/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan står de stillet??
Fra : Laika_pigen
Vist : 618 gange
150 point
Dato : 15-11-09 12:55

Hej kanduer.

Jeg har en veninde, hvor hende og hendes mand mistede deres søn kort tid efter fødslen.
Det var et meget traumatisk fødselsforløb. De har så efter fødseln været i kontakt med bladet Q for at få fortalt deres historie. Den blev så bragt i bladet for November09.

Nu finder de så artiklen på Ekstra Bladet, med fulde navn og billed!

Hvordan står de stillet i denne situation? De har på intet tidspunkt givet accept til EB har måtte bruge den?!

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-09 12:59

Har de givet Q ret til at bruge materialet hvor de har lyst, (som på Facebook), så ejer Q rettighederne og må bruge dem som de har lyst

De må have en kopi af en aftale hvor de kan læse sig til rettighederne og hvor meget Q kan videresælge historien

Hvor er det tragisk at de har mistet deres barn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-09 13:00

Er du sikker på at de ikke har givet tilladelse? Har de også læst det med småt bagerst i aftalen?

Måske er de blevet snydt, jeg ved det ikke, men det ser sådan ud.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 15-11-09 13:08

De er aldrig blevet præsenteret for en kontakt. Og der er heller ingen som har nævnt noget om det overhovedet!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-11-09 13:23

Hvis der ikke er nogen kontrakt, så må det antages at Q har rettighederne til det interview der er udført, og så må Q også seælge det videre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-09 14:03

Hvor er det bare tarveligt at udnytte folks situation - ja jeg skriver udnyttet - for havde det ikke været en så tragisk hændelse, havde de nok selv tænkt på rettigheder mm

Q har rigtig skummet fløde her, hvor usmageligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-09 14:09

Citat
Q har rigtig skummet fløde her, hvor usmageligt

Hvorfor mener du det er usmageligt...

Medierne stiller sig til rådighed for en "pris" - sådan har det altid været og sådan vil det vedblive at være....

Når folk henvender sig til medier er de "solgt" - det bør man vide INDEN man overhovedet henvender sig til dem....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-09 14:40

Laika_pigen

Jeg går da ud fra at din veninde og hendes mand selv har kontaktet Q for at få at vide, hvordan det kunne ske. Det er muligt, at der ikke er skrevet en kontrakt, men man har muligheden for at være anonym, hvis "bladet" har de konkrete oplysninger på de personer, som ønsker at få sit liv beskrevet i medierne.

Men hele artiklen ligger på nettet, og det er ikke kun EB, der også har bragt den.

Men du har med dit spørgsmål gjort opmærksom på en artikel, som flere sikkert ikke havde tænkt på.

Jeg tror ikke, det var meningen med dit spørgsmål.

Men retter man først henvendelse til medierne, så er man ikke mere anonym.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-11-09 16:09

Citat
Hvordan står de stillet i denne situation? De har på intet tidspunkt givet accept til EB har måtte bruge den?!

Der står sikkert et sted i bladet, at Q forbeholder sig rettighederne til de skrevne artikler.

Det skal ikke forbavse mig, hvis de også bliver kontaktet af TV.

EB er dækket ind, da de henviser til artiklen i Q

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-09 22:07

I dag gælder det om at sælge aviser og blade og vi ser da tit at den samme nyhed kommer i flere blade og endda i TV. De henviser til hvor de har nyheden fra, og det er meget almindeligt.

Hvis man ikke skriver noget under, så fanger bordet. Og de henvendte sig selv til Q. Hvis man vil i pressen, så kan man ikke selv styre forløbet.