/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Astra med motorstop
Fra : eau
Vist : 1992 gange
200 point
Dato : 30-11-09 16:14

Hej.
Jeg har en Opel Astra 1,6i 16v stationcar fra 2001.

Når jeg kommer kørende, og skal til at tage farten af bilen går motoren ud.
Det er når jeg kobler ud for at skifte gear, at motoren går ud, dvs at omdrejningstælleren farer i bund og motoren slukker.
Når jeg kører der ud af med jævn fart kan motoren også begynde at hakke lidt idet.

Opel har prøvet at rense spjældet, da det var kokset til

Desværre er det kun en periodisk fejl,så mit Opel værksted siger at de ikke ved hvad de skal gøre.

Håber at i kan hjælpe /Erik

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-11-09 16:34

Har du prøvet om du kan gribe den på vejen ned - ved at give den et tryk på speeder?

Dette for at finde ud af om det er elektrisk eller et mekanisk indsprøjtnings problem.

Når omdrejningsteller 0 før motoren er faldet helt til 0 omdrejninger ?

vh Ben

Kommentar
Fra : eau

Dato : 30-11-09 16:44

Ja jeg kan godt nå at give den gas på vejen ned.
Jeg sidder faktisk og giver mellemgas, når jeg gearer ned.

Omdrejningstælleren falder hurtigt til 0 samtidig med at alle lamper i panelet begynder at lyse.

Men det er KUN en periodisk fejl, ikke permanent

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-11-09 17:31

Ok det med lamperne tænder siger noget...

Så er det en elektrisk fejl, da lamper ikke tænder på mekanisk fejl i indsprøjtningen.

Når "alle" (ved godt der er undtagelser) lamper tænder, er der nogle fælles betingeslser, der er årsagen til at de tænder.

Ofte er der fordi at spændingen "Acc" og dermed spænding til tænding også forsvinder.

Du kan prøve at starte bilen og forsigtigt rykke lidt i ledninger og især stelforbindelser for at se om du i tomgang kan genskae problemet.
vh Ben

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-11-09 18:07

Hej -

At alle lamper tænder er helt normalt når motoren stopper.
Det siger ikke noget om fejlen.
Det er blot et tegn på at motoren er stoppet.

Årsagen til at den stopper ved speederløft, er helt enkelt at tomgangsstyringen svigter - periodisk.
Og det gør den typisk fordi styreboksen forsøger at indstille på tomgangsventilen (steppermotoren) - uden held.
Fordi steppermotoren går trægt og af til sætter sig.

Fejlen er nærmest umulig at finde, og vil kun sjældent gemme regulære fejlkoder.
Men det er typisk for steppermotoren når den bliver slidt.
Nye kan købes på Ebay til 1/10 del af danske reservedelspriser, men man skal selv vide præcis hvilken type man skal bruge, og man skal også selv kunne udskifte den.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-11-09 18:12

Beestone

Jeg har nu læst svar som at lysne tænder samme med omdrejningstællr er på vej ned og før motor er stoppet helt.

Men måske tolker jeg forkert.

Kommentar
Fra : eau

Dato : 30-11-09 18:18

Hej
Ja det er korrekt at lamperne lyser fordi motoren stopper, og der bliver heller ikke lavet nogen fejlkode.
Jeg syntes at det lyder som en god forklaring, den med steppermotoren.

Erik