/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Reparering af lynlås
Fra : jes-a
Vist : 11161 gange
95 point
Dato : 08-11-09 13:39

Hej

Den nederste store tand, som skal puttes ind i låsedimsen, er gået fra stoffet på min ene jakke. Jeg har prøvet at lime det, men det holder ikke. Er der en måde at reparerer det på?

Det er for dyrt at få sat en ny lynlås i. Men jeg synes det er synd at smide jakken ud, da den er ubrugt og er meget pæn.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-11-09 13:49

Klag over det i butikken den er købt i. Jeg havde det samme problem og fik sat en ny i som reklamation.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-09 13:54

Du piller nogle af systingene op, og får lynlåsen sat ind igen, så kan du i hånd sy den fast igen

Hvis du bliver nød til at få skiftet hele lynlåsen, så er de ikke ret dyre hos stof og stil

http://www.stofogstil.dk/

Måske jeg har misforstået spørgsmålet, så det er dimsen der er røget af selv lynlåsen?? Hvis det er tilfældet, så kan du ikke rep. men den skal udskiftes

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 08-11-09 14:05

ja det er tanden der er gået fra lynlåsestoffet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-09 14:11

Sådan som jeg ser "skaden" for mig, lyder det som om du skal have en ny lynlås sat i

Det er ikke så svært at skifte i en jakke i forhold til bukser

Du piller den af jakken, og måler hvor lang den skal være, finder en hos stof og stil - husk sytråd -

Hvis du ikke selv tør skifte den, så find en behjælpelig sjæl i familien, eller en systue - de findes endnu

Men er jakken ny, så start med at vise dem jakken, i forretningen

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 08-11-09 14:19

Jakken er ikke ny men har ikke været brugt. Den har bare hængt længe.
Det er temmeligt dyrt at få en systue til at sætte ny i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-09 14:51

Så må du udover lynlås og tråd, ud og købe en flaske vin og fedte dig ind hos en indehaver af en symaskine... hvis du selv piller lynlåsen af, så tager det ikke ret lang tid at få den nye syet i

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-11-09 15:08

Du kunne jo prøve at finde et sted, der handler med lynlåse i metermål. Der kan man få "start- og stopdimser" som man klemmer sammen, så de sidder på lynlåsen.

Lidt svært at forklare!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-11-09 15:13
Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 08-11-09 15:44

Hvordan ser de start og stop dimser ud?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-09 15:50

Citat
Hvordan ser de start og stop dimser ud?

Det kan du ikke sætte på sådan en lynlås, det kan man kun på en lynlås der ikke skal "skilles helt ad" når den åbnes, eks. i et par bukser.

Du kan ikke reparere sådan en skade du nævner der.
En ny lynlås er eneste mulighed.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-09 19:24

Hvis jakken ikke har været brugt og jakken ikke er ny, så kan du stadig få skiftet lynlåsen som en fabrikationsfejl. Hvis det har været en halvdyr jakke, så skal en lynlås holde til brug i et vist antal år. Det at den allerede er gået i stykker kunne tyde på en produktionsfejl.

Så ned i forretningen hvor den er købt og klag.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-11-09 22:28

Når man kan købe lynlåse i metermål, kan man naturligvis også købe "start- og stopdimser. Ellers kan man jo ikke bruge dem som lynlåse.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-11-09 22:30

Her har de også lynlåse i metermål - bl.a. til hynder

http://www.schultz-kalecher.dk/index.php?page_id=224

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-11-09 22:31

Og de fås også delbare

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-11-09 23:29

Der skal ikke sættes ny lynlås i inden man har prøvet at få fabrikanten til det. Jeg har prøvet med en 3 år gammel jakke og lynlåsen blev skiftet uden beregning.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 08-11-09 23:43

Det er så ligegyldigt. Jeg kan ikke huske hvor den er købt henne.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 95 point
Dato : 09-11-09 00:00

Hvis du ikke selv kan skifte lynlåsen, så overvej om du skal have den skiftet hos en syerske.

Hvis Jakken har været en dyr sag, så der det vel at foretrække. I min by har vi en syerske som udover materialeprisen er superhurtig og billig.
Måske der også det hos dig. Jeg købte en ny delbar lynlås, til min jakke og satte den selv i, men da var jeg allerede oppe i en god pris. Og det var besværligt. Havde nøjagtig det samme problem.

Min datter fik skiftet en lynlås i sine støvler hos skomageren fornylig og det kostede 400, kr. og det var en ret besværlig ting -så det kan vel næppe være dyrere end det.

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 10-11-09 18:57

Ja, jeg må kasserer den eller vente til jeg får en genial idé.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-11-09 19:23

sidste forsøg- køb flydende tråd og se om det kan holde. Ellers tak for accept af et råd som du ikke kunne bruge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-09 21:36

jes-a skulle åbenbart have det fortalt to gange

Citat
eller en systue - de findes endnu