/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
sygepension og forsikringer
Fra : kirstenlarsen
Vist : 1567 gange
20 point
Dato : 18-11-09 17:36

Jeg har fået tilkendt kvalificeret sygepension pr 1/3-2008 og har nu fået udbetalt min forsikring for tab af erhvevsevne -danica Pension -bagudbetalt og fremover får ca 3800 pr mdr brutto fremover.Skal min offentlige sygepension (ca det samme beløb) så reduceres??vh

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-11-09 18:09

Regulering af din førtidspension
Din førtidspension bliver beregnet i forhold til din økonomiske situation. Det har derfor betydning for din førtidspension, hvor meget du og din eventuelle ægtefælle eller samlever tjener ved siden af din pension.

Det betyder også noget, om du eller din ægtefælle/samlever har andre indtægter, fx andre pensionsindtægter eller renteindtægter.

De supplerende indtægter, som kan få betydning for størrelsen af din førtidspension, er:

indtægt ved personligt arbejde - løn, honorar mv.
udbetalinger fra arbejdsmarkedspensioner og individuelle pensioner, fx ratepension
underholdsbidrag og andre løbende ydelser, fx erstatninger
anden indkomst ud over folkepensionen, du skal betale skat af
aktieindkomst
positiv kapitalindkomst
Hvis du er enlig
Hvis du er enlig, kan du have supplerende indtægter op til 64.100 kr. om året (2009), uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 64.100 kr. (2009). Du får ikke udbetalt førtidspension, hvis du samlet set har indtægter, der er højere end 676.500 kr. (2009).

https://www.borger.dk/Emner/Pension/typerafpension/Folkepensionfoertidspensionmm/foertidspension/Sider/Førtidspension-nyordning.aspx#RichHtmlField2Bookmark7

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-11-09 18:12

http://tr.dlf.org/Default.asp?AreaID=1003&ChapterID=1043&ParagraphID=1350

måske jeg har misforstået dit spørgsmål- du kan også læse her

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-11-09 18:34

Der er noget som ikke stemmer.
Du har været ansat med en tjenestemandspension ?
Du har her fået tilkendt en kvalificeret sygepension - nedsat erhvervsevne som (lærer ?) gennem din private pension hos Danica ?

Det kommunale regi taler ikke om nedsat erhvervsevne, men om arbejdsevne.

Den offentlige sygepension du taler om- er det ikke din tjenestemandspension ?

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte min fagforening.

For hvis det er sådan, at du kommer i det regi, som omhandler den kommunale førtidspension- så vil der blive lavet beregninger på den samlede indtægt.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-11-09 22:41

Grundbeløbet vil være uændret, men dine evt. tillæg vil blive modregnet i din pension fra det offentlige

Beløbet for tab af erhvervsevne, er vel et engangsbeløb?? hvis ikke og hvis du har muligheden, så undersøg om du kan få hele beløbet udbetalt som engangsbeløb, det sparer du mest på skattemæssigt