/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Rod i Bios
Fra : Lesonal
Vist : 252 gange
50 point
Dato : 23-04-03 01:01

Hej med jer, er der nogen der ved hvordan man slår noget fra i bios der gør at når den starter op vil den boote fra CD-Rom drevet hele tiden, og når den så ikke kan finde en boot bar CD-Rom skriver den noget i stil med fail. Jeg har sat den op til at boote fra Diskette drevet som nummer et og CD nr 2.Det har gået godt hidtil men jeg er kommet til at sætte min bios til et eller andet med tilbage til fabrik instillningerner og jeg kan ikke finde ud af at sætte det tilbage, samt at når jeg kommer ind i windows låser den sig konstant, Hjælp hvad gør jeg.

Med venlig hilsen..
Lesonal.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 23-04-03 01:10

der er op til en selv hvordan man stiller sin bios og så er alle bios ikke ens
men jeg personligt ville altid starte med diskette dernæst dit harddisk ( c) for så kan man næesten altid komme i kontakt med maskinen.
se lige her hvad de forskellige ting betyder
http://www.scotsmist.co.uk/bios_setup.html

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 23-04-03 01:22

Hej tecnet, Tak for svar og "Brugsanvisningen", vil det sige at man skal sætte biosen op til at boote Nr 1. Diskette drevet, Nr 2 HDD, Nr 3 CD-Rom drevet, hvis den ikke skal boote fra CD Drevet. Det mærkelige er at jeg kan godt boote fra diskette drevet men den vil også gøre det fra CD-Rom samtidig og det har den aldrig gjort før.

Mvh Lesonal

Kommentar
Fra : technet

Dato : 23-04-03 02:20

det kommer an på hvilken bios du har
men måske kan du sætte den til
først på A
næste på C
næste på ingen ( disable)
---------------------------
og når du evt skal bruge at boote fra cd så sæt den om til det

det kunne da være at du skulle cleare din nvram ( det hjælper på nogle bios )

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-04-03 04:01

I min Bios ser det sådan ud

Quick Boot Enabelt
1-Boot Device IDE-0 Det er >>>Drev C:
2- -"- -"- Floppy
3- -"- -"- CD ROM
Try other Boot Devices-yes

o.s.v

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-04-03 04:04

Din HDD skal være den første Boot Device

Kommentar
Fra : technet

Dato : 23-04-03 11:29

Manse9933 >>> okey men lad os sige at du køre winxp og boot.ini og ntldr mangler og din bios laver vrøvl af en eller anden årsag

hvad så ??? og hvordan kommer du i kontakt med din HD

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-04-03 13:05

Bios vælger/søger selv efter næste Boot device og så bruger du din rednings
diskette/er eller cdrom og er der vrøvl med Bios så må du Clear din COMS Memory
med jumperen på dit motherboard og så forsøge igen.

Manse9933

Kommentar
Fra : technet

Dato : 23-04-03 13:12

Manse9933>> så er vi lige der hvor han står nu

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-04-03 13:26

sådan forstår jeg ikke hans spørsmål

Kommentar
Fra : technet

Dato : 23-04-03 13:33

Manse9933>
han skriver jo
""men jeg er kommet til at sætte min bios til et eller andet med tilbage til fabrik instillningerner ""

men okey jeg håber han finder ud af for nu slutter jeg her jeg har en server der laver problemmer så den skal jeg lige kigge på

hej hej

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 23-04-03 14:00

Han kan da godt komme ind i bios,Lesonal man kan også holde (page up) nede
mens man Boot'er op for at Clear're COMS med.Det kan man på min pc.
Manse9933