!! det ved jeg sq da godt. .. problemet er den den router er bugged

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 25-04-03 22:33

Hvis den er defekt, så er den vel defekt - Få den byttet/repareret

Jeg begynder at spørge mig selv hvorfor du egentlig vil ha' en router. DI-604 har en DMZ (DeMillitarized Zone) funktion, hvor man kan sætte én bestemt IP på LAN til at få trafik på samtlige porte. Hvorfor bruger du ikke bare den, så sidder du direkte på internettet, men er stadig den stolte ejer af et stykke hardware til 400,- uden at du bruger det.