/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Bortvisning under sygdom
Fra : larsenpv
Vist : 4197 gange
40 point
Dato : 24-11-09 13:14

Kan man bortvise en medarbejder under sygdom?.../Jeg er funktionær ansat med ret til 3mdr løn. . skal arbejdsgiver ikke give mig 3 mdr løn ved en bortvisning???
.Hvad gør jeg for at få en/ dokumentatation for et ansættelsesforhold på år når arbejdsgiveren ikke vil?? Er det ikke et lovkrav ???- jeg kan da ikke have et hul på 3 år i mit CV??

Tak MVH Poul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-09 13:27

En bortvisning er i sagens natur en alvorlig ting og du har derfor reelt INGEN rettigheder.....

Det kræver selvfølgelig at bortvisningen kan dokumenteres som værende relevant....

Og da vi ikke kender grunden eller dokumentationen, kan det ikke lade sig gøre at svare dig mere præcist....

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 24-11-09 13:29

Du kan sagtens bortvises under sygdom, men ikke på grund af sygdom, om du har ret til 3 måneders løn eller ej, kommer an på årsagen til din bortvisning.

Men hvordan kan en bortvnisning forårsage et hul i dit CV på 3 år????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 13:32

Nå du skriver dit cv, er det jo ikke et krav at du sender papirer med på at du har været ansat, du skriver bare ud for årstallet, hvor du har været beskæftiget og med hvad

Og nej, det er ikke et lovkrav at din tidl. arbejdsgiver skrivet en anbefaling eller andet, men det er mest almindeligt at de gør,

Kommentar
Fra : larsenpv

Dato : 24-11-09 13:37

Blev bortvist grundet uoverensstemmelse ved min vagtchef da han pludselig ikke gav mig nogen vagter i en vagtperiode...sagde ham imod og pludselig fik jeg en email med en bortvisning og en bortvisning pr post efterfølgende dag. Sygemeldte mig da jeg så email. Det var en personlig bortvisning.
Jeg har været ansat i firmaet i år og var funktionær ansat.

Min bortvisning har nu forårsaget at man ikke vil give mig en udtalelse for mit ansættelse i perioden.
Derfor et hul i mit CV. Har man ikke ret til en dokumentation for ansættelses forholdet? Hvor og hvordan skal jeg kunne dokumentere dette ansættelsesforhold når man fra ex firma side er så svinsk ikke at vil give mig det?. Ved godt at funktionærlovens paragraf 15 er bortfaldet pr. 2008. heri havde man ret til at få et tjenestebevis der dokumenterede ansættelses forholdet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 13:43

Du kan altid bevise din ansættelse, med dine lønsedler hvis det skulle blive aktuelt

Hvis det er alm. uoverensstemmelser, altså en uberettiget fyring, så er det en sag for fagforeningen, men hvis der bare i din opsigelse står, pga. nedskæringer eller andre vattede
ting, så er der ikke noget at gøre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 13:44

Citat
Blev bortvist grundet uoverensstemmelse ved min vagtchef da han pludselig ikke gav mig nogen vagter i en vagtperiode...sagde ham imod og pludselig fik jeg en email med en bortvisning og en bortvisning pr post efterfølgende dag. Sygemeldte mig da jeg så email.

Det stemmer jo ikke med, at du blev fyret imens du var sygemeldt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-09 13:47

Der må ligge mere bag

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-11-09 13:52

så vil jeg da håbe du faktisk er syg
lige det at du sygemelder dig da du får den e-mail lugter noget af at det er den der er årsag til det
og så kan du nemt risikere at de forlanger en lægeerklæring
og der er vel en god grund til at du er bortvist , ellers havde du nok bare fået en alm opsigelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-09 13:52

Citat
Min bortvisning har nu forårsaget at man ikke vil give mig en udtalelse for mit ansættelse i perioden.
Derfor et hul i mit CV.

Det er da noget vrøvl...

Der bliver da ikke et hul fordi du ikke får en udtalelse - du har jo været der, det kan selv staten bevidne (du har vel fået løn)

Hvad vil du iøvrigt med en udtalelse der siger "bortvisning" - det giver garanteret IKKE nyt arbejde

Kommentar
Fra : larsenpv

Dato : 24-11-09 14:06

Tak for jeres svar.

Bortvisning var personlig og uberettiget.

Sygemeldte mig naturligvis da jeg åbnede min mail.
Spørgsmål:Hvis bortvisning er uberettiget skal arbejdsgiver så ikke betale mig løn i 3 mdr ved bortvisning. ????

Ja kan godt dokumentere ansættelse med lønsedler. men hvor smart er det ved ansætellese i nyt firma.?? Tror i det vil blive nemt at få en højere løn når man udleverer sine lønoplysninger til ny arbejdsgiver????
Ja sagen lidt omfattende. men kan ikke bruge jeres svar til noget lige pt..desværre!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 14:12

Uberettiget... så gå til fagforeningen

Citat
Hvis bortvisning er uberettiget skal arbejdsgiver så ikke betale mig løn i 3 mdr ved bortvisning. ????

