/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gravid og på kontanthjælp??
Fra : Jannick2400
Vist : 818 gange
20 point
Dato : 25-11-09 13:19

Hej.

Min kæreste og jeg, er 20 år, og vi får begge kontanthjælp. Vi bor i københavn.

Nu er min kæreste så blevet gravid, og er ca 1½ måned henne.

Mit spørgsmål er så.

Hvor mange penge får man fra kommunen, både mor og far, og både under og efter graviditeten?

Med venlig hilsen Jannick

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-11-09 13:24

Det får du at vide hos din sagsbehandler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-09 13:31

Citat
både mor og far

Far får ikke en femøre - han bliver sendt på arbejde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-09 13:59

Prøv at henvende jer til Mødrehjælpen, der kan i få råd og vejledning.

https://www.moedrehjaelpen.dk/default.aspx?func=article.view&menuAction=selectClose&menuID=8&id=210

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-11-09 14:05

I får hverken mere eller mindre indtil fødslen. Faderen har ret til 14 dages barsel i umiddelbar tilknytning til fødslen og moderen normal barsel. Efter fødslen er der børnetilskud.

Kommentar
Fra : Jannick2400

Dato : 25-11-09 14:25

jeg kan ik bruge nogle af jeres svar til noget.

alka, få styr på dine kilder, før du prøver at fortælle nogen om noget du ikke ved noget om.
jeg ved, at moderen får noget ekstra efter 3. trimester. men ikke hvor meget.

refi, du har måske til dels ret, men jeg vil se nogle kilder, eller høre noget fra folk der har prøvet det samme.

granner01, tak for dit, bare en lillesmule, brugbare svar.

Jeg håber inderligt der er nogen som ved noget om det er, for magter ikke at begynde at undersøge alt muligt nu. jeg har nok at tænke på når min kæreste har valgt at beholde barnet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-09 14:39

Citat
jeg har nok at tænke på når min kæreste har valgt at beholde barnet

Jamen du henvender dig bare til din socialrådgiver

Men Far vil IKKE få en femøre - hvorfor skulle han dog det....
Om han kan gå hjemme i 14 dage (hvad han gør i forvejen) er vel underordnet

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 25-11-09 14:42

Du får ikke noget mere end sædvanligt, men når din kærste er gravid er hun berettiget til 9.505 kr før skat fra og med 12 graviditetsuge og frem til fødslen.

Efter fødslen det 12.629 kr. før skat , da hun så er forsørger.

Dertil kommer så børnefamilieydelsen (børnetiskud) på 16.438/ år, udbetales i 4 portioner, altså hver tredje måned.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-11-09 14:57

jeg har nok at tænke på når min kæreste har valgt at beholde barnet

Jamen hvor vi dog forstår dig,der er jo "kun" 7½ måned til din Kæreste skal føde så du når nok ikke at få styr på sagerne.

Man kan jo så håbe (for din Kæreste) at hun har mere IQ end dig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-11-09 15:20

Avs, Jannic... Der er noget at tænke over.......

Mon ikke du først og fremmest skal snakke med en sagsbehandler?
Der må være forskellige muligheder for dig. Jeg tænker på f.eks. en uddannelse til sosu-hjælper eller lignende.

Når man bliver far, så kan man jo godt få behov for selv at kunne forsørge både sig selv og sit barn. Der er vist ingen der ønsker at deres barn skal vokse op med forældre på kontanthjælp.

Så måske er DET lille barn netop hvad der skal til for at få --først dig, og senere din kæreste ud af et uproduktivt dødvande?
Prøv i første omgang at gå efter en kort uddannelse med jobgaranti.

Hvad du og din kæreste har "ret til" i jeres situation, det er under alle omstændigheder hverken til at leve eller dø af. Og der skal tigges og leves op til kommunens krav for at få det.
Det er bedre selv at gøre noget for at rette op på forholdene.

Godkendelse af svar
Fra : Jannick2400

Dato : 25-11-09 16:29

Tak for svaret dova.