/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Yanmar startproblem
Fra : svenliss
Vist : 1026 gange
500 point
Dato : 01-11-09 05:03

Min makker og jeg har en indenbords 9 hk. Yanmar i vores træjolle.
Hvis vi efter nogle dage skal starte, synes jeg det er lidt vanskeligt.
Dels skal vi aktivere startrelæet 6-7 gange, inden den "humper" igang, men der kommer også en hvid røg ud af udstødningen, som jeg synes ser lidt forkert ud.
Nogen derude må vide noget om det...

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-11-09 06:36

Men hvid røg ud af udstødningen tyder på forbrænding eller fordampning af vand / kølervæske.
Men afhængig af hvilket udstødningssystem vi taler om, KAN der være tale om fordampning af kondens i selve udstødningssystemet. Dette ses tydeligt på eks. en bil som har stået et par dage.
Men det skal naturligvis forsvinde
Men hvis den gør det når den er driftsvarm er det en anden sag. Men mere info - eller tag en kompressionstest eller en sniffertest

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-11-09 06:50

Er smøreoilien sort eller grå?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 500 point
Dato : 01-11-09 08:37

du skal sikkert have justeret lidt på armen på brændstofpumpen. der sidder en skrue som holder armem og som går ind i pumpen. hvis du løsner kontramøtrikken som sidder på skruen, kan du med en ligekærvs skruetrækker dreje skruen en anelse længere ned. og vi snakker om meget lidt. prøv så at spænde den fast igen og prøv at starte. du kan også starte med at dreje den helt i bund og så løsne den en kvart til en halv omgang og se om det hjælper. det kan tage noget tid at finde det rigtige punkt, men med lidt tålmodighed plejer det at lykkes.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-11-09 16:54

Er motoren saltvandskølet? Hvor gl. er den? Kan det tænkes, at der er tæring i fx topstykket? Når der kommer hvid røg ud af udstødningen tyder det på vand i motoren. Når du skal aktivere startrelæet 6-7 gange, og du tørner motoren, tørner den så langsommere rundt end normalt? Der kan i så fald være tale om vand i en/flere cylindre.

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 08-12-09 04:33

Tak for svaret trimare46.