/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Tillægsafgift ved privatkørsel
Fra : amlupo
Vist : 3110 gange
500 point
Dato : 23-11-09 17:58

Hej

Er der nogen der har styr på de afgiftsregler til biler på gule plader ??? Hvad vil feks en Seat Altea 2,0 tdi fra 2006 koste i ejerafgift incl tillægsafgifter når man udelukkende skal køre privat ??
Ejer afgiften må være 4500 helårligt ifølge dette link http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/183.html
Der til skal lægges hvor meget ?? for at køre privat på gule plader.
Evt link til tabel der er til at forstå.
Og så måske partikelfiltertillæg næste år ?? Ved ikke om sådan en seat har det

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-11-09 18:13

Først skal du betale grøn afgift efter hvor meget den er sat til at køre pr. ltr. så skal du betale "misundelsesafgift" på 5040 kr. årligt (http://www.erhvervsbladet.dk/erhvervsklima/gulpladebiler-styrtdykker-i-pris)
Så skal du betale 1.000 kr. årligt, hvis det er en diesel uden filter.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 23-11-09 18:21

jamen er den misundelses afgift ikke gradueret for biler fra før 2007. (Kan ikke åbne dit link alka)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-11-09 19:01
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 23-11-09 19:11

Bilen er fra før 2007, så der skal betales vægtafgift og ikke grøn ejerafgift.

Vægtafgiften afhænger af bilens tilladte totalvægt når det er en gulpladebil

I linket, rul ned til rubrikken med overskriften "Vægt- og udligningsafgift samt tillæg for privat anvendelse af varebiler og mindre lastbiler m.v., 2009 og 2010"

Og i selve rubrikken skal du ned til den linie der hedder "Varebiler m.v. registreret 1. gang fra og med den 3. juni 1998 og indtil og med den 24. april 2007, der anvendes privat" (altså nummer 4 linie der er fremhævet med fed skrift

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 23-11-09 19:17

Kan Seat bilen så "nøjes" med ekstra afgift på 900 kr helårligt ?? + evt partikelfilterafgift Og det samme gælder en hvilken som helst anden diesel fra før 24/4 07 på under 2 ton ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-09 19:18

Forresten

Citat
Og så måske partikelfiltertillæg næste år

Hvis bilen ikke har partikelfilter, så kommer der yderligere 1000 kroner oveni vægtafgiften fra 1/3 2010

Men det tror jeg den har

http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=1914

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 23-11-09 19:21

Dova : ja den der har jeg også studeret uden at forstå ret meget . Er det det totale eller kun tillægsafgiften ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-09 19:22

Citat
Kan Seat bilen så "nøjes" med ekstra afgift på 900 kr helårligt ?? + evt partikelfilterafgift Og det samme gælder en hvilken som helst anden diesel fra før 24/4 07 på under 2 ton ??

Hvis tilladte totalvægt er på lige ud 2 tons eller mindre, koster bilen på diesel i vægtafgift + udligningsafgift 3.420/år.

Dertil kommer så en evt. miljøafgift hvis der intet partikelfilter er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-09 19:23

Citat
Er det det totale eller kun tillægsafgiften ?

Det er den totale pris/år, det er først hvis bilen har en tilladt totalvægt på over 2 tons det bliver rigtig dyrt

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 23-11-09 20:06

Dova : Det med at der skal betales vægtafgift istedet for ejerafgift er jeg ikke sikker på du har ret i. Den skæringsdato der skiller de to afgifter er 1/7 1997: http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/altombilen.html
Jeg tror måske det link du har vist er til biler indreg. før 1/7 97 som alle skal betale Vægtafgift Biler indreg efter 1/7 97 skal betale ejerafgift. Overskrift i dit link siger jo også vægtafgiftsloven
Jeg er i stadig i tvivl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-09 22:12

Citat
Det med at der skal betales vægtafgift istedet for ejerafgift er jeg ikke sikker på du har ret i. Den skæringsdato der skiller de to afgifter er 1/7 1997:

Du kan roligt regne med, at når jeg siger der skal betales vægtafgift og ikke grøn ejerafgift for en gulpladebil fra før 2007, så er det sådan.

Den skæringsdato du omtaler er KUN for personbiler.

Citat
Varevogne og vægtafgift
Varebiler betaler vægtafgift efter totalvægten. For dieselbiler opkræves udligningsafgift som tillæg til vægtafgiften. Den er inkluderet i skemaet nedenfor. Bruger du din varevogn privat, opkræves der desuden en tillægsafgift hvis bilen er indregistreret første gang efter d. 2. juni 1998. Denne tillægsafgift kan du også se i skemaet herunder.

Citat
Varevogne (indreg. før 25. april 2007)

Totalvægt 1.001 - 2.000 kg , Årlig vægtafgift (diesel) 2.520 kr. + Årlig tillæg for privat anvendelse 900 kr.

http://www.fdm.dk/lov-ret/love-faerdselsregler/vaegtafgift

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 24-11-09 15:41

Tak for svaret dova. Du havde ret (kom endelig igennem til skat og tjekkede) Desværre er nærmest alle biler lavet med totalvægt på 2025 kg , selv en alm golf så det er altså ikke praktisk muligt at kører nyere gulpladet privat for under 9040 kr helårligt i vægtafgift