/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Egentlig ikke et spørgsmål!
Fra : frieda
Vist : 970 gange
100 point
Dato : 14-11-09 16:57

Hvor dum kan man være

har været medlem af KanDu i mange år og har først nu indset, at her selvfølgelig også er en masse slægtsforskere.

Så et STORT hej til jer alle sammen.

Jeg sidder i udlandet og kan jo derfor kun forske over nettet. Jeg blev fanget af det for et par år siden og er totalt "hooked".

Specielt er jeg interesseret i "historierne" bag navnene. Bliver så kisteglad, når jeg finder nogle oplysninger, der gør mine aner til mennesker og ikke "bare" navne og årstal.

Desværre er jeg stadig elendig til at læse meget gamle kirkebøger, og er ret sur over, at man ikke foretog folketællinger mellem 1803 og 1834. Det er da lidt af et hul. Der "mister" jeg flere af mine aner.

Har I nogle gode råd til, hvordan I har løst det problem.

Det drejer sig specielt om to personer i København, som jeg simbelthen ikke kan finde.

Har I allerede udvekslet gode link i et eller andet tip eller spørgsmål, eller hvordan gør I det.

frieda

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-09 17:01

Hvad med af- og tilgangslister

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-09 17:10

Jeg gjorde det modsatte, beskæftigede mig udelukkende med slægtsforskning i kandu.

Nu dyrker jeg også andre områder.

Ud over folketællingerne og AO, der er nede i øjeblikket,
kender du vel også mormonernes Family Search? og sognetræf??

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 14-11-09 17:24

Hej
Københanv er ikke nem synes jeg men:

Du kan evt. søge hjælp her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Kirkebøgerne findes på Arkivalieronline - men den kender du vel - den er desvæære i udu lige nu.

Prøv evt også at søge i www.danpa.dk

Lis

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 14-11-09 17:28

Prøv at søge på Google. Sæt navnet på din ane i gåseøjne "fornavn efternavn". Du kan være heldig, at der er andre der forsker i din familie.

Torben

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-11-09 17:38

Tak skal I ha for rådene, men dem har jeg prøvet alle sammen.

Her er tre af mine bedste kilder:

www.fogsgaard.org
http://www.kkermit.dk/
http://www.kaae-molberg.dk/slagt/Kirkeboger.htm

Hvis I ikke allerede kender dem, er det som at åbne en skattekiste.

Kommentar
Fra : mælkebøtte

Dato : 15-11-09 00:15

Bor du i København eller omegen?

Der er god vejledning på Jagtvej i Landsarkivet
http://www.kum.dk/sw3141.asp

Eller Rigsarkivet
http://www.kum.dk/sw3341.asp

Eller Københavns Rådhus:
http://www.ksa.kk.dk/

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-09 12:10

Hej frieda

Jeg har altid været tiltrukket af slægtsforskning, men har altid tænkt at det var for svært og tidskrævende.......

Helt tilfældigt læser jeg så denne tråd - og prøver en googlesøgning, som tordenhammer skriver ovenover - ooog sørme om der ikke kom et resultat (ikke andre der forsker i min slægt) men en oplysning om en dåb i Odense.....

- jeg er virkelig tændt!!! - er der nogen, der lige her og nu kan fortælle mig, hvilken jemmeside jeg kan søge på, eller hvad jeg kan gøre ?

(den helt grønne)

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-09 12:12

jemmeside = hjemmeside

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-11-09 12:15

Prøv at starte med denne

http://www.ddd.dda.dk/asp/vis_husstand.asp

Det drejer sig om folketællinger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-09 12:18

Hvis du nu fortæller hvem du søger? født hvornår?? i Odense???
Så vil et halvt hundrede amatør slægtsforskere finde han/hun/dem til dig her i kandi...

Ellers findes der en storebror DIS, hvor flere, mere professionelle, kan hjælpe.

De rigtige, efter eget udsagn "professionelle slægtsforskere" finder du siddende på lands arkiverne...

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-09 12:41

[Så vil et halvt hundrede amatør slægtsforskere finde han/hun/dem til dig her i kandi...]

Det lyder f.... rigtig dejligt !!!