Afhænger af årsagen, hvis du har haft fingrene nede i kassen, så nej

Prøv også at læse i din ansættelseskontrakt, hvad der står under opsigelse fra firmaets side

Hvem vil tjekke lønsedler?? men du kan bevise at du har været ansat, om nødvendigt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-09 14:14

Citat
men kan ikke bruge jeres svar til noget lige pt..desværre!

Så må du sandelig dokumentere/udtale dig lidt "nærmere"..

Det er lidt svært at tro på en bortvisning grundet du skulle have sagt noget til en....
Der må ligge mere bag...

Og hvorfor en sygemelding pga. en bortvisning (mail) ?????

Der er da ingen grund til at melde dig syg EFTER du er jobløs, med mindre du har "skumle" bagtanker (af økonomisk karakter)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-11-09 14:16

en bortvisning grunder normalt i grovere ting som sikkerhedsmæssig omfang , tyveri olig
andr årsager som samarbejdsvanskligheder utilfredshed mm giver normalt kun en alm fyresedel
ingen af delene giver dig ret til at sygemelde dig , så medmindre din læge vil give en erklæring der understøtter det du har givet som årsag er du meget dårlig stillet
hvis du mener det er uberatiget , så er det bare med at komme i fagforeningen , så klare de sagen
derimod hvis fagforeningen finder det beratiget risikere du oveni at få karantæne fra dem også

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-11-09 14:23

Hvorfor er du blevet bortvist? Hvad er begrundelsen? - og vær nu ærlig!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-09 14:25

Citat
larsenpv

Dato : 12-11-09 12:55

--------------------------------------------------------------------------------
spørgsmål 1. Jeg har brug for skriftlig dokumentation for ansættelsesforhold fra min tidligere arbejdsgiverDet ønsker man ikke at give mig..har jeg ret/krav på det og hvordan får jeg det udleveret?.- Nu haqr jeg pludselig et hul på 3 år i mit CV...

Spørgsmål 2. Jeg er blevet bortvist fra min arbejdsgiver- De3nne bortvisning blev sendt pr. mail og med post- under sygdom - Jeg har ALDRIG kvitteret for modtagelse. Som jeg ser det er jeg stadig sygemeldt?

MVH Poul Larsen

http://www.kandu.dk/Spg139801.aspx#1624712

Du meldte dig syg efter bortvisning .... ergo var du rask før du fik bortvisningen .... så du er ikke sygemeldt fra din arbejdsplads ..... for den havde du ikke, da du blev syg.

En udtalelse fra tidligere arbejdsgiver, ville jeg i dit tilfælde glemme alt om. Det er da bedre ike at have en, end en hvor der står "Blev bortvist"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 14:30

ja,, men man skal jo være medlem af en fagforening for at de kan tage sagen

og hvis du er medlem af en fagforening, kører de jo sagen, om hvorvidt en bortvisning er berettiget eller ej.

En bortvisning, tolkes som-at man har "taget af kassen", "slået på kassen" eller "gået i kassen".

Hvis dette ikke er tilfældet, vil enhver fagforening køre din sag.Og du vil om muligt kunne få en erstatning for uberettiget fyring.

Hvis du ikke er medlem af en fagforening- koster det "kassen"- at hyre en advokat.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-11-09 14:32

Du er jo ikke blevet bortvist under sygdom når du først har sygemeldt dig efter du er blevet bortvist, så den del af sagen er fuldstændig uvedkommende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 14:33

Nu gentager vi os selv

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 14:33

iøvrigt- som flere herinde har skrevet- en berettiget bortvisning = ingen rettigheder

opsigelse= det der står i kontrakten

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 14:43

Citat
Nu gentager vi os selv

du har ret Nordsted1- det kan jeg godt følge dig i.

Men det kan jo ikke nytte noget, at alle henviser til fagforeningen, som yder den rette juridiske bistand, som kender arbejdsgiver - som kender kontrakter og overenskomster, hvis Poul Larsen ikke er medlem af en sådan.

Fagforeningen eller en advokat er de eneste der kan hjælpe, og kandu.dk er vel så ikke det rette forum til at løse det- i og med vi ikke kender den kontrakt eller ved om der er noget uldent ved det firma, som gør at de kan forfølges osv osv.

mvh smuller54

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 14:48

Det var nu også mere, at nu er der nævnt TRE gange, at spørger har meldt sig syg efter han har modtaget mailen med opsigelsen

Vedr. fagforeninge, så tror jeg på at spørger er medlem af en sådan, ellers havde der været et spørgsmål mere, ... og i det mindste burde spørger reflekterer på hvad vi skriver, det ville det hjælpe gevaldigt

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-11-09 15:02

"Personlig bortvisning........."Pudsigt udtryk. Hvordan skulle en bortvisning ellers være...upersonlig??

Ud over dette, så opfatter jeg i denne sammenhæng "personlig bortvisning" som værende sagt direkte til dig. Altså må du jo have været fysisk tilstede da du blev bortvist.

Men ud over dette, så kan du da sagtens få ret i alt det du spørger om...Jeg er da fløjtende ligeglad, men hvis du vil have et korrekt svar, så kræver det at du afleverer de rigtige oplysninger og ikke disse til lejligheden pyntede oplysninger.

