/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
anhænger
Fra : samarit1
Vist : 7337 gange
100 point
Dato : 21-11-09 04:31

hej jeg skulle gerne have lært at bakke med en anhænger over 3500 kg. og kan ikke lige fatte hvordan man gør og det er hellerikke lykkedes på køreskolen. Er der noge der har en ide om et undervisningsprogram en instruktiv film eller andet jeg , i denne forbindelse kunne have glæde af.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-11-09 07:47

Svar til spørgsmået har jeg ikke, men erfaring har jeg.

Jeg syntes min kørelære var vildt vrøvlet og forstod ikke at lære fra sig.

Først kræver det at du forstår bevægelser når du bakker.
Find en lang live vej og øv dig i at bakke lige. Uden at skulle frem fordi du lave forkerte ratbevægelser.

Når du har lært at at bakke lige er det ikke noget problem at bakke lige ind i traileren.
Her er det lettest at tænke på at bakke bilen "lige ind i traileren" det gør man ved at opfatte trailer som en garage.

I en legetøjs forretning, kan man købe mange legetøjsbiler med påhæng, køb en sådan og øv dig på bordet..... Da jeg gjorde kunne jeg dagen efter bakke lige hvor det skulle være uden problemer. Til stor forbavselse for min kørelæer...
(Når du så har øvet dig - kan du forsimple tankegangen lidt, da det hele drejer sig om hvor vi har vores baghjul.)

God fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-09 11:45

Nu er det en væsentlig ting om der er tale om en anhænger eller en trailer

(anhængeren har mindst 4 hjul og drejbar trækstang, mens en trailer/campingvogn har fast trækstang)

Fælles for at bakke og styre begge, gælder dog, at de fleste begår den fejl at lave alt for store bevægelser på rattet, men ellers er teknikken forskellig.

Hvis du skal bakke ligeud med påhæng, er det nemmest hvis der er så meget plads, at du kan køre vogntoget i ligeudstilling inden du påbegynder bakning, og så kun skal korrigere en smule undervejs.

Hvis du så skal dreje, så er det sådan, at populært sagt, så følger anhængeren rattets retning, mens for trailer/sættevogn, skal du først dreje rattet til modsatte side af hvilken vej du egentligt skal for at få påhænget til at "knække".
Altså, hvis du skal dreje venstre om et hjørne, så skal du først dreje rattet lidt til højre for at få påhænget til at knække og så først derefter den "rigtige"vej...og når du har lært det, så finder du ret hurtigt ud af at korrigere undervejs ved enten dreje lidt til højre eller vestre på rattet, alt efter om påhænget knækker for meget eller for lidt.

Svært at forklare, og jeg har ikke rigtigt kunne finde andet end en dårlig videoptagelse.

http://www.youtube.com/watch?v=POrreP6S4_M

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-11-09 13:58

det kan ikke læres ved at læse. ud og øv dig i det virkelige liv med bil og trailer. det er det eneste der duer.

Kommentar
Fra : samarit1

Dato : 21-11-09 15:54

Det jeg taler om DOVA er en påhængsvogn til lastbil ikke en kærre. Altså en 3akselet anhænger med triangel der slutter i et øje der fastgøres med en bolt i lastbilen anhængertræk. Lasteevne ca 20 tons

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-11-09 15:59

Nogen lærer det hurtigt, andre lærer det aldrig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-11-09 16:16

Citat
Det jeg taler om DOVA er en påhængsvogn til lastbil ikke en kærre. Altså en 3akselet anhænger med triangel der slutter i et øje der fastgøres med en bolt i lastbilen anhængertræk. Lasteevne ca 20 tons

Okay,
Men som med alt muligt andet er det sådan, at øvelse gør mester, og at det med tiden kommer til at ligge "i fingrene" hvad du skal gøre for at få hængeren til at gøre som du vil ha' den til.

Har du ikke mulighed for at komme til at øve dig på det et eller andet sted hvor der er plads nok, hvor du kan eksperimentere med det.
Det er den eneste måde at gøre det på, at du finder ud af hvordan hængeren reagerer alt efter hvordan du bevæger rattet.

Godkendelse af svar
Fra : samarit1

Dato : 21-11-09 17:50

Tak for svaret dova. Det er jo som du skriver temmeligt umuligt at læse sig til men jeg var glad for dit råd om legetøjsbilen. Den er indkøbt og det har givet nogle af de mange spørgsmål svar-nu glædeer jeg mig ligefrem til at møde op på køreskolen mandag og vise dem hvad hvad weekenden har bragt. endnu en gang tak

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 21-11-09 22:23

http://www.youtube.com/watch?v=F0NRIRIBlr8&feature=related

Når du kører som ham på klippet , så er du udlært.