/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
bedsteforældes ret
Fra : Busser56
Vist : 321 gange
20 point
Dato : 16-11-09 08:46

Jeg bliv skilt fra min kone for 5 år siden, det foregik i al mindelighed bodelingen var helt og holdent i hendes favør. Vores fælles datter var dengang flyttet hjemmefra og gift med en god mand. Min datter blev meget sur og fortørnet over at jeg forlod hendes mor og har ikke villet have besøg eller anden kontakt med mig siden. Hun har i den tid fået 2 børn som jeg er morfar til. Hun nægter mig samkvem og kontakt. Spørgsmålet er om det er lovligt..

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-11-09 08:52
Kommentar
Fra : vic200

Dato : 16-11-09 09:04

JA

Du har ingen krav på din datters børn.

vic200

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 16-11-09 09:42
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-11-09 10:05

Ja desværre.
Du har INGEN rettigheder hvad angår dine børnebørn.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-11-09 11:16

Ja, det er sørgeligt at nogle mennesker vælger at holde deres børn som gidsler i deres egen kamp.

Det er svært at se hvad det hjælper at straffe sine børn. Når det egenlig er dig hun vil straffe.
Det er set mange gange før. Dybt tragisk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-11-09 12:23

Kan du ikke skrive et brev til datteren eller endnu bedre til svigersønnen. Din datter snyder sine børn for en bedsteforældre. Skriv til svigersønnen og fortæl at du meget gerne vil have et forhold til de børn, og at de kan besøge dig uden at din datter behøver at komme med.
Fortæl ham at de børn ikke skal betale prisen for deres bedsteforældres skilsmisse. At du kan forstå at datteren er sur, men børnene er uden skyld.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-09 12:55

Citat
Hun nægter mig samkvem og kontakt. Spørgsmålet er om det er lovligt..

Ja, det er lovligt, bedsteforældre har ingen krav i en sådan situation.

Desværre tænker nogen mennesker meget irrationelt i forhold til de problemer der opstår i en familie.

Din datter har tydeligvis valgt side, og det giver som bekendt ofte problemer, når "mor og far" pludselig ikke er en "enhed" længere.
Nogen børn (uanset alder) kan ikke helt komme ud over, at forældrene ikke deler hus og hjem længere, og gør en af forældrene til syndebuk.
I nogen situationer er det så berettiget, i andre blot et reaktionsmønster fra børnenes side fordi de ikke har det godt med at hjemmet er brudt op.
Og i stedet for at acceptere, at far og mor ikke længere kan/vil leve sammen, og så komme videre derfra, så bliver en af forældrene straffet.

Som jeg ser det kan du ikke gøre andet end vente på, at datteren måske en dag finder ud af, at tingene ikke altid bare er sort/hvide og derfor selv dukker op.

Forsøg på tiggeri eller pression vil kun øge afstanden mellem jer.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 16-11-09 13:25

Du må aldrig gå bag hendes ryg og skrive eller på anden på tage kontakt til kun svigersønnen, du mener det godt, men vil helt sikker ikke blive opfattet sådan.

Det jeg ville gøre er:

Ved jul, send et julekort og gaver til dine børnebørn, ikke kænpe gaver men en lille ting. Skriv julekortet som et julekort, pres ikke på med andet end god jul og godt nytår.

Når det så er påske til marts, sender du et æg, igen behøver det ikke være det støres i butikken, bare så de ved at du tænker på dem. Sådan bliver du ved med at være den gode far/norfar

Husk endelig i brevene at skrive lidt om dig selv, ikke hvor hårdt det er at undvære sine børnebørn/barn men at du har fået nyt job, skal på ferie osv, glade breve, hengør gerne engang imellemn til noget fra hun var barn.

Hvor er din eks henne? prøv at hør om hun ikke vil mælge, det vil hun sikkert godt hvis du ikke var en al for dum skid, nu skriver du jo ikke hvorfor du pluselig flyttet.