Bortvisning fra en arbejdsplads bruges sjældent og normalt kun i tilfælde af tyveri, bedrageri og lignende. En arbejdsgiver skal være mere end 100 % sikker i sin sag for at bruge denne metode, hvis ikke det skal koste ham knapper. Er der noget som arbejdsgivere ser meget ømt og kærligt på, så er det kr. og øre. Så ud med sproget larsen....Hvad har du lavet.....eller ikke lavet????

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 15:02

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=3078

Selvfølgelig er der visse bestemmelser i funktionærloven omkring bortvisning, opsigelse, og udtalelse.

Men hvem skal køre en sag overfor arbejdsgiver såfremt de ikke overholder nogle af delene ?

Kandu.dk ???

mvh smuller54

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 15:16

Citat
Vedr. fagforeninge, så tror jeg på at spørger er medlem af en sådan, ellers havde der været et spørgsmål mere, ... og i det mindste burde spørger reflekterer på hvad vi skriver, det ville det hjælpe gevaldigt

og... nu er der gået 12 dage siden Poul Larsen har spurgt sidste gang iflg. det ans. har henvist til- så mon ikke der havde været tid til at kontakte fagforeningen for at få hjælp

Ja, med mindre andet bliver bevist- så er det en uorganiseret Poul Larsen, som søger hjælp via Kandu.dk.

Ganske gratis

held og lykke med din sag Poul Larsen, nu har du fået en del hjælp alligevel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 15:24

Nu var spørgsmålet rent faktisk slet ikke noget vedr. fagforening

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 15:37

Citat
Nu var spørgsmålet rent faktisk slet ikke noget vedr. fagforening

nej- det ved jeg godt, men flere incl. dig Nordsted1 henviser til at man skal kontakte sin fagforening og det er bare det jeg problematiserer.

For ingen her på kandu.dk kan løse Poul larsens problem, medmindre I vil køre en sag for ham og gå i rette med det firma, som har bortvist ham, måske på et uberettiget grundlag.

Godkendelse af svar
Fra : larsenpv

Dato : 24-11-09 16:29

Tak for svaret Kortoververden.

Man har jo ingen dokementation over for ny arbejdsgiver..derfor et hul på 3 år

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 16:34

hvorfor har du ikke det ?

du har vel fået løn ? Og du kan vel berettiget få en udtalelse ?

Kommentar
Fra : larsenpv

Dato : 24-11-09 16:35

smuller jeg ville have givet dig det hele men klovnende i det også her..øv....jeg er IKKE medlem af fagforforening..og du har ret der er noget meget uldent ved det firma..tak smuller 54 jeg vender tilbage med hele forklaringen..

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-11-09 16:54

så havde jeg jo ret.

Du har levet på nas. Du har sikkert haft nogle gode vilkår som ansat, som nogle fagforeninger har kæmpet for.
Det fællesskab har du ikke betalt til. Den juridiske bistand du kunne have fået nu- må du selv betale hvis du vil videre med sagen.
Og mon dog ikke du også får problemer med A-kassen i forhold til om du selv eller ikke selv er skyld i din bortvisning.

Se det kan man så lære af det.

Det er ikke fordi jeg er et ondt menneske, men jeg er meget obs. på at enhver ikke skal være sin egen lykkes smed. Jeg ved at fagforeningerne kæmper en brav kamp for uretfærdige kendelser og sørger for at deres udsatte medlemmer får hvad der er deres ret. Det koster virkelig mange timer som fællesskabet i en fagforening er med til at betale for. Det er ikke blevet bedre efter at kommunerne ikke er i stand til at klare diverse sager for folk , som af een eller anden grund ikke kan klare arbejdsmarkedet i perioder. Fagforeningerne bruger mere end ellers mange arbejdstimer for at sikre at folk bliver ordentligt behandlet. Og det har du altså valgt at stå udenfor.

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-11-09 17:06

HEHEHE SÅDAN Smuller...... En på bærret LOOOL

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-11-09 17:20

LarsenPv - jeg synes du modsiger dig selv lidt:

Et sted siger du følgende:
Citat
Jeg har været ansat i firmaet i år og var funktionær ansat.

Og senere gentager du dette:
Citat
Man har jo ingen dokementation over for ny arbejdsgiver..derfor et hul på 3 år

Og hvis du var bortvist, behøvede du jo ikke melde dig syg - ved bortvisning skulle du jo ikke møde.
Hvis du derimod var opsagt, ville du automatisk få det normale opsigelsesvarsel.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-11-09 17:29

og helt uretmæssigt er bortvisningen nu nok ikke , for det første vil et firma kun bruge den mulighed i yderste nødstilfælde og da spørger ikke vil ud med bortvisningsgrunden , men bare snakker udenom kan man da kun få den opfattelse at det er helt selvforskyldt

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 24-11-09 22:51

Meld dig ind i en Fagforening og fortæl dem sandheden og intet andet end sandheden, så kan du få hjælp om ikke andet til at få en erstatning for manglende Ansættelsesbevis.

Jeg kan ikke læse nogen steder at du har sådan et,det skal du ha`ifølge Loven.