/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
slidt knæ
Fra : svenliss
Vist : 2520 gange
500 point
Dato : 29-10-09 21:02

Jeg er 74 år, og mine knæ begynder at give problemer. Jeg har fået konstateret begyndende slidgigt, og det er ærgerligt, for jeg har drømme om mange og lange vandreture her i mit otium.
Jeg blev tilbudt et nyt knæ, men afslog i første omgang. Nu er jeg så begyndt på en glukosamin kur.
Er der nogen der har erfaringer med behandling af knæ og knælidelser?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-09 21:05

Når du har fået tilbudt et nyt knæ, så syntes jeg du skal tage imod det

Min mand vil gerne have skiftet sit ene knæ, men lægerne siger det ikke er ødelagt nok, og han har det ellers ret slemt, så du må da have det ganske forfærdeligt??

Vores nabo har fået skiftet begge sine, han har fået et helt nyt liv.. går lange ture og cykelture.. så hvis du kan få det som ham, så vil det da være dejligt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-09 21:11

En tidligere kollega af mig fik lavet to nye hofter som 65-årig, efter den omgang havde han det bedre end i mange år forud.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-10-09 21:53

der findes alternative måder at behandle slidgigt på. jeg har fået lavet en aksekorrigerende operation i det ene knæ. det var som at få et nyt ben. det er et ret stort indgreb, men bestemt værd at få lavet. et nyt knæ er sidste trin på stigen. det kan man få når alle andre muligheder er udtømt.
glukosamin hjælper måske en lille smule, men for mit vedkommende var det knapt mærkbart.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-10-09 21:58

glukosamin hjælper heller ikke min mand

Jeg har næsten lige læst en artikel hvor der stod at glukosamin til mennesker ikke var virksomt. Til gengæld var det glukosamingranulat man giver til dyr meget virksomt, der er pillet noget ud af det man giver til mennesker (ps det var en lægebrevkasse, hvor en patient spurgte, og læge sagde det var rigtigt)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-10-09 22:03

En læge i min familie forsker i glukosamin indvirken på slidgigt og hans forskererfaring er at det hjælper en del men ikke alle.

Jeg har også slidgigt i knæene og jeg elsker at gå. Hvis jeg ikke har gået i nogle dage, så kan jeg få problemer, men så sætter jeg mig på spisebordet og svinger stille og roligt med benene, så knæene bliver varmet op. Og så går jeg. Det med at svinge med benene kan gøres 4-5 gange om dagen. Og så kan jeg anbefale dig at begynder at gå stavgang. Det aflaster knæene i forbløffende grad og så træner man overkroppen samtidig. Og så får man bedre motion fordi man går hurtigere og længere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-09 22:10

Hestemedicin har hjulpet mig, men jeg har kun lettere slitage i mine hofter.

Jeg kender dog også en dame med, der tager det mod slidgigt i sine knæ, og det hjælper, men det skal være den rigtige: Gluacosamin sulfat calsium clorid, og mindst 800, helst 1200 mg om dagen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-09 07:44

Her er den omtalte artikel

http://peecee.dk/upload/view/200443

Kommentar
Fra : jomo

Dato : 30-10-09 09:03

Jeg har fået et nyt Knæ i Maj måned,det var det beste jeg har fået gjort er helt smertefri og både går ture og cykler uden besvær,men det er vel altid forskellig fra det ene menneske til det andet vi er jo ikke ens

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 500 point
Dato : 30-10-09 16:59

Jeg bruger osse "hestemedicin", -og det gør min hund osse.
http://vital-horse.com/

Den glucosaminsulfat jeg køber, er af så høj kvalitet, at det ikke bekymrer mig at tage den. Folk er jo gennemgående mindst lige så omhyggelige med deres rideheste og deres hunde som de er med deres eget helbred.
---Det er da osse meget billigere at købe pulver til en hest end at købe en masse små filmovertrukne piller beregnet til mennesker.

Jeg HAR mærket en vis bedring i min ryg, men mine knæ er ikke blevet synderlig bedre. Muligvis er der ikke tale om slidgigt i knæene, men "bare" en skade.

Min læge siger, at jeg skal tage 1½ g glucosaminsulfat om dagen....
---Og det gør jeg så.

Kommentar
Fra : jomo

Dato : 30-10-09 17:21

jeg fik ikke fortalt at jeg er 75 År,og dersom det andet knæ skulle komme til at trænge til udskiftning, vilde jeg sige ja tak til at få det lavet.men som sagt er vi jo forskellige.

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 01-11-09 05:15

Tak for svaret Birgitta.
Jeg fik 10 inputt på mit spørgsmål, men synes at dit var mest interessant, da jeg er begyndt på Glucosamin i pilleform. Men hvis jeg skal fortsætte ud i fremtiden, vil jeg nok overveje den form du tager det i.
Har du taget det i lang tid? og du har ingen bivirkninger?
Mvh. svenliss