/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
mercury 9.9
Fra : happymeal
Vist : 1280 gange
20 point
Dato : 07-11-09 15:14

Hejsa alle
Har netop erhvervet mig en mercury 9.9 2 takts påhængsmotor...den står sgu næsten som ny-men-blev anbefalet at tjekke om den kølede ordentligt....hvordan ser jeg det? Er der en vand stråle der skal komme "ud" eller køler den "under" vandet?+

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-11-09 17:27

Det normale med en vandkølet påhængsmotor er at der står en vandstråle bag på motoren, når den kører, netop for at man kan se alt er OK. Udstødningen er under vandet for at dæmpe støjen.

Men da du åbenbart ikke har fået en manual med ville jeg starte med at søge efter sådan en på nettet.

Accepteret svar
Fra : PeterLauridsen

Modtaget 20 point
Dato : 09-11-09 09:59

Der skal stå en vandstråle ud fra motoren, som fortæller, at der er kølevand. Hovedparten af kølevandet løber ud med udstødningen under vandet.
Kommer der ikke vand ud af sladrehullet, kan det være stoppet, og man kan prøve at prikke i det med en piberenser eller en anden spids ting.
Pumpen består af en kunstgummi impeller (møllehjul), som skal skiftes, når den er slidt eller blevet deform. Den bør skiftes med få års mellemrum.

Hilsen Peter

Godkendelse af svar
Fra : happymeal

Dato : 09-11-09 11:32

Tak for svaret PeterLauridsen.

Kommentar
Fra : happymeal

Dato : 09-11-09 19:51

Hej "peter og vagnr"...
Tak for de gode svar....alt er ok nu-den køler fint.
MEN-har I nogle erfaringer med sådan en mercury...syntes den choker(koldstart) er en hel videnskab.
Hvordan står den bedst---???Kan være svært at starte...ellers går den ski... godt..

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 10-11-09 11:37

Der kan godt sætte sig salt i hullet hvor hvor strålen går for at vise at den køler.
Rens hullet en gang om året.
Jeg har selv haft samme Mercury og det er en god maskine.
mvh
Teas

Kommentar
Fra : happymeal

Dato : 12-11-09 09:52

Mercury 9.9 årgang 93 2 stroke.
1=Hvor finder jeg en manual/operations guide?
2=Er der en "nem" måde at komme til at rense flyder/karburator?
3=den starter/choker er en hel videnskab-nogle som har erfarring i en sådan?

På forhånd tak
mvh