/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
installation af windows xp
Fra : clumsey
Vist : 539 gange
100 point
Dato : 28-11-09 15:12

jeg skal geninstallere win xp på min gammel asus laptop pga. virus. Jeg kan ikke længere starte pc'en da den bliver ved med at genstarte.

problem
der er ingen optisk drev på maskinen og kan hellere ikke boot fra ufd.

kan man installere win xp via min stationær computer ved at dele min cd/dvd drev. hvis ja, hvordan gøre jeg det?

mvh
clumsey

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-11-09 15:29

Citat
ingen optisk drev på maskinen og kan hellere ikke boot fra ufd

skulle ufd være usb?
jeg er endnu ikke stødt på en asus bærbar der ikke kunne boote på usb, måske det bare er slået fra i BIOS

Citat
kan man installere win xp via min stationær computer ved at dele min cd/dvd drev. hvis ja, hvordan gøre jeg det?

Både ja og nej, ja det er muligt men det kræver at du har lavet et image INDEN det gik galt, sorry

Kommentar
Fra : clumsey

Dato : 28-11-09 15:48

usb flash drev.
jeg kan kun se Removable device, Hard drive, CD/DVD og network når jeg går ind og kigge i bios (boot device priority). som sagt det er en gammel maskine.. 4 år gammel

jeg har ikke lavet image inden den gik ned. så øv

har du/I forslag om hvordan jeg kan gøre det elle er det umuligt uden optisk drev?

er lidt noob så være ikke overasket hvis jeg stiller dumme spørgesmål

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-11-09 15:59

Hvis du har et USB CD-drev, det burde kunne løse dit problem

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-11-09 16:10

Citat
Removable device
det er f.eks dit eksterne cd/dvd-drev eller en usbharddisk og også et usbstick

tag et kig her: http://blogs.techrepublic.com.com/itdojo/?p=1276&tag=nl.e101

Kommentar
Fra : clumsey

Dato : 28-11-09 16:16

desvære.. jeg har ikke usb cd drev.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-11-09 17:17

Har du prøvet at stoppe genstarten med F8 og så starte den i fejlsikkertilstand ?

vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-09 17:51

Citat
desvære.. jeg har ikke usb cd drev
det er heller ikke nødvendig, læs hvad EXTERMINATOR skriver i sit sidste indlæg.
Du skal bruge en usb stik på cirka 1 GB lave den så der kan startes fra den (bootaple) og lægge din Windows over på den, så kan du formatere og installere din Windows ved at vælge Removable device

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-11-09 18:23

jeps

her er en lidt bedre metode når det drejer sig om xp:
http://www.msfn.org/board/install-usb-winsetupfromusb-gui-t120444.html

her er direkte link til download:

Latest - vers. 0.2.3 - 06.July.2009
http://www.datafilehost.com/download-dfc48473.html

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 01-12-09 00:44

Har du da ikke en partion med den oprindelige installation? Det har alle efterhånden. Så skal du bare finde ud af, hvilken knap du skal trykke på når den booter.

Min var en IBM T41, der var fem år gammel og der lå en original installation på den.