/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på sennep
Fra : Krummen
Vist : 5301 gange
200 point
Dato : 10-11-09 14:15

Er der nogen der har en KANON opskrift på en hjemmelavet sennep. Den skal smage sødligt, stærkt og specielt krydret. Har fået en fantastisk sennep hos en privat person, men idioten vil ikke ud med opskriften.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-09 14:28

Skal vi tæve den ud af ham

Der kommer nok en med en bedre løsning

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 10-11-09 14:28

Jep - som Bornholmer har jeg en gammel en fra min farmor...

ca 100g Grove sennepsfrø
3 spiseske brun farin
lidt chili - for at gøre den stærk
2 spiseske vand
1 spiseske eddike...

Rør det hele sammen

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 10-11-09 14:30

Ønskes den sødere puttes blot lidt mere farin i...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 10-11-09 15:00

Citat
Skal vi tæve den ud af ham
Den er jeg frisk på. Kan bedre li hans kone end ham

Lyder som noget derhen ad Nellie, men jeg kan fornemme at der mangler noget krydderi????
Var på Bornholm for nylig og fik Bornholmersennep. Den smagte da godt, men manglede styrke og krydderier. Den jeg efterlyser er afgjort ikke børnevenlig.

Kan det være koriander og måske spidskommen som jeg efterlyser??

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 10-11-09 16:58

Uha - der må jeg melde pas...
Men lyder meget sandsynligt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-11-09 17:06

http://www.madogbolig.dk/Opskrifter/GRONT%20og%20TILBEHOR/Grov%20krads%20sennep.aspx

Her i denne opskrift er der nogle krydderier, som eks. ingefær- æblecidereddike og allehånde, som kunne være noget af det som kunne give denne specielle smag.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-11-09 20:36

Ahhhhh kom nuuuuuuuuuuuuuuu Der må da være een i mellem alle de 10.000 Kanduere som har en kanonopskrift på en god, stærk, sød og voluminøs sennep.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-11-09 23:22

http://www.hjerlhede.dk/dk/levendegoerelse/historiske_retter/sennep.htm

jeg ved ikke .... men måske helt tilbage til rødderne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-11-09 23:23

http://www.tulip.dk/Consumers/Recipes/Occasions/Grill/Hjemmelavet+grill-ketchup.htm

Ok heller ikke afprøvet, men kan du ikke prøve dig frem

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-11-09 13:28

Citat
sødligt, stærkt

Hej du gamle.

Jeg har i sommers købt en med hjem fra Harzen.
En vidunderlig sennep . Den indeholder honning...som det søde. Og chili ..som det stærke.
Sidst men ikke mindst en vidunderlig karry.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-11-09 00:06

Jeg satsede på en der havde en gennemprøvet opskrift som levede op til mine uhyrlige krav, men må åbenbart selv igang med kolber, bunsenbrændere, syrefaste handsker, gummiforklæde og beskyttelsesbriller.

I går fik jeg en lys idé. Jeg købte for et par år siden i Grækenland sådan en mesingkaffemølle, som man bare må eje. Den er mindst 2500 år gammel og er sunket i havet sammen med Atlantis, selv om der står made in Hongkong i bunden, men eje den , det skal man bare.

I den fyldte jeg denne mølle med 5 spsk af de krydderier man køber færdigpakket, når man sylter asier og agurker. (der er hele sennepskorn i denne blanding) Dertil en tsk. alm. kommen og en tsk tørret dild. Dette malede jeg fint og hældte i en skål. Foruden dette, kom der en toppet tsk Colmanns sennepspulver, lidt groft malet sort peber, en tsk Læsøsalt, en tsk knust koriander, 4 spsk vand, 4 spsk lys balsamico og 25 gr. lys rørsukker. Det hele blev rørt sammen til en grødet masse. Duften var god...skarp men eksotisk. Desværre havde jeg ikke ingefær i huset.

Det skal nu stå i ca. 14 dage i køleskabet og homogenisere smagsstofferne, mens jeg rører i senneppen en gang i mellem. Jeg smagte den i dag (en miniminispids af en teske). WHAUUUU Jeg vidste ikke jeg kunne lave en baglæns salto, så det kan være jeg lige skal justere styrken lidt senere i forløbet, når min tunge er vokset ud igen.

Men grundsmagen var fin...kraftig, stærk aromatisk og med god fylde. Tror jeg med fordel kan søde med en god lynghonning eller lavendelhonning i stedet for rørsukker. Den uraffinerede lyse Muscovado rørsukker kunne også være et bud på sødning. Den har en fin suspekt smag af en anelse lakrids, som vil klæde senneppen godt. Når jeg har smagen hjemme i kassen, kan jeg lave større portion og blende det hele og dermed få en lidt finere og mere ensartet sennepsmasse. I øjeblikket minder den lidt om blød masonit, som har fået vand LOOOL Men smagen er anderledes.

Når jeg engang er færdig med eksperimentet, vil jeg smide den færdig opskrift ind. Men senneppen bliver forbudt for børn u 16 år uden ledsagelse af forældre, og må ikke smøres på sarte hudområder, som eksempelvis omkring øjnene LOOOOOOOL

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-11-09 05:48

Flot, men det lyder som om du skal huske det gode råd fra skolens kemitimer, man stikker ikke næsen ned i glasset og snuser ind, man vifter forsigtigt med hånden over glasset og snuser til brisen

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-11-09 07:49

LOOOL Det er ikke engang løgn Den er for stærk, men det kan jeg sagtens regulere så den bliver mere menneskelig. Det vigtigste er smagen

Accepteret svar
Fra : martinspace

Modtaget 200 point
Dato : 28-11-09 14:39

Denne opskrift bruger min mormor altid. og den er velkendt i hele familien, det er nærmest når vi skal over til mormor og have hjemmelavet sennep.
Håber at du prøver at lave den. den er rigtig god. (den bedste)

110 gram sennepsfrø
1½ spiseske brun farin
en smule peber el. chili
½ spiseske spidskommen
2 spiseske vand
1½ spiseske eddike

Mvh. Martin

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 29-11-09 02:56

Hej Martin. Tak for dit bidrag
Den opskrift lyder bestemt interessant...specielt det med spidskommen, som jeg i min sennepsfantasi netop havde i tankerne. Jeg må have købt noget spidskommen, men det er jo ikke så almindeligt i danske husholdninger. Jeg tror at min grøntsagsdealer, (som er af anden etnisk herkomst) fører dette krydderi..I'l be back, men der går nok lidt tid. Er optaget af så meget andet lige pt.

Kommentar
Fra : martinspace

Dato : 29-11-09 09:25

haha.. helt iorden. :)

held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : Krummen

Dato : 01-01-10 21:39

Tak for svaret martinspace.

Har ikke prøvet endnu, men den ligger klar til en dag jeg er i sennepshumør

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-07-11 15:52

køber spidskommen til min chili con carne i kvickly