/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafik kan ikke initialiseres
Fra : lukas2502
Vist : 974 gange
400 point
Dato : 25-11-09 19:15

Når jeg prøver at installere et spil i min bærbare, kommer meddelelsen: Driversoftware skal være kompertipel med Direct Draw, grafikkortet hedder SIS Mirage 3 Graphics

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-09 21:26

Kan du finde DirectDraw på tilføj/slet listen i tilføj/slet programmer i kontrolpanelet? For så kan du slette det.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 25-11-09 23:01

Desværre er der ingen programmer hvor der står noget med Direct Draw!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 06:55

Du skal squ da ikke slette DirectDraw,
men nærmere opdatere den og opdater driver til dit grafikkort

DirectX finder du her
http://www.filehippo.com/download_directx/

SIS Mirage
http://www.howtodrivers.com/model1301.html

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 26-11-09 07:28

PS
Det kan jo os være at grafikkortet i pc'en ikke understøtter DirectDraw,
hvis det ikke gør det er der nok ikke så meget at gøre

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 13:14

Når jeg undersøger Grafikkort, for evt. forbedringer, kommer svaret: Den nuværende skærmdriver tillader ikke, at der foretages ændringer i installation for hardwareaccelration.
Driverversionen hedder directx 10
DirectDraw accelrator: Aktiv
Direct 3D ----- Aktiv
Accelration af AGP struktur: Aktiv
Måske er denne info til lidt hjælp.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 15:36

Prøv at opdaterer DirectX
http://kortlink.dk/microsoft/7748

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 17:49

jeg bliver spurgt hvor de extraherede filer skal anbringes???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 18:15

udpak dem f.eks til en mappe på skrivebordet, og start setup derfra,
hvis det ikke selv starter

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 18:46

Det gjorde jeg, HJÆLP!!!! Jeg fik fyldt hele skrivebordet med ca. 60 cabinet file fra apr. 2006 til aug. 2009.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 18:55

Du skulle jo have lagt dem i en mappe

Opret en ny mappe på skrivebord, hvis der er plads altså

Højre-klik et tomt sted og vælg Ny>Mappe, kald den dx,
læg alle de udpakkede filer deri, og så starter du dxsetup derfra

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 19:22

Det lykkedes at få alle filer i en ny mappe. Vista er helt ny for mig, så hvordan starter jeg dxsetup???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 19:38

Åbner mappen hvor du har gemt DX og finder DXsetup.exe, og dobbelt-klikker på den,
så skulle det gerne starte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-09 19:47

I Vista skal du nok lige h-klik på dxsetup og vælge "kør som administrator"

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 19:53

Mappen DX er jo på skrivebordet, ingen problem med at åbne den, men dxsetup.exe ser jeg ingen steder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 20:02

Så hedder den setup eller install, den skal hedde EXE til sidst, og gør som Eyvind skriver,
højre-klik på EXE filen og vælg "Kør som administrator"

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 20:11

Den hedder DXSETUP.exe, hvis det er den fra link jeg gav

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 20:14

Et er helt sikkert, der er noget der er ganske rart, hvis jeg vidste det som i ved på dette område. MEN DET GØR JEG IKKE!!! Hvor/ hvordan finder jeg EXE???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 20:25

Dobbelt-klik på mappen hvor du har pakket filen ud, den med alle cabinet filerne, der skulle den gerne være, DXSETUP.exe, det kan være du ikke kan se filtypen, så den bare hedder DXSETUP

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 20:26

På XP er der jo "kør" hvor der findes noget med exe, men jeg er totalt i vildrede med vista, så helst helt langsomt trin for trin så har jeg vel en chance, der er rigtig mange ting der er så enkelt, når man bare ved det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-09 20:28

Hvad er det for et spil....

Sikker på det overhovedet kan køre på komputeren...

