/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Kan man blande forskellige RAM
Fra : JubelOptimisten
Vist : 1301 gange
29 point
Dato : 30-11-09 09:42

Hej

Jeg overvejer at købe en 27" iMac, der primært skal bruges til billedbehandling. Fremfor at købe dyre RAM fra Apples hjemmeside vil jeg købe en iMac med 4Gb RAM (1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB) eller en iMac med 8GB (1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB) som jeg siden vil opgradere med RAM som jeg køber andre steder fra.

Spørgsmålet er:
Kan man blande RAM fra forskellige fabrikater så de stadig arbejder sammen eller er man nødt til, at alle RAM er de samme slags?

Kan man i det hele taget komme til RAM-portene på en 27" iMac eller er iMac'en så strømlinet, at det kun er muligt med specialværktøj?

Hvor kan man købe god&billig RAM?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Øivind

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 39 point
Dato : 30-11-09 09:51

Man kan sagtens få RAM af foorskellig mærke og hastighed til at arbejde sammen, hvis det er samme type

MEN det vil altid KUN køre mindste hastighed.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-11-09 09:59

Citat
MEN det vil altid KUN køre mindste hastighed.

og med det menes der ikke nødvendivis rammenes hastighed, det afhænger også af bundkort/processor.
en lille men ofte overset detalje

Kommentar
Fra : peque

Dato : 30-11-09 10:05

Jaja - Selvfølgelig

Men eftersom det er en maskine der er født med de specs som nævnt - tror jeg ikke på det er en begrænsning lige på det kort - Men generelt ja

kan man ikke knalde 1066mhz RAM i en maskine med FSB på 800mhz!
Det siger sig selv - næsten

Godkendelse af svar
Fra : JubelOptimisten

Dato : 01-12-09 10:49

Tak for svaret peque.