/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Test af VHF radio
Fra : goofy
Vist : 907 gange
100 point
Dato : 23-11-09 17:13

Er der en eller anden der ved/kender nogen der kan teste min radio´s udgang, jeg har en stærk fornemmelse af at den ikke levere de 25w den gerne skulle.
Det er mig meget om at bevare den gamle radio da jeg har lavet div. beslag og ophæng.
Det er en "Shipmate RS8100"
På forhånd tak
Goofy

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-11-09 17:23

- havnekontor/skibshandel kan hjælpe dig...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-11-09 18:14

det er næsten elt sikkert ikke din radio det er galt med, men dit antennekabel. med tiden kan der trække vand ind i det, og så bliver kobberet helt sort. hvis det er det, skal du skifte kablet.
ellers laver du bare et opkald til lyngby radio og spørger om de hører dig tydeligt. det er den nemmeste måde at gøre det på. alle lystsjlere laver et testkald til lyngby radio om foråret, og mange gange også senere på sæsonen.
jeg gør det selv, hvis jeg skal ud og sejle i dårligt vejr. det er rart at vide, at grejet er i orden.

Kommentar
Fra : goofy

Dato : 23-11-09 20:10

Trimare 46. Ja det er sådan jeg selv gør også. men min radio kunne kun række ca. 13 sm v.25w i sommers, så skiftede jeg kabel incl. connector fra mastefod til top uden at det hjalp synderligt. Jeg har tidligere kunne række fra f.eks. Køge til Hven men nu kun Køge og så ca.13 sm, min antenne og kabel blev skiftet uden succes. Måske er det det sidste stykke på ca 4 m der gør forskellen, men det ville være rart at vide at radioen er i orden. Vh Goofy

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-11-09 06:30

Et firma der handler med radioer har et såkaldt "Wattmeter", som de sætter til antenneudgangen og kan dermed måle udgangseffekten.
Du kan også prøve at finde en radioamatør i dit nabolag, de flere af dem også har sådan et wattmeter til at måle sendereffekt med.

hawaii7