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 20:42

Age of Empires 2

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 20:47
Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-09 20:51

Glem lige det der med DX

AOE2 kan slet ikke køre på en Vista med DX10

Så enten skal du tilbage til DX9 (og det er ikke så nemt og ikke sikkert det virker - det gør det ikke for alle) da det ellers KUN kan køre multiplayer....

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 20:51

Men feks. Settlers Heritage of Kings, kan spilles, men ikke med den bedste grafik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-09 20:53

Citat
Men feks. Settlers Heritage of Kings, kan spilles

Ja..

AOE3 kan også
AOM kan også

osv...

Men AOE 1 og 2 kan ikke køre umiddelbart på Vista og slet ikke hvis det f.eks. er 64bit...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-09 20:55

Opdater du bare DirectX, og så kan du jo prøve med den fil der henvises til på denne side
http://www.vistax64.com/vista-games/96269-problem-age-empires-ii.html#post679601
som hedder Age2_X1.zip

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 21:19

Vil det sige at vista er dårligere end xp, med hensyn til spil??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-09 21:30

NEJ...

AOE2 kom længe før Vista.....

Det er over 10 år gammelt....

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-11-09 22:42

Det kan nu ikke være alderen allene med hensyn til AOE2, jeg får samme besked når jeg prøver med Settlers Rise of an Empire, altså: Grafiksystemet kunne ikke initialiseres, undersøg om Grafikkort og Driversoftware er kompatipel. For en ikke kender, lyder det som om, at Grafikkort og Driversoftware evt. ikke kan samarbejde!!!

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 27-11-09 00:46

jeg vil lige indskyde, at AOE2 kører ganske udmærket på min vista64. og selv om et SIS mirage3 kort er et "skod" kort når det kommer til spil, så burde det nok kunne trække AOE2. Så du burde nok prøve at afinstallere driveren, og installere den på ny.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-11-09 05:38

prøv i spilet at køre det i win xp kompatibel tilstand

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-09 07:12

For en ikke kender, lyder det som om, at Grafikkort og Driversoftware evt. ikke kan samarbejde!!!
Det skrev jeg jo her!
http://www.kandu.dk/spg142261.aspx#1631604

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-11-09 08:27

Til "Klaudi" Som sagt er jeg ikke kender, og stiller "dumme" spørgsmål.
Skal det forstås sådan, at der opstår en intern konflikt i maskinen, imellem Grafikkort og Driversoftware, eller hvordan skal det forstås?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-09 08:40

Har du fået opdateret DirectX, virker det så stadigvæk ikke?

Ja hvis grafikkortet ikke understøtter DirectX10, som er på vista, så er det noget skidt

Derfor kan du jo prøve at hente denne zip fil
http://www.vistax64.com/attachments/vista-games/3437d1207876543-problem-age-empires-ii-age2_x1.zip

Udpak disse 3 filer til mappen hvor AOEII er installeret og i conquerers mappen
(det aner jeg ikke hvor det er henne)
Normalt er det installeret i c:\programmer, så åbn stifinder og led efter mappen der

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-11-09 08:46

Har du prøvet som edison skriver, i xp kompatibel tilstand?

Højre-klik på genvejen til spillet og vælg Egenskaber,
klik på fanen Kompatibilitet og marker Kør dette program.... vælg XP sp2
klik ok

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-11-09 09:58

Der får jeg desværre samme besked, de 3 filer som Klaudi taler om er allerede i mappen AOE2. Noget helt andet, da jeg startede maskinen igen i dag, var DXSETUP der men også alle cabinetfilerne igen, også mappen dx hvor de også er.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-11-09 10:17

Det viste sig at være resten af cabinetfilerne, som der i første omgang ikke var plads til på skrivebordet, så nu er xde alle 136 i mappen dx.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-11-09 22:31

Hvad nu???????????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-11-09 08:51

Tjaee godt ? aner det ik

Hvis du har prøvet alt som er foreslået og det stadigvæk ikke virker, surt show

Har du prøvet at afinstallere spil og så geninstallere det igen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-09 09:30

Citat
Hvad nu???????????

