/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Et jura Spørgsmål
Fra : jacobørstad
Vist : 472 gange
20 point
Dato : 18-11-09 09:54

hej, har har haft vanskeligheder en lille problemstilling, og håber at jura eksperte der hjælpe mig dette.

Ved Thomsens fabrik hørte en vognpark af lastbiler, som blev benyttet til udbringning af sodavand til virksomhedens kunder. Samtlige lastbiler trængte til udskiftning og Thomsen henvendte sig derfor den 20. marts 2006 til lastbilforhandler Andersen. Andersens ansatte salgschef Frede Funder foreviste Thomsen en række forskellige lastbiler, og Thomsen viste interesse for 3 Scania lastbiler. Det aftales således mellem Thomsen og Funder, at Funder hurtigst muligt skulle udarbejde et salgstilbud til Thomsen vedrørende de 3 lastbiler. På vej ud af forretningen fik Thomsen øje på Andersens BMW privatbil, der holdt parkeret foran forretningen. Thomsen viste stor interesse for bilen, og Funder oplyste, at Andersen ejede bilen, men ønskede at sælge den. Thomsen tilbød straks at købe bilen for 400.000,- kr., hvilket Funder omgående accepterede. Det aftaltes videre, at Funder skulle klargøre BMW bilen til levering den 3. april 2006.

Samme dag udarbejdede Funder et salgstilbud vedrørende de 3 lastbiler med bl.a. følgende indhold:
” Vi har hermed fornøjelsen af at tilbyde Dem de 3 fabriksnye Scania lastbiler - som de udvalgte under vort møde - til en samlet pris på 3 mio. kr. ekskl. moms. Lastbilerne er klargjort til afhentning den 1. juni 2006. Såfremt tilbuddet har Deres interesse, skal vi bede Dem acceptere dette tilbud inden den 24. marts 2006.”

Allerede den 22. marts 2006 svarede Thomsen ved brev med bl.a. følgende indhold, ” Tak for Deres tilbud, som hermed accepteres, idet lastbilerne skal være klargjort til afhentning den 3. april 2006, på hvilket tidspunkt jeg samtidig afhenter BMW personbilen, som tidligere aftalt.

Da Andersen den 23. marts 2006 blev bekendt med Thomsens brev af 22. marts 2006, meddelte han straks Thomsen, at han ikke mente sig bundet af de salgsaftaler, Funder havde foretaget.

- Er Andersen bundet af salgstilbuddet vedrørende de 3 lastbiler.? Er der en eller flere pragraffe der dækker over hvorvidt han er bundet/ikke bundet?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-09 09:58

Jamen Andersen har vel ansat sin salgschef?? Ergo er aftalen bindende - med firmaet, ikke salgschefen personligt

Kommentar
Fra : jacobørstad

Dato : 18-11-09 10:03

Jeg mener udmiddelbart, at Andersen er bundet da Funder jo egentlig bare har handlet på vegne af Andersen (som har givet har Funder fuldmagt)

Kommentar
Fra : jacobørstad

Dato : 18-11-09 10:06

men så må Andersen også være bundet af aftalen vedrørende BMW personbilen, ikke? Netop fordi han har givet udtryk for at han gerne vil sælge den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-09 10:12

kl.10.03 Ja... han er jo ansat til at sælge biler for Andersen

kl.10.06... kan man bevise at bilen var til salg... det er en privat handel mellem Andersen og Thomsen, og Funder er mellemmand, men ikke ejeren af bilen, og har som sådan ikke noget med den handel at gøre, andet end at oplyse at den er til salg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-09 10:13

En sælger i et firma har normalt ikke fuldmagt.
Skriftlige tilbud gives normalt af firmaet og attesteres af en i firmaet med fuldmagt eller ejeren.
En sælger er stort set kun en "varefremviser" uden kompetence.
Et tilbud binder ikke før handelen udføres og kan derfor altid trækkes tilbage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-09 10:20

Citat
En sælger er stort set kun en "varefremviser" uden kompetence.

Aaargh... er det nu helt rigtigt???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-09 10:29

jeg har ikke oplevet at en sælger har fået lov til at gennemføre en dårlig handel - og slet ikke en automobilsælger.
Ejeren eller dennes stedfortræder er altid med i billedet som underskriver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-09 10:48

Vi har nu oplevet, at kunne købe bil af sælgeren... så det er åbenbart forskelligt hvordan sælgerne har beføjelser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-09 11:05

Ja ja - almindelige handler uden afvigelser går jo også fint.
Det er først når det gælder større tilbud med rabatter osv. at sælgeren ikke får lov selv.
Men sælgeren kan da være "betroet medarbejder"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-09 11:13

Firmaet er bundet af salgsaftalen om lastbilerne til levering 1/-6-06 fordi det er salgschefens opgave/ansvar at foretage handler på firmaets vegne, det er jo ligesom det han er ansat til.

Men der er noget koks med daoerne for hvornår bilerne er afhentningsklare.

I tilbuddet oplyses, at lastbilerne er klar til afhentning 1/6-06, mens Thomsen i acceptbrevet skriver klar til afhentning 3/4-06.

Så firmaet er ikke forpligtet til at levere bilerne den 3/4, men derinod først 1/6 som lovet af firmaet.

Derimod er Andersen ikke bundet af salgschefens aftale om at sælge Andersens private BMW

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-09 11:16

Dejligt at se, at Dova er enig med mig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-09 11:16

Hovsa - jeg så ham ikke som salgschef men kun som sælger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-09 11:20

Nååå så kan jeg bedre forstå det du skriver

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-09 15:15

Det er ligegyldigt om han har titel af salgschef eller sælger.

Når man træffer ham i butikken må man gå ud fra at han også har kompetace til at sælge virksomhedens normale varer, og at aftale herom med ham også er bindende for virksomheden.

Noget andet er det med ekjerens privatvogn. Det er ikke en del af virksomhedens normale varer.

Virksomheden er kun bunden af den dato, som de har tilbudt.

Jeg ved godt at der tidligere var bilhandlere, som fiflede med at aftaler med sælgere ikke skulle være bindende. Men den holder nok ikke i byretten.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 18-11-09 18:48

Det lyder som om du er ved at lave en opgave i formueret?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843 virksomhed/forbruger

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/13/koebeloven/ virksomhed/virksomhed

tror jeg ville bruge lovgivningen således