/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Fortynding!!!!! Hvad er det???
Fra : AliGhani
Vist : 1174 gange
20 point
Dato : 27-11-09 20:43

Jeg har ledt og søgt i håb om at finde svar på, hvad fortynding er...
Min viden fortæller mig, at fortynding kan befinde sog i det her eksempel:

"En snapsflaske indeholder en Vol% på 40 % alkohol. Halvdelen af flasken drikkes og der forbliver derfor 20 % alkohol i en halv snapsflaske. Den tomme del af flasken opfyldes med vand, som ikke indeholder alkohol. Dvs. at der nu i en fuld snapsflaske befinder sig en Vol% på 20 % alkohol i stedet for 40 %."

Er dette et eksempel på fortynding ?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-11-09 21:18

Ja.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-11-09 21:45

Ja, men det er samtidig en forbrydelse!

Snaps blandet med vand, kun 20% sprit. Lige en sag for forbrugerombudsmanden

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 27-11-09 21:50

70 cl : 2 = 35 cl
35 cl på 40 pct fortyndes med 35 cl. vand og du får en hel flaske med 20 pct. hvilket er synd og skam for både snaps og vand

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 10 point
Dato : 27-11-09 21:59

Ja næsten . Men du udtrykker dig lidt forkert.
Når du har drukket halvdelen af den 40% vol snaps er resten stadig 40% . Men den samlede alkoholmængdes volumen er kun 20% af flasken volumen. Det er vel det du mener.
Men så kommer der noget tricky med alkoholen. Når man til sætter vand svinder volumet lidt.
Så du skal mærkværdigvis tilætte et lidt større volumen vand end end det volumen snaps du ( og vennerne) drak, for at fylde flasken helt igen.
Men den måde som spiritusleverandører gør det op på giver alligevel 20% som resultat.
Denne opgørelsesmåde giver højere tal for koncentratiponen end hvis det var efter vægt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-09 22:00

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-09 22:13

Jeg synes eksemplet var fint. I min pure ungdom var jeg en nytårs aften til fest og der hvor vi holdt festen havde faderen et skab hvor der stod ren vinsprit. Sønnen tog halvdelen af flasken til drengene og fyldte flasken med vand. Det blev opdaget.
Men det var en herlig nytårs aften.

Godkendelse af svar
Fra : AliGhani

Dato : 28-11-09 19:50

Tak for svaret transor.