Du kunne jo f.eks. gøre som foreslået...

Hold fingrene fra DX10
Sørg for du har DX9
Om du har 64 eller 32bit system er knap så vigtigt da den under alle omstændigheder kun kører 32bit

Og virker det så ikke - ja så er der kun tilbage at konstatere at AOE2 IKKE kan køre på DIN Vista selvom visse andre kan få den til det (det er et fåtal)

Generelt kræver AOE2 - XP og DX9 samt CDen til AOE2

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-11-09 10:09

Du skal ikke holde fingrene fra DX10

På Vista bør det være DirectX10

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-09 10:29

Ja ja....

Så er der jo kun at konstare at spillet ikke længere virker på maskinen

Hopper af her....

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 28-11-09 17:41

Det er også Directx 10 der er på maskinen, kan det være årsagen til at jeg ofte ser spørgsmålet: Kan jeg ændre vista til xp!! Vil det sige at der er en del der kan køre på xp men ikke på vista som jo burde være et "bedre" program?
Jeg har prøvet at de og geninstallere AOE, desværre hjælper ikke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-11-09 19:13

Fandt lige dette:
Citat
Its possible this is AOEII's way of reporting missing DirectX components.
Try going to www.microsoft.com/directx and clicking the download button.
This will install DirectX 9.0c on your system. It will NOT interfere with
the normal DirectX10 you got with Vista. What it will do is add some missing
pieces that MS didn't include with DirectX10.

http://forums.techarena.in/windows-vista-games/827097.htm#post3208835

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 29-11-09 17:41

Nu har jeg en mappe med dx9, hvordan går det videre? Der er også et ikon med dxsetup, hvis jeg prøver at åbne dxsetup kommer: Unable to find dsetup.dll

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-09 18:31
Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-09 19:36

Jamen der skal da bruges DX10

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 30-11-09 19:27

Nu har jeg directx_August 2009, hvad gør jeg med den?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-11-09 21:04

Troede du var hoppet af refi, prøv at læse lidt her
http://www.kandu.dk/spg142261.aspx#1632801

lukas2502
prøv at installerer den, hvis man kan altså

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 30-11-09 23:35

Hvis man kan altså!! Når jeg prøver at installere den i AOE2, er svaret That folder is invalid. Please make sure the folder exists and is Writable.

Jeg må tilstå at XP er noget nemmere at finde rundt i, hvor, eller til hvad er Vista egentlig bedre?

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 01-12-09 23:21

Kan maskinen bare ikke det der, eller er der andre løsninger?????

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-12-09 09:25

Du kan da ikke installere DX i AOE2 mappen

Den installeres ved at udpakke som beskrevet og så dobbelt-klikke på DXSetup.exe,
men det virker sikkert heller ikke, så maskinen kan nok ikke bare det der

Der findes nok en løsning, men jeg kender den ik lige

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 02-12-09 19:39

Programmet hedder: directx_aug2009 redist. Om det er det rigtige program, .
ved jeg ikke, der er ikke nogen mulighed for at "udpakke", men der kommer et vindue med teksten:
Please type the location where you want to Place the extracted files

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 10-12-09 14:52

Kan løsningen ligge i om det er en 32bit eller 64 version af Vista??

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 12-12-09 20:51

Har alle forladt den synkende skude??
Kan problemet evt. løses ved at opdele harddisken i partitioner, og installere XP på den anden del? Harddisken har 250GB

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-09 23:18

DU kan jo prøve, hvis du har haft det til at køre på en XP før skulle det jo nok kunne la' sig gøre

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 12-12-09 23:35

Der har på intet tidspunkt været problemer, medat bruge AOE2, Settlers mv. derfo mit spørgsmål (32/64bit)

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 01-01-10 19:24

Tak for svaret Klaudi. Tja det må jeg jo leve med