/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Norske Klejner
Fra : piratfizken86
Vist : 1533 gange
500 point
Dato : 25-11-09 16:32

Efter al den snak om Klejner fik jeg sku´også lyst

Jeg har en rigtig god opskrift på klejner, men har aldrig selv forsøgt mig med de norske. Jeg har kigget lidt rundt på de forskellige opskriftsider, men der er det jo lidt svært at afgøre om de er gode eller ej..

Er der nogle af jer der selv har en opskrift som i synes er rigtig god?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-09 16:38

Det kan jo komme an på en prøve, jeg kender jo kike din smag

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_boern.php?id=19355

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-11-09 16:39
Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-09 16:42
Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 25-11-09 16:58

Hehe.. Og det er præcis alle de opskrifter jeg selv har været igennem

Men jeg takker for jeres indsats - Ville dog helst hvis det var opskrifter som nogle havde personlig erfaring med, så jeg lader spørgsmålet stå

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-11-09 20:59

Du kan søge på norske google på fattigmann for det heder ikke klejner på norsk.Og norske fattigmann er ti gange så gode som danske klejner.
Her har du en opskrift.

Fattigmann
1 porsjon

3 eggeplommer
1 eggehvite
8 ss kremfløte
8 ss melis
1 ts kardemomme
1/4 ts kanel
1 ss konjakk
400 g hvetemel
smult til steking.

FREMGANGSMÅTE:
Pisk eggeplommene med halvparten av melisen. Bland fløten med den andre delen av melisen og tilsett krydder og konjakk.
Tilsett så den stivpiskede hviten vekselvis med melet. Arbeid deigen lett på bakebordet, skal være løs. Kjevles ut ganske tynt og kuttes ut i spisser. Lag ett hull i spisen og tre spissen gjennom.

Sett over smult i en jerngryte/smultgryte. Varm opp langsomt. Når det stiger opp blålig røyk er den passe varm.
Legg kakene i og stek dem til de er pent gulbrune. Tas opp og tørkes på kjøkkenpapir.

Gammel norsk oppskrift.
alimak

Kommentar
Fra : KlapTorsk

Dato : 26-11-09 08:32

Norske klejner har jeg ingen opskrifter på, men hvad med Norsk øllebrød?

http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/p0040115.html

Kommentar
Fra : KlapTorsk

Dato : 26-11-09 08:34

Norsk øllebrød
Ingredienser
2 skiver rugbrød
10 g margarine
15 g sukker
4 dl mælk
1 hvidtøl
5 spsk mel
60 g sukker

Fremgangsmåde
Skær brødet i terninger og bland det med sukkeret. Smelt margarinen på panden, og bag brødet og sukkeret heri ved svag varme. Afkøl det på panden.
Rør mel og øl til en jævning og bring det i kog under omrøring. Kog 10 minutter. Hæld mælken i og giv suppen et opkog. Smag til med sukker. Brødterningerne serveres til eller rugbrødstopppe.
Rugbrødstoppe: Rugbrødet rives, brunes og presses (mens det endnu er varmt) i æggebægre. Afkøles og vendes ud på et fladt fad.
_________________
Jeg har lige oversat dette fra Nynorsk til dansk, så det er lettere at læse