Da jeg googlede en af mine bedsteforældres navne (jeg har ikke kendt nogen af dem) kom denne oplysning frem:
1923, 13 sept, db. 8 marts 1924, Georg Nielsen, søn af matros Georg Harald Nielsen og Mary Nielsen født Rasmussen, Kanalvej 126

Det er da vildt! jeg vidste kun hvad han hed: Georg Harald Nielsen, født 1895, Odense
- jeg vidste ikke at han var matros eller adressen Kanalvej 126.....

Jeg vil selvfølgelig gerne videre derfra og vil prøve det du skriver frieda (folketællinger)

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-11-09 12:47

Velkommen i klubben, Christa.

men ADVARSEL, man bliver helt besat af det .

De to absolut bedste link for begyndere, og det er sjovest selv at prøve er:

DDA, som nævnt (sprørg, hvis du har problemer)

den anden er "Biblen" for slægtsforskere.

http://www.arkivalieronline.dk/

men den er nede denne weekend.

Her finder du kirkebøger.

Men mens du kan slå navne op i DDA, skal du her vide mere: ca dato, hvilket sog, etc. Desuden kan de være temmelig svære at læse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-09 12:51

Og så skal vi måske lige tilføje, at i modsætning til andre kilder,
er det her i slægtsforskning lettere at finde det før 1880 end efter...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-11-09 12:57

en anden supergo kilde er:

http://www.milloup.dk/bf/index.htm

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-09 13:00

[ADVARSEL, man bliver helt besat af det]

ja det er jeg allerede...
- nu skal jeg bare finde ud af at bruge siden, umiddelbart virker linket ikke direkte og når jeg skriver navnet er der ingen resultat......

Men jeg skal liige give mig ordentlig tid....

Svendgiversen hvad skal jeg gøre ? er klar over problemet, men jeg har kun fornavne i det "næste led" og det er usikkert med stavemåde o.s.v.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-09 15:45

Troede at jeg havde en joker i ærmet....
- kunne huske at min mor engang nævnte, at hendes farmor vistnok kom fra Sverige!

Der var bare mange fra Sverige i Odense der hed Elna (fandt jeg ud af)

Hvis der er nogen, der har tid og lyst må de MEGET GERNE HJÆLPE.

Ps Jeg har altid været interesseret i den gren, da min mor havde meget mørke øjne og jeg kunne se på billeder at det mørke også var fra hendes far. Ingen i familien ved hvor det kommer fra......
- Da min mor levede prøvede jeg et par gange at spørge ind til familien, men hun begyndte bare at græde hver gang. Forestiller mig derfor stor tragedie / skam i familien - jeg må finde ud af det på et tidspunkt !

Jeg vil ønske mig et købeprogram til slægtsforskning, kan i anbefale noget (det bedste)

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-11-09 15:49

jeg bruger:

http://www.ancestry.com/

der kan du også søge i andres slægtstavler.

hvordan er dit engelsk?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-11-09 15:55

Prøv at læse her, det vil hjælpe dig igang:

http://www.onlineslaegtsforskning.dk/

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-09 15:59

[hvordan er dit engelsk?]

Dårligt - hvis jeg skal kommunikere på engelsk bruger jeg translate og ja det er fyldt med fejl ved jeg, men jeg bliver da altid forstået (måske de en imellem sidder med et smil)

Programmet skal være på dansk.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 15-11-09 16:00

frieda

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 06-01-10 10:08

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-01-10 10:10

Christa,

Du må da have andre informationer end "Elna"

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 06-01-10 11:04

Jo jo jeg har fundet ud af rigtig meget om Elna Jönsson og hendes alt for korte liv. Der stod i kirkebogen at hun kun blev 33 år - men intet om dødsårsagen ? Det var i 1901 og hun havde 3 små børn på 2, 4 og 6 år, hvoraf den midterste var min morfar.

- er der nogen der ved om man kan finde dødsattester eller anden dokumentation, der kan belyse dødsårsagen på en person ???

Lige siden "det her" er jeg blevet fuldstændig bidt og bruger hvert et minut jeg har til overs på at søge. Jeg har endda lige købt mig en bærbar, så jeg hele tiden..........