/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hjælp mig
Fra : Magnus0501
Vist : 543 gange
20 point
Dato : 16-11-09 15:33

Heej allesammen:D

Er der nogen der ved hvordan man stiller brøktal i rækkefølge med den mindste først?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-11-09 15:40

Du har vel nogle at vælge imellem?

Udregn decimal tal og sorter efter størrelse...

Kun hvis der er få brøker og det er ret overskueligt
laveste tæller før næst laveste og højeste nævner før næst højeste...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-09 15:43

Prøv at kikke på denne side, den burde kunne hjælpe dig

http://www.rasmus.is/dk/t/m/ST18MN.HTM

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-11-09 17:21

Som svendgiversen skriver kan du omregne til decimaltal (kommatal)
Du tager på regnemaskinen og taster [tallet overbrøkstregen] : [tallet under brøkstregen] =
og så sætter du dem i rækkefølge
Det kan du gøre uden at have fattet en bjælde af brøkregning.

Vil du forstå brøkregning, så skal du kigge godt på Nordsted1's link. Det ser rigtig fornuftigt ud.

Allerbedst ville det være, hvis du gav os rækken af brøker, som svendgiversen også spørger efter, fordi det giver os muligheden for at forklare dig størrelsen af brøkerne.

Kommentar
Fra : Huawei

Dato : 16-11-09 21:34

Du kan også lave det om til procent (eller decimal som et andet klogt hoved sagde..)

fx.

1/2 = 0,5 = 50%
1/4 = 0,25 = 25%
1/5 = 0,2 = 20%
2/5 = 0,4 = 40%
3/5 = 0,6 =60%

Hvis du går i skole kan du jo spørge din matamatik lærer eller måske din forældre? Hvis det er for pinligt kan du jo spørge en ven

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 19-11-09 19:53

Hvis du kan finde et tal som alle nævnerne går op i!

så kan du forlænge brøkkerne så det fundne tal står som nævner i alle brøker.

Nu kan du ud fra tælleren se hvilken der er størst!

Peder

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-11-09 23:42

Magnus0501,
Det ville være smart, hvis du selv meldte lidt tilbage. Og det ville også have været en god idé, hvis du havde skrevet "BRØKER" i overskriften i stedet for det intetsigende "hjælp mig"