/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
sata som c drev
Fra : 1195
Vist : 611 gange
100 point
Dato : 27-11-09 18:49

Kan ikke få sat en sata hd så man kan boote fra den, og få instaleret styresystem (hd gået i udu)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-09 18:51

Har du sata stik på dit motherboard?

Eller regner du med at boote fra en ekstern HD? For det kan du ikke.

Kommentar
Fra : 1195

Dato : 27-11-09 18:53

nej skal have den sat i med div kabler til bundkort men kan ikke få den frem på jeg kan instalere windows på den, nogen ide???

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 27-11-09 19:31

hvis du har den sat i.- altså sat kablet til bundkortet og kablet til strømforsyningen i så skulle den gerne kunne ses i bios opstarten ellers er der noget galt!!

Du skal ind i rækkefølgen af harddiske der bootes fra og sætte den nye til 1. boot

det er lidt forskellig om det er intel eller amd bios

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 27-11-09 19:34

du skal jo også have bios-en til at starte fra cd/dvd-drevet så den kan starte installeringen
det ændrer du jo senere tilbage igen

Kommentar
Fra : kusk

Dato : 27-11-09 22:10

Gå ind i Administration - Computeradministration - Diskhåndtering.
Kan du se harddisken heri, evt bare som diskenhed, så skal du højreklikke på den, markere den som aktiv partition og herefter formatere det, så skulle den gerne være OK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-09 22:23

Hvis ikke bios selv har en standard driver til SATA - kan du ikke bare installere.
Hvis du kun har den SATA disk sat i bør bios selv vælge den som boot disk.

Hvis XP cd ikke kan finde den harddisk skal der måske indlæses en driver under installationen (F6)

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 28-11-09 00:31

xp understøtter ikke umidelbart sata, der skal som sagt en tredje parts driver til, hvis du der imod installerer vista eller win7 har du ikke de problemer.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-09 23:44

Jeg har satadiske i min PC og jeg har XP pro og jeg har ikke installeret seperate drivere til satadiskene. Så XP pro understøtter sata

Kommentar
Fra : 1195

Dato : 30-11-09 04:39

tak for diverse komentarer, den kan ikke engang se den som slave heller, noget galt med bundkort måske. må se hvad jeg kan finde ud af, ellers må jeg se om man kan få en IDE hd, så den kan komme op og køre igen

Godkendelse af svar
Fra : 1195

Dato : 30-11-09 04:39

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-09 11:17

Og du kan sagten få IDE diske. Og tak for pointene.