/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
højtaler kabler
Fra : kimstorm
Vist : 1385 gange
100 point
Dato : 20-11-09 07:05

hej med jer
skriver her da jeg står og overvejer at købe nye højtaler kabler til mit anlæg.
Har et ok anlæg (omkring 50000) hvor jeg har tilsluttet et par store jbl studio monitors.
kører i øjeblikket med det man vist nok kalder signal kabler, men er i tvivl om hvorvidt det er godt nok. Man har jo altid hørt at store anlæg store kabler men har også hørt at det knap betyder så meget, men hvad skal man lige tro:) gider egenligt heller ikke bruge en masse penge på det hvis det ikke er nødvendigt. spørgsmålet er egenligt simpelt er der belæg for disse tykke kabler, er der overhovedet nogen teknisk/ målbar effekt og spore.( ved selvfølgelig godt at de helt tynde kabler ikke dur.)
mvh kim

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-09 07:47

Målbart er det ikke så tydeligt. Men absolut hørbart.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-09 08:03
Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-11-09 09:29

hvis kablerne er for små vil der være et frekvenstab på diskanten, som kan være hørbart. Jo længere aftsnad mellem anlæg og højttalere, desto større tab.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-09 11:01

Det er ikke korrekt som kj skriver.

Det er heller ikke i almindelighed rigtigt at størreanlæg kræver større kabeldimension.

Al ordentlig HI-FI kræver højtalerkabel med lav modstand og lav induktion.

Det er ikke så meget for at kunne bære en stor strøm, men mere fordi at kabelimpedansen set fra højtaleren vil virke som et tillæg til forstærkeren udgangsimpedand.

For at dæmpe højtalernes egensvingning , skal de kredsløbsmæssigt tilsluttes noget der virker, som en kortslutning af induktionen, ved egensvingningen. Det gør man med en forstærker udgang med mindst mulig impedans. Dæmpning er for at det skal være musikken og ikke højtalerens fysik, som bestemmer lyden.

Lav modstand opnår man med stort ledertværsnit. Alt det med specialkobber til højtalerledning er fup og fine ord, som bare beskriver alm. standardkobber til elledninger.
Der er nogen som tjener enormt på folks troskyldighed.
Lav induktion får man ved at de to ledere ( med modsat strømretning) ligger så tæt som muligt.
Ved normale ledningslængder og hørbare frekvenser betyder den induktive andel af impedansen dog næsten ingenting.

Så brug et par almindelige højtalerkabler på ca. 5 mm2 til under 20 kr/m hvis de bare bliver under 10 m lange og højtalerimpedansen er 8 Ohm. Det er ligegyldigt om det er stiv eller blød ledning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-09 11:10

Ja jeg har droppet højtalerkablerne og bruger almindelige elkabler til mine højtalere. Men nu er kablerne også ca 25 m lange.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-09 12:34

Istedet for Transor ævl, skal du prøve at LYTTE til kablerne. Af uransalige årsager kan man HØRE forskel. Min ører rækker til udpege mellemgode kabler og især BI_WIRING. De helt vanvittige tweaks med hæslig dyre kabler rækker mine ører (og mit anlæg) ikke til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-09 12:53

I for at bære strøm!!!!!! LOOOL Transor.

Netop evnen til at kunne levere pludselige strømme er bestemmende for forstærkerens dynamik og oplevelsen af forstærkeren virkelig har magt over tingene. En højttaler på nominel 8 ohm kan nemt have et dyk til 4 ohm i subområdet og så er selv en lille bitte smule modstand med til at svække oplevelsen.

Lysnet kabel lyder uacceptabel dårligt. Low-price kabler beregnet til opgaven hjælper betydeligt. Og 4 - 6 kvadrat kabel er normalt fint til opgaven.

Men HI-FI Klubben var i gamle dage JBL forhandler, og netop der kan de hjælpe dig med AB test af forskellige kabler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-09 15:14

Kære 3773

Ja højtalerens impedans er frekvensafhængig, og forstærkeren skal have visse egenskaber. Det har bare ikke noget med kablet at gøre.

Det med at et hvilket som helst kobberkabel med ca 5 mm2 er fint , bare det ikke skal være meget langt, var visk også min konklusion.
Jeg tror ikke du forstod det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-09 15:40

Jeg forstår det, og mener du er fuld af ævl.

Faktum er at, med mindre man er et gammelt rystende vrøvl - hvis høre område er begrænset til "kun mellemtone", vil man kunne høre forskel på gode og dårlige kabler. Jeg har ikke sagt prisen nødvendigvis følges ad. Men kabler "lyder" forskelligt.

Iøvrigt kan du jo så spekulere over hvorfor bi-wiring giver klart bedre diskant information, bredde og nuancering???? Der er ingen ændring i noget som helst andet et at kablerne er samlet bag forstærkeren istedet for bag højttaleren!

Vi er så enige derhen, at når talen falder på low-fi er det rystende underordnet. Men når vi snakker kvalitetskasser i den lidt bedre ende, er kabler ikke ligegyldige. Måtte i tidernes morgen også dukke hovedet og indrømme at jeg kunne konstatere finere diskant og mere præcision i stereobilledet når vi skiftede til et fint guld-signal-kabel der kostede lidt penge. Og på line-siden har vi slet ingen spænding og ampere. Så uanset din påstand, er der lydmæssige forskelle. Og dem der er helt overskruede, diskuterer så livligt om de massive kabler, eller de mange-corede er at foretrække.

Men for almindeligt dødelige. Køb et hæderligt kabel. Gerne et sted hvor man kan få demonstret og få lov til at lytte. Husk medtag dine egne plader!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-09 15:47

Her i huset bruges vistnok 4 ell 6 kvadrat Dali til bassen. Og noget no-name "monster-kabel" 2.5 kv til mellem og disk. Behørigt bi-wiret. Cervin-Vega kasser DC12 tunet lidt dybere ned, end fra fødslen. Kasserne ca 1/2 meter fra bagvæg og ikke i hjørner. Dunkeren (når vi ser film) er blevet flyttet om på den anden side af tossen, da den før var faretruende (og rystende) for tæt på et hjørne, hvilket medførte et boost lidt højere end subområdet.

->Kim er det 4512 JBL'er du har? De er fede. Kiggede også på dem dengang.

Kommentar
Fra : Cluudi

Dato : 24-11-09 22:10

Dette spørgsmål er for mange et spørgsmål mere om religion en om facts!
Har selv prøvet utallige anlæg-kombi's i dette pris-niveau og også højere.
Køb en ordentlig kvadrat og drop al ekstra kost for at få flere-ledet (induktions argumentet), snoet eller med en vis silke snor (silken skulle være lyd forbedrende hos guruerne) viklet ind i isolereringen.
Transor har sådan set ret. Kablet bestemmer ikke meget her, da det er forstærkerens opgave at kunne levere strømmen, kablet har ingen problemer her for kortvarige størm udsving! Mange HT kan gå helt ned til 1-2 Ohm og det er derfor mange går op i forstærkerens Kube test.
Du skal bare have nok kvadrat og så droppe kopper procenten etc..
Dette betyder ikke at du får et dårligt kabel hvis du går et sted hen og lytter på nogle alternativer! Det kan jo ofte resultere i at du føler du får et bedre produkt når du går derfra, så det er da altid at anbefale!

Kommentar
Fra : kimstorm

Dato : 25-11-09 07:17

hej 3773
nej de hedder jbl 4430 studio monitors. de spiller som en drøm:) men konen brokker sig lidt over størrelsen, altså på højtalerne