/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Kørekort
Fra : sigfrid
Vist : 1037 gange
100 point
Dato : 12-11-09 05:35

Jeg har en bil der må køre med 1000kg på krogen, hvad med en campingvogn der vejer 875 egen vægt må jeg køre det med lille kørekort.
På forhånd tak.
Hilsen sigfrid.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-11-09 05:47

du skal nok ha et trailer kort. men kik på denne link
http://www.koereskoler.dk/k%C3%B8rekort/katbe.htm

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-11-09 06:00

Hvis der på din registreringsattest står du må køre med 875 kg ller mere må du godt uden problemer.

hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-09 06:02

På denne side fra Dansk Camping Union, (ca midt på siden) er der et lille vægtberegningsprogram, du lige kan insallerer, så kan du helt præcist se hvor meget du må trække

http://dcu.dk/indhold/webside.asp?articleguid=1386&submenuid=4759&menuid=4754&AreaGuid=2287

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 12-11-09 06:11

Denne side til udregning er faktisk noget af det nemmeste jeg har set

http://dcu.dk/indhold/html.asp?htmlpageGuid=48&submenuid=4762&menuid=4754&AreaGuid=2287

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-11-09 06:29

Kør du trygt med din CV, men husk, at CV'en max må veje 1.000 kg incl. alt! Dvs. med gasflaske ekstra udstyr, stole, bord, tøj osv.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-11-09 09:06

En ting er camoingvognens vægt, men du skal ogsåvære opmærksom på vogntogets tilladte totalvægt.

Med lille kørekort må du ikke overstige en tilladt totalvægt på vogntoget (bil + campingvogn) på 3500 kg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-09 10:57

Der er to regler at tage hensyn til når der er tale on, hvorvidt der kræves trailerkort

Citat
Ja, i lovteksten kan det være lidt svært at gennemskue reglerne, men jeg vil her anskueliggøre disse regler på "almindelig dansk":
Når man taler om kørekort, taler man altid om TILLADT TOTALVÆGT,
- det er altså uden betydning om traileren er belæsset eller ej.

Du skal være indehaver af et B/E kørekort, for lovlig at kunne køre med trailer, når:

Trailerens TILLADTE TOTALVÆGT overstiger 750 kg, og den samlede TILLADTE VOGNTOGSVÆGT (bil + trailer) overstiger 3.500 kg. (se registreringsattester).

Trailerens TILLADTE TOTALVÆGT overstiger 750 kg og samtidig overstiger bilens EGENVÆGT med mere end 50 kg. (se registreringsattester).

http://www.koereskoler.dk/k%C3%B8rekort/katbe.htm

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-11-09 14:20

Bilens egenvægt? Bilens PHV uden/med bremser? CV's tilladte totalvægt? CV er med bremser, ik? Og med lille kørekort mener du? B? eller B/E?

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 12-11-09 16:36

Tak for svaret Nordsted1.
Nem og tydlig løsning.
Også tak til alle de andre.
Venligst sigfrid.