Små skridt og håb, husk deres fødselsdage og send et kort.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-09 16:14

Selvfølgelig er det lovligt. Hvordan skulle man kunne pleje omgang med sine børnebørn hvis man ikke kan sammen med deres forældre.
Og skilsmisse ER chokerende for vores voksne børn. DET er risikoen ved at søge skilsmisse.

Men jeg synes da, at det er synd for dig.

Og jeg har selv oplevet noget lignende. Min datter afbrød ikke forbindensen helt med mig, men hun var meget reserveret og lod skinne igennem at hun ikke havde "tid" til tre hold bedsteforældre.

Først efter 5 år og 3 børnefødsler begyndte hun at ændre sig. I forbindelse med børnenes oldemors, --min mors-- død og bisættelse begyndte min datter lige så stille at kunne se verden i et andet lys.

Vi bliver nok ikke nære veninder, som mødre og døtre nogle gange er, men vi ses da til jul og fødselsdage, og en enkelt gang indimellem. Nok til at jeg kan følge mine helt vidunderlige børnebørn der i dag er 6-8 og 10 år.

Busser56, DU har ikke gjort noget galt ved at blive skilt.
Derfor kan du heller ikke gøre noget for at forbedre forholdet til din datter.
Den vrede hun føler skal hun selv have bearbejdet. Når hun ønsker det. Ikke før.

DU skal have bearbejdet din sorg over ikke at have kontakt med din datter og dine børnebørn. Når DU ønsker DET. Så kan du komme videre.
Måske vil din datter en dag tage forbindelsen til dig op. Måske ikke. Lev dit eget liv og sørg for at det er et godt liv, hvor du har glæde og overskud i det daglige. Det er det allerbedste du kan gøre for dig selv --og for din datter og hendes børn.

For så er du klar og kan uden bitterhed være der for hende og børnene hvis hun en dag ønsker det.
--Og hvis hun aldrig ønsker det, så får du alligevel et godt liv og lærer at påskønne DET.

Kommentar
Fra : Busser56

Dato : 17-11-09 10:08

Hej alle
Mange tak for alle de gode råd og medfølende varme ord som helt sikkert vil hjælbe . Det varmer altid når man føler at "nogen holder med een"..jeg satser på at min tålmodighed vil bære frugt en dag.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-11-09 18:41

Hej
Jeg synes at det er en forfærdelig situation at være i . Min fraskilte søn har heldigvis klaret den side af sagen lidt bedre. Det er konens forældre, som er kommet i klemme her. Det synes jeg er synd, og vi gør hvad vi kan for at få det forhold mere normalt, så de også har lidt kontakt med børnebørnene. Det skal nu nok ændre sig, når de selv får lov at bestemme!!!!

Men i den forbindelse er der een ting jeg har tænkt over: Hvorfor har bedsteforældrene ingen rettigheder, når de børnebørn man ikke kender har arveret efter een ?????. Det er da skrupskør lovgivning!!!!

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Busser56

Dato : 20-11-09 08:08

til ingelein:
Ja det er faktisk skrupskørt som du skriver..arveloven har jeg også fordybet mig i..det er ikke for svage sjæle..og i mit tilfælde ikke meget at råbe hurra for..men..men.. dog et lille lystpunkt i min favør..min nye kærrestes børnebørn er jævnaldrende med mine egne og de starter i samme børnehave næste år, yderligere har de en overgang haft samme dagplejemor...erfarer jeg dog alt for sent..(Vi bor alle i en radius af 10 km..!)..lidt underligt at tænke sig at de kommer til at gå i skole sammen senere og nok bliver bekendt med forholdene fra anden side på et senere tidspunkt..jeg satser aalt på at DE bliver gode venner..

Kommentar
Fra : Busser56

Dato : 20-11-09 08:40

kommentar til dova
Det er en meget rammende og rigtig konklusion..som jeg vil prøve at efterleve..og selvfølgeligt har jeg "rent mel i posen", tværtom "lagde jeg mig virkeligt i selen" i mange år for at opfylde familiens ønsker og behov i alle henseender..men det var måske det der var årsagen til misseren..