/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
trådløs router hjælp
Fra : Avant85
Vist : 750 gange
300 point
Dato : 01-11-09 10:41

Hej
Jeg har fået "fiber" via HEF og internet ved Smile Content

Er der nogen, som har en rigtig god ide', om hvad jeg SKAL købe eller hvad jeg IKKE skal købe af TRÅDLØS router til netop den omtalte konstruktion af netforbindelse

På forhånd tak
Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 01-11-09 10:58

Jeg tror jeg ville spørge udbyderen om dette spørgsmål - særlig fiberen kan kræve en helt speciel router.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-09 11:09

Du må først finde ud af, hvordan du får leveret dit internetsignal, så du ved hvilken type router du skal have.

Jeg formoder at du får signalet via et RJ45 stik. Så er det et spørgsmål om, at routeren kanindstilles til netop denne type signal; og her er der desværre en række forskellige systemer at vælge imellem.
Men det må jo fremgå af den aftale du har lavet med selskabet, om hvordan du skal indstille det.
Den router du så skal have skal kunne håndtere den type af opkobling.

Dit kabelselskab kan sikkert leje dig en router der passer, mennnn..... jeg er overbevist om, at det i længden er billigere at du køber din egen, som har så mange forskellige parametre der kan indstilles på WAN siden, at den er universal, selv om du skulle skifte udbyder, evt ved flytning.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 01-11-09 12:04

Du får en indvendig boks som udbyderen monterer inde i huset, den har udgange til computer/router, telefon og TV, du kan på hjemmesiden se hvordan tilslutninger kan foretages (en PDF fil):
http://www.hef.dk/download/Bredbaand/PDF/HEF%20Installationsvejledning.pdf
du skal så ud at købe en router som kan sende til alle computere hjemme hos dig, nu du får fibernet skal du vælge en router som kan understøtte PPPoE og her skal du være vågen, det er ikke alle steder det beskrives i beskrivelsen af produktet, her er en som spørger i EDB prisers forum, han fandt en Linksys men mange andre kan også:
http://forum.edbpriser.dk/Forums/t/119765.aspx

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-09 12:12

o.v.n har givet dig de helt rigtige oplysninger og som du kan se på hans link til installationen er det en helt normal trådløs router af enten G eller N standarden du skal vælge. Jeg ville personligt vælge en N standard.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-09 12:12

Og du skal passe på ikke at installere noget på computeren, så vil den nemlig forsøge at få forbindelse gennem den nye protokol, og det skal den jo ikke, det er routeren du skal indstille til PPoE

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-09 12:14

Ja N standarden har en del højere hastighed og der kommer jo fut på forbindelsen med fibernet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-09 12:18

En vejledning mere om sikkerhed ifm. trådløs router

http://www.hef.dk/download/Bredbaand/PDF/Vejledninger/HEF%20Sikkerhedsvejledning.pdf

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-09 12:24

Her er en billig router som kan det du får behov for, i kan godt kalde det for reklame, men jeg kan altså bedste lide D-Link, de er så nemme at indstille og som Fijala skriver Husk sikkerheden:
http://www.getmore.dk/k%C3%B8b-d-link-wireless-n-router-dir-615-billig/tr%C3%A5dl%C3%B8s-router/dir-615~e_112714_p.html

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-11-09 12:31

Fut Fut Fut
Ja ja da, men hvis det trådløse skal overholde den standard der er tilladt i Danmark, så vil denne N-standard være bedst hvis den køre 802.11A, her køres der med 5 GHz, som endnu er mindre belastet af alt det skrammel, som har fået lov til at benytte 2,4 GHz, hvor der køres 802.11B+G.
Rækkevidden er mindre med "A", hvis vi ser det ud fra at der bruges samme sender effekt. Derfor har den fået lov til at køre med eneffekt på 1 Watt, hvor B og G kun køre med 0,1 Watt = 100 mW.

Selv om de nye routere kanoperere med langt højere hastigheder, så er det jo en sandhed med modifikationer. For alle netkort skal kunne følge den samme standard, for at det kan lade sig gøre.
Og så er det kun på dit eget lokale netværk at det kan lade sig gøre.

Men når du skal igennem nøglehullet, og ud på det store pulserende internet, så er det jo det svageste led der tæller ned. Alt efter hvor stort et nøglehul din ISP har givet dig, så er du begrænset af det svageste led. - Udenfor nøglehullet er det så et sørgsmål om den trafik der er på det globale netværk. Så her vil trafikken også blive nedsat i myldertiden, som man kender det fra vejnettet.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 01-11-09 12:48

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-09 12:51

Selv tak - vi håber du bliver "godt klædt på" til fibernettet, ellers kommer du igen og spørger