/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
H bro til kontrol af DC motor
Fra : hojriiskim
Vist : 1986 gange
89 point
Dato : 05-11-09 15:42

Hej.

Er igang med et skoleprojekt hvor jeg har brug for at kunne styre en motor med en microcontroller. Microcontroller delen er der styr på, vi mangler nu den elektronikmæssige del.
Jeg vil gerne lave en h-bro som kan bruges til at styre motoren i begge retninger.
Jeg har google et utal af h-broer og har endnu ikke fået det til at virke.

Jeg skal køre på 12 volt med motoren regner jeg med. Når jeg starter motoren ryger den lige kort op på 1 amp, derefter ned på ca. 0,5 amp. mens motoren køre.

Jeg har anvendt MOSFET transistorer indtil nu.
Jeg kan sagtens få hver enkelt transistor til at virke efter hensigten, men ikke 2. Jeg forbinder "Drain" fra en transistor med drain fra en anden transistor, og derimellem den ene ledning fra motoren. det samme gør jeg på den anden side. De 2 "øverste" source-ben forbinder jeg til 12V fra strømforsyningen, og de 2 nederste til stel i samme strømforsyning.
Jeg anvender n channel øverst og p channel nederst. Endvidere forbinder jeg 5volt fra strømforsyningen til gate på transistorerne(parvist naturligvis) og stel fra denne strømforsyning sætter jeg på det stel som de 2 nederste transistorer er forbundet til.

Mangler i nogle oplysninger? Er det helt galt?
Kan nogen forklare mig præcis hvordan jeg skal forbinde det hele så det virker?

Det skal siges at jeg indtil for 1 uge siden aldrig rigtig har arbejdet med den slags elektronik og jeg er meget nybegynder. Derfor har jeg brug for en meget præcis forklaring/tegning som er lige til at då til.. :)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-11-09 16:26

Det lyder som om at du vender P & N mosfetterne forkert.
Normalt på diagrammerne sidder plusforsyningen øverst og stel (minus) nederst.
Plussen skal have fat i P-channel tansistorene (plus skal ind på drain).
Stel (minus) skal have fat i N-channel transitorene. (stel skal ind på Source).

Prøver lige at finde et diagram jeg kan linke til, det er nemmere.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-11-09 16:52

UPS

Det var lidt noget vrøvl, jeg fik skrevet først.
Dog er den med P-channel øverst og N-channel nederst god nok.
De to drain skal sættes sammen som du selv skriver.
Source på P-channel skal sættes til plus.
Source på N- channel skal sættes til stel.

Se evt. dette diagram: http://www.discovercircuits.com/DJ-Circuits/hbridge2.htm

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-11-09 17:06

fortsættelse..

IRF4905 er P-channel

IRF 3707 er N-channel

MHT gatene:
Normalt forbinder man hver gate til hver sin udgang på microcontrolleren, afhængig af hvordan programmet er strikket sammen.

Når du sætter + på gaten på en N-channel, leder den strøm mellem D & S
Når du sætter stel på gaten på en N-channel, leder den ingen strøm mellem D & S

Når du sætter stel på gaten på en N-channel, leder den strøm mellem D & S
Når du sætter + på gaten på en N-channel, leder den ingen strøm mellem D & S

Håber du forstår, ellers kom tilbage

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-11-09 17:08

ARGHhhhh igen
Der skal selvfølgelig stå:

Når du sætter + på gaten på en N-channel, leder den strøm mellem D & S
Når du sætter stel på gaten på en N-channel, leder den ingen strøm mellem D & S

Når du sætter stel på gaten på en P-channel, leder den strøm mellem D & S
Når du sætter + på gaten på en P-channel, leder den ingen strøm mellem D & S

MVH

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 05-11-09 18:11

Okay, dit sidste indlæg giver måske svaret på at vi ikke kan få det til at virke. Vi har sat 5 volt fra strømforsyningen på alle 4 gates, (samlet 2 ledninger fra de 2 gates og sat disse til 5 volt).

På den tegning du linker til står der "Inverted Q drive".. hvad vil det sige?

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 89 point
Dato : 07-11-09 09:39

Det diagram jeg linker til, er der indsat 2 ekstra transistorere + 2 modstande.
de gør det at du kan styre H-broen med kun 2 signaler (i stedet for 4 signaler til gatene)

De to signaler skal altid være omvendt af hinanden (dvs. at det ene skal være inverted)

MVH

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 19-01-10 17:50

Tak for svaret viskinge.

Vi endte dog med at bruge en motorstyring som en underviser fik fat